Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kipinän vahvistus taskulampun patterilla ?

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #222823

    Pakkaspäivinä päähän putkahti muisto – liekö jonkin tekniikan lehden mielessä haalistunut artikkeli vai kuulukuva Esson baarista?

    Googletin – jollain muullakin sama asia tullut ajatuksiin, liekö pakkasen kirvoittamana sekin. Nimittäin auton käynnistäminen taskulampun pariston avulla.
    Tarveaineiksi oli 4,5 voltin litteä taskulampun paristo. Suomi 24 palstalla kysymys kirvoitti monentasoisia vastauksia. Uuden sukupolven autonkuljettajia
    kyseinen menetelmä askarrutti erityisen paljon heidän sovitellessaan ajatuksenkulkuaan bemariinsa tai audiinsa.

    Vanhemman polven vastaukset toivat valoa entisen ajan tekniikka-innovointiin. Uskaltanen lainata palstalta erästä vastausta:

    ..” se oli sitä 60-70 luvun alkua kun suurin osa täällä kirjoittavista olivat vielä lehmän tississä tai voi paketissa,
    Ennen “hyvään aikaan” akutkin maksoivat “maltaita” niin piti koittaa käyttää nekin tarkkaan.
    Mutta asiaan.
    Se paristo kytkettiin puolan ensiopuolen johtoon sarjaan. Eli kun startatessa akku jännite putoaa alas niin kipinä jäi heikoksi. Mutta kun siihen kytkettiin sarjaan paristo niin sytytys jännite nousi ja kipinä oli huomattavasti voimakkaampi. Jotkut rakensivat auton kojelautaan oikein sellaisella kuuloke blugilla liittimen että oli helppo ja nopea kytkeä siihen lisä jännitettä paristosta konepeltiä avaamatta.
    Mutta se oli sitä aikaa kun autot oli yksinkertaisempia ja helppo itse huoltaa ja kaikki osat oli helposti näkyvillä ja purettavissa.”

    Taitaa mennä perinnetiedon keruun piikkiin tämä kysymys, mutta koska tekniikasta tässäkin on kyse, niin kysyn: Onkohan kukaan kokeillut sätkän kanssa tällaista oikein luonnossa ?

    #222828

    Tästä on keskusteltu täällä palstalla ennenkin mutta en muista kenen aloitteesta..
    Lähinnä wanhuksen 6 volttisen sähköjärjestelmästä..
    4,5 voltin patteri toimii parjaiten puolaan kytkettynä jos se akulta / virtalukolta puolalle tuleva piuha irroitetaan,,
    siksi että akku ei ainakaan syö sitä pariston jännitettä alemmas startatessa..
    Uudemmat 9 voltin “nappiparistot” ovat vielä parempia KO toimenpiteeseen..
    En ole rättäriin tarvinnut moisia virityksiä koskaan,, mutta poikasena kun Jawa ei ladannut ajeltiin 4.5 voltin pattereilla..
    Autojen pariin kun siirryin itseopispelin autosähköistä hiukan ja kun töihin päästyä oli varaa ostaa se uusi akukin,,
    niin ongelmatkin loppui… 🙂

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #222829

    Itsekkin olen kuullut tuosta pariston sarjaan kytkennästä. Rinnan kytkentä (ilman akun irroitusta puolasta) tuo todennäköisesti kipinän sylinterin ulkopuolelle, ainakin jos akussa on vähäkään “ruutia”.

    #222832

    Itse sytytyshän ei vie paljon akkua, joten hätätapauksessa sätkän saa käyntiin melko pienellä akku/paristoviritelmällä. Toisaalta, jos akku on ihan kyykähtämispisteessä niin saahan sen koneen käyntiin veivillä ja mäkistartilla, kunhan kipinäpuoli muutoin on kunnossa. Paristokytkennän teko jäätävässä kelissä on hankalempi homma kuin vahvistaa kipinänsä jo ennakkoon transistorilla.

    Jos veivaus tai mäkistartti ei ole mahdollisuus niin tämä on yksi keino:

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #222833

    Näiden paristo kikkailujen kanssa täytyy tietää tasantarkkaan mitä on tekemässä että homma toimii..
    Kyseisessä opperaatiossa ei tarvitse koskea muihin kytkentöihin kun puolalle tulevaan + johtoon..
    Sarjaan kytkentä niin kuin tuolla aloitusjutussa tehdään siten että puolalle tuleva + johto irroitetaan puolasta ja liitetään pariston miinus napaan ja pariston + napa puolaan..
    Pelkän pariston kytkenä tehdään siten että puolalle tuleva + johto irroitetaan puolasta ja jätetään käytöstä pois ja paristo kytketään itse puolaan siten että pariston + puolan napaan ja miinus auton runkoon,, kärjille menevään johtoon ei kosketa..
    Parempia käynnistys kikkoja on olemassa monenkin laisia ja suosittelen niitä,, tämän nyt vain keskusteluun osallistuakseni kirjoitin.. 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #222834

    …asian tutkiskelun oikeastaan sai alulle löydettyäni wanhan Niksi-Nyytisen. Wanha autoilun pioneerihenki huokuilee sivuilta. Uuden autotekniikan uhreja käy suorastaan sääli, juuri mitään kun ei miesväki voi enää puuhastella pihamaillaan.
    Innovaatiokykyhän siinä sivilisaatiolta ajanmittaan taantuu.
    Tosin Ihmemies “mäk kaivereita” näyttää silti vielä löytyvän: Jollain keskustelupalstalla tämän patteriasia tiimoilta oli kommentti jisa metsään pakettiautonsa kanssa jäänyt oli käynnistänyt värkkinsä kahden akkuporakoneen akun tuella…lähimpään apupaikkaan kun olisi pakkaskävelyä ollut 7 kilometriä..

    Kaikkiin hommiin sopii kyllä erinomaisesti ajatus, että tietää mitä on tekemässä.

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.