Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Kitkavaimentimen säätö
- Tämä aihe sisältää 10 vastaukset, 7 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 18.5.2018 at 14:34 Kari Nieminen toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
22.4.2018, 09:05 #252072
Olen epätoivoisesti koittanut etsiä Killan arkistosta ja netistä ohjetta kuinka tuo kitkapala härdelli säädetään. Lähinnä kiinnostaa miten tiukka tuo kitkapalojen jousen kuuluu olla? Mistään ei löydy mitään ohjetta tuon tiukkuudesta.
22.4.2018, 09:54 #252078On sille varmasti joku momentti säädetty, mutta koska välissä voi olla hiukan rasvaa tai muuta muhjua niin puhdistamatta niiden kitkavoimat voivat olla erilaiset. Siispä helpoimmalla pääset, kun kiristät ensin toisen puolen ja sitten keulaa pomputtamalla vertaat toiseen, notta keula on jotakuinkin balansissa. Hidastahan se on, kun joutuu kitkoja irrottelemaan säätöä varten, mutta sen voi myös kääntää toisin päin ja tehdä uudet kupit akseliputken päihin, jolloin kiristys onnistuu irrottamatta 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]22.4.2018, 10:02 #252081Hmm, Eerolan korjausoppaassa lukee
Kitkaiskunvaimentimet 2,3 - 2,7 kpm
Kokeillaan tuolla, koska tuo on taas liian paljon niille pienille kiinnityspulteille, ehkä?
22.4.2018, 17:55 #252086Tässä englanninkielisessä sivussa annetaan arvot millä voimalla vaimennin a) lähtee liukumaan ja b) liukuu: https://www.schaalbouw.nl/citroen/2cvchap4.htm
torque = momenttiväännin
reading on the meter = lukema mittarissa (kuva)Tässä samaa asiaa ranskaksi: http://www.la2cvmania.be/07_technique_f15_frotteurs_2cv.htm
Nuo arvot eivät siis ole säätömutterin tiukkuuksia, vaan ne kuvaavat kitkapintojen liukumista toisiaan vasten.
22.4.2018, 18:34 #252088Tommonen tosta tuli uusilla kitkavaimentimilla.
23.4.2018, 08:57 #252105Koneen ja laatikon kanssa sitten näkee ja tuntee lopullisen tilanteen.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com25.4.2018, 12:39 #252159Liikaa ei kitkoja kannata kiristää. Kantapään kautta hankittua kokemusta on. Ne kolme pientä pulttia kyllä kestävät, mutta jos runko on jo maailmaa nähnyt, se ei kestä, vaan katkeaa. Runko nitkahtaa poikki etuakselin kohdalta. Koneen ja lootan paino on liikaa kuoppaisella tiellä. Nolottaa myöntää, mutta kaksi runkoa olen samasta syystä tuhonnut. Nykyään luotan edessäkin putki-iskareihin 🙂
25.4.2018, 12:53 #252164No nuo on ihan Eerolan korjausoppaan mukaisessa momentissa ja runkokin uusittu pari vuotta sitten.
25.4.2018, 13:45 #252166Etu- ja taka-akseliputkien pulttiläpiviennin kohdan kaksoispeltirakenne on hyvin tyypillinen “näkymätön” lahopaikka 2cv:n rungossa. Ts. siitä kohtaa, missä se vahvike on per puoli, ruostuu taustapuolelta pelti pois lähestulkoon kokonaan ja sen jälkeen runko antaa periksi. Siispä väitän, että juurisyy rungon katkeamiselle ei ole missään tilanteessa kitkaiskarit, vaan lahonnut runko tuosta kohtaa. Tällöin on ihan toivottavakin herätys asiaan, jos runko ei enää niitä voimia kestä.
Tällaisenkin rungon saa vielä korjattua, vaikka se nitkahtaa melko hankalasti. Olen ollut mukana kahden -71 rungon oikaisussa, katkesivat samana vuonna, samalta puolelta ja lähestulkoon identtisesti. Kaikki romu pois rungolta ja niiden pulttiläpivientien kohdat auki. Sen jälkeen kahdesta taka-akselista rakennettu vastatuki paikoilleen ja toinen pää jousipöntön taaempaa holkkiläpivientiä vasten. Väliin sopiva pullotunkki tai vast. kierrenostin. Sitten jännitystä taka-akseleille tarjoten ja samalla rungon pääli- ja pohjapeltien syntyneitä ruttuja varovasti naputtaen. Runko lähtee oikenemaan ja sen näkee, kun taka-aisat nousevat jälleen samalle tasolle. Oikaisun jälkeen uudet pellit runkoon ja päälle uudet vahvikepalat läpivientien kohdalle. Parannuksena voi laittaa rasvanipan rungon kylkeen siihen akselipulttien väliin ja puristaa välin rasvaa täyteen, jolloin vastaavaa piilolahoamista ei tule enää tapahtumaan. Onko tässä järkeä työllisesti näiden uusien varaosarunkojen aikaan? Tuskin, mutta näillä korjatuilla rungoilla on parisensataa tuhatta ajettu sen korjauksen jälkeen, ken sille arvoa antaa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]2.5.2018, 21:05 #252409Minäkin tästä kyseli neljä vuotta sitten, ja tälläinen vastauskin tuli:
Tuollaiset arvot löysin killan arkistosta (Koulutusmateriaalit (Erkki Rajala))
Kitkavaimentimien säätömomentit
Etupää:
Maksimi lepokitka ennen kiertymistä 0,8 kpm
Minimi lepokitka ennen kiertymää 0,6 kpmTakapää:
Maksimi lepokitka ennen kiertymistä 1,3 kpm
Minimi lepokitka ennen kiertymää 1,1 kpmKari Nieminen
Järvenpää
Tu-Jä-Ke18.5.2018, 14:34 #252921Olen nyt katsonut useammasta korjausoppaasta ja niissä on annettu suunnilleen samat arvot kuin kuvassa olevat. Tämä ohje on 2CV 1963-70 mutta pätee varmaankin 2CV4 etupään kitkoihin. Ensin kitkaiskaria liikutetaan n. 60 astetta edestakaisin että se lämpiää jonka jälkeen mitataan momenttiavaimella liikekitka ei siis lähtökitka joka on vähän isompi. Tällä tavalla saadaan arvot jotka on kuvassa mainittu. Etu 1,3-1,7 mkg ja taka 2,8-3,2 mkg. Nämä arvot poikkeaa paljon tuosta Rajalan Erkin arvoista, syytä en tiedä ja kun itselle ei vielä ole tullut noita säätämisiä.
Kari Nieminen
Järvenpää
Tu-Jä-Ke -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.