Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kierroslukumittari

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 46 - 56 (kaikkiaan 56)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #130234

    Sätkyttimen kone sytyttää joka kierros, eli 2 x 2 =4.
    Normaalin kierroslukumittarin asennuksen kun laittaa neli-sylinterisen moottorin asentoon niin kierrokset ovat oikeat, eli kaikki bing-bong-liikeiden autojen kiekka-mittarit pitäisivät toimia sätkässä. Tosin meitin testityypissämme kiekkamittari joskus pomppii omiaan. Pääsääntöisesti kutenkin näyttää oikeita kierroksia

    #130235

    Kirjoittelin tätä jo pariinkin osioon, mutta kolmas kerta toden sanoo…

    Turboputki ja vakiosuuttimet > tänään pikatiellä nuo näyttivät “karvansa” eli meno hyytyi totaalisesti pintakaasulla siinä 90-95 km/h kohdilla > öljylämpötila +120 astetta (oli unohtunut pelli lauhduttimen taakse). Kakkoskurkun varassa kotiin ja nyt illalla yskien työmaalle (ryyppy auttoi vähäsen). Turboputki pois ja ongelmat katosi > paluumatkalla kokeilin nelosella 5100 kierrosta ja 110 km tunnissa vauhtia. Totteli kaasupoljinta heti koko liikkeen alueella ilman yskimistä.

    Jotenkin meno tuntuu tukkoiselta eli ei oikein tuo 5100 (vastatuulessa 4700) maksimikierrokset nelosella vakuuta – ruuanpuute vai laatikon välitykset? Kolmosella ottaa helposti 6000.

    Suutinvaihtorumba vastassa, jos jätän turboputken käyttöön > taidan siirtää sen ruokkimaan tuulilasia ja näin tuomaan vilvoitusta kabiiniin.

    @MikaVeee wrote:

    Sätkyttimen kone sytyttää joka kierros, eli 2 x 2 =4.
    Normaalin kierroslukumittarin asennuksen kun laittaa neli-sylinterisen moottorin asentoon niin kierrokset ovat oikeat, eli kaikki bing-bong-liikeiden autojen kiekka-mittarit pitäisivät toimia sätkässä. Tosin meitin testityypissämme kiekkamittari joskus pomppii omiaan. Pääsääntöisesti kutenkin näyttää oikeita kierroksia

    Onko näin? Pitänee siirtää liukua mittarin takana, niin tulee todettua ihan itse, että pitääkö Mikan kirjoitus paikkansa.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #130236

    @2cvjimmi wrote:

    @MikaVeee wrote:

    Sätkyttimen kone sytyttää joka kierros, eli 2 x 2 =4.
    Normaalin kierroslukumittarin asennuksen kun laittaa neli-sylinterisen moottorin asentoon niin kierrokset ovat oikeat, eli kaikki bing-bong-liikeiden autojen kiekka-mittarit pitäisivät toimia sätkässä. Tosin meitin testityypissämme kiekkamittari joskus pomppii omiaan. Pääsääntöisesti kutenkin näyttää oikeita kierroksia

    Onko näin? Pitänee siirtää liukua mittarin takana, niin tulee todettua ihan itse, että pitääkö Mikan kirjoitus paikkansa.

    Ei ole, kuten tässäkin ketjussa on jo mainittu.

    Sätkän kone, kerran kierroksella tulee kipinä. “Tavallinen” auton moottori, eli yleisin nelisylinterinen, siinä tulee kaksi kipinää kierroksella. Tällaisen mittari näyttää puolet todellisuudesta…

    Mikä 2 x 2 = 4 ? Ymmärrän toki tuon laskutoimituksen, mutta sen yhteyttä tähän en ymmärrä..?

    #130237

    Täs on taidettu ajatella “hukkakipinää”, räsyssähän tulppaan tulee kipinä joka kierrokselle. Kärjiltä vaan ei tule ylimääräisiä, vaan sama “jaetaan” molempiin pyttyihin.
    Jos kiekkamittari ottaisi tiedon yhden sylinterin tulpanjohdosta ei sylinteriluvulla olisi väliä, mutta rättärissä näyttäisi taas väärin. . .
    Tuli muuten mieleen, myyvät dieseliin yleismallista kierr. mittaria.
    Jos oikein ymmärsin ottaa laturista tiedon, järkeenkäypää (vaihtovirta) ,mutta onko laturin välitys aina sama.

    #130238

    Sätkän kone järjettömällä(kin) sytkärillä pytyllä antaa saman sinkgnaaalin kuin 4-sylinterinen moottori yhdellä sytytyksellä/sylinteri sätkän kone kun antaa tuplasti kipinää.

    Eikä ole pakko uskoa.

