Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka K&N jälleen.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 30)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122092

    No nyt se on sitten testattu. Ostin K&N vapaavirtaussuotimen, kooltaan sellaisen, että se käy suoraan sätkän ilmanputsarikoteloon. Nelkussa eroa ei juurikaan huomaa, mutta huomaa kuitenkin jotain. N. 3000 kierroksesta loppuun saakka ottaa paremmin kierroksia ja ripaus sitkeyttä kolmosella ja nelosella. Luulen, että eron huomaa paremmin, kun saan kutosen nokille… Mutta nyt ei ole sitä “bensankatkua, melua ja pörinää”, toisaalta virtaus heikkenee putsarikotelossa. Pesuväli 50 000km.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132914

    …Ja yskiminen kylmänä loppui

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132915

    Niin Että mikäs paikka niitä myy täällä Suomessa?
    Onfoa hiukkasen, kun kuulosti mielenkiintoiselta!

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #132916

    Moottoripyöräliikkeistä kannattaa kysyä. Voin katsoa sen tarkan tyyppikoodin…(Tämä ks. oli joku Kawasakissa käytetty) Kokeilin viikonloppuna kutosen koneessa: Käyntiinlähtö parempi, kierrosherkkyys parani, mutta sama ongelma kuin veljelläni: yläkierrokset “leikkautuvat” jonkin verran. Mutta toisaalta vääntö parantuu keskialueella. (Ja nää jutut sitten perustuu ihan mun omaan perstuntumaan, mittauttaisin teho/vääntökäyrät kyllä jos ois mahdollisuus. )

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132917

    Kyllä, miten on kannattais varmaan kokeilla rakentaa sinne
    omaan putsari koteloon kyseinen suodatin, olis varmaan ne imu äänet
    viksummat? Olen jostakin lukenut että alkuperäisen kotelon
    sisään tulevan ilman putki ahdistaa virtausta. Kannattais varmaan
    rustata se putki isommaksi! Taikka sitten laittaa se “turpo putki”
    käyttöön? Kuulema eritoten se nelkun peltinen kotelo on tuloputkelta
    turhan ahdas, ainakin kutosen koneelle!
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #132918

    Juu kyllä kutosessa vois vähän runnoa imuaukkoa isommaks.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132919
    txk

    Kerrotko vielä sen suodattimen tyypin? Kawoja kun on aika montaa eri kokoa.

    #132920

    KA-1780 on malli. Ja tämähän oli siis peltiseen sätkän putsarikoteloon, muovikotelon mittoja mulla ei oo.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132921

    Kiinnostus heräsi. Kuvat olis kivoja. Pitäis yrittää sovittaa nelkkutinskun putsariin. Kone on kutonen ja nyt on nelkun (ei kutosen) putsari. Ei vaan mahdu vararengas telineeseesä.

    #132922

    Terveppä terve kaikille!

    Kiinnostus heräsi kummasti täälläkin. 😛

    Kyselin tuossa parista mopokaupasta kyseisen mallