Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kiihdytyspumppu

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126233

    onko kiihdytyspumppua syytä säätää ja jos niin miten se tehdään ? asia tuli mieleeni kun katselin akselille menevää käyttötankoja ja siinä kun on aika pitkä kierre. mikko

    #158785

    Perus säätöhän on sellainen, että jousivoima palauttaa kalvon kun kaasuläppä on tyhjäkäynnillä.
    Kun kaasua lähdetään painamaan lähtee myös kiihdytyspumpun työntötanko liikkeelle ja työntää kiihdytyspumpun kalvoa.
    Nyt jos pumpun kalvo ja venttiilit ovat kunnossa niin pumppu painaa pitkän suihkauksen kaasuttimen kurkkuun.
    Yleensä vanhoissa kaasuttimissa on kiihdytyspumpun kalvo kovettunut jolloin sen liikerata rajoittuu ja myös venttiilit saattavat olla jumissa tai vuotavat.
    Olen muutamasta vanhasta yksikurkkuisesta katsonut kalvon ja kovettuneita ovat olleet…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #158786

    Ainakin yksikurkkuisessa kaasarissa on kiihdytyspumpun akselilla kierteeseen perustuva säätömahdollisuus, joka tosin tehtaalla on kalibroitu tiettyyn kohtaan.

    #158787

    kalvo on aika uusi ja vetreä. juuripa sitä ihmettelen tätä kierteeseen perustuvaa säätömahdollisuutta eli milloinka säätö on kohdallaan ? mikko

    #158788

    Jos toimii, säätöä ei tarvittane. Säädöllä voi periaatteessa vaikuttaa siihen, kuinka pienellä kaasun painalluksella pumppu ruiskaisee ja kuinka paljon. Kaipa siihenkin jossain jotain ohjearvoja olisi; ainakin Solexin salaisissa arkistoissa.

    #158789

    Alkoi nelkku eilen nykimään eikä vastaa kaasuun kuin viiveellä, tänään putsasin kaasarin, kalvo on ehjä, mutta kaasua painaessa kalvon vipu liikkuu viiveellä. Voiko tuosta päätellä että kalvo on jo liian kova ja vaihtamisen tarpeessa ❓

    #158790

    Kalvon vipuun pitäisi välittyä liikettä hyvinkin pienellä painaluksella ja jos kalvo on kunnossa, kaasarin kurkkuun suhkuaa kiihdytyspumpun suuttimesta silmällä nähtävissä oleva bensa-annos. Jos näin ei käy, vivusto voi olla väljä (säätömahdollisuus jousen takana), kalvo ikääntynyt tai jossain tukos.

    #158791

    Toisella kädellä väänsin kaasua ja toisella väänsin samaan tahtiin kalvon vipua, niin silloin vastasi kaasuun heti, pelkällä kaasulla vipu jää jälkeen. Haen huomenna Sitroselta kalvon…

    #158792



    Tuli haettua Sitroselta kalvo, mikä ei sitten sopinutkaan, vaikka kaasari on peltilätkän mukaan oikea. Tuo vanhakin on itse tehty, mutta sain sen toimimaan ihan vaan kiristämällä vivun säätöä.

    Laitoin nuo kuvat kyllä ohjeen mukaan, ei taida näkyä, itsellä ainakaan 😥

    Laitoin tuonne kuvat: http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=8979&p=178607#p178607″ onclick=”window.open(this.href);return false;

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.