    Omin silmin nähneenä väittäisin silti että toimii ihan kohtalaisen hyvin. Korkeimmilla kierroksilla hieman vaeltaa joskus. Motonetin kiekkamittari, joka on asetettu 4-cyl asentoon, osoittelee kierroksia n. 700-6000 rpm.

    Any bets ? Tai siis löytyykö halukkaita vedonlyöjiä asian suhteen ?

    #130239

    @MikaVeee wrote:

    Sätkän kone järjettömällä(kin) sytkärillä pytyllä antaa saman sinkgnaaalin kuin 4-sylinterinen moottori yhdellä sytytyksellä/sylinteri sätkän kone kun antaa tuplasti kipinää.

    Eikä ole pakko uskoa.

    Omin silmin nähneenä väittäisin silti että toimii ihan kohtalaisen hyvin. Korkeimmilla kierroksilla hieman vaeltaa joskus. Motonetin kiekkamittari, joka on asetettu 4-cyl asentoon, osoittelee kierroksia n. 700-6000 rpm.

    Any bets ? Tai siis löytyykö halukkaita vedonlyöjiä asian suhteen ?

    Häviät sen vedonlyönnin, faktat ovat ajatustasi vastaan…

    -se on totta, että kyseessä kun on nelitahtimoottori, niin pytty tarvitsee sen yhden kipinän joka toisella kierroksella
    -tämä taas tarkoittaa seuraavaa:

    1-pyttyinen, kipinä joka toisella kierroksella
    2-pyttyinen, kipinä joka kierroksella
    4-pyttyinen, kaksi kipinää joka kierroksella
    6-pyttyinen, kolme kipinää joka kierroksella
    8-pyttyinen, neljä kipinää joka kierroksella

    Ja juuri tämän takia niissä tarvikekierroslukumittareissa on se sylinterimäärän valintakytkin..!

    Se että mittari toimii, se kertoo vain sen että se laskee kierroksia. Oikeellisuudesta ei taas kovin moni sanomaan pysty pelkästään kuuntelemalla, toki niitäkin löytyy.

    Olet tälle keväälle jo toinen kenelle tämä pitää vääntää läpi, kun ei vain ajatus mene perille. Se, että Sätkän tapauksessa 4-cyl asetuksella näyttää kivaa 700rpm tyhjäkäyntiä, ja kuulostaa kivalle, on helposti todellisuudessa 1400rpm. Tämä taas tulee siitä kun niitä palotapahtumia on puolet siihen niin yleiseen nelipyttyiseen verrattuna, kaksipyttyinen kuulostaa käyvän mahdottoman pienellä tyhjäkäynnillä samalla kierrosluvulla…

    Niinettä, pohdipas vielä kertaalleen, ajatuksen kanssa, ja jatketaan sitten… 🙄

    #130240

    Tästä viteosta saa hyvää lunttia, kun vertaa kampuran lukitusnastan reiän pyörähdystä verrattuna nokka-akselin pyörähdyksiin…
    http://www.youtube.com/watch?v=HLhb8JyU-xA” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130241


    http://www.2cvsrus.com/restoration/for_sale/BAKdzm/dzm_e.htm
    Yhdysvaltalaiselta saitilta poimittu kuva jostain jota ei ilmeisesti enää saa, mutta ollakseen moterni LEDihirvitys, ei ehkä ihan sieltä karmeimmasta päästä.

    #130242

    Näitä oli tarjolla vielä Skotlannin maailmankokouksessa, mutta sen jälkeen en ole näitä nähnyt. Lampilan Matti voisi kertoa, että onko varvarilla ja 123 systeemillä keskenään erimielisyyksiä. Mulla on vanha Jaeger mittari ja 123 Evo. Nimim. Tiedosta kiitollinen, joka ei tiedä jaksaako mittaria istuttaa Dyaneen. 😳

    #130243

    ^Vaikken pyydetty taho olekaan, niin vastaan silti. Pitäis toimia, ilman ongelmia…

    Se vähän, mitä on tullut 123-sytkään tutustuttua, niin se on “kärkiä vastaava” paketti, vain elektronisesti toteutettuna. Kiinni vaan, jos intoa riittää…

    #130244

    Alan intoa kasvattamaan. Kolme johtoa pitää kytkeä. Voi olla, että menee vielä vähän aikaa. On vain alkanut kiinnostamaan, kun kokeilin moottoritiellä navigaattorilla. Pääsin lukemaan 132 km/h. On vakiolaite ja opetettu aikoinaan nöyräksi. Lisälaitteina ainoastaa evo. Missä vika? Ehkä pitää välttää alamäkiä ja myötätuulta. Rekan imuista ei apua. 🙄

Esillä 11 viestiä, 46 - 56 (kaikkiaan 56)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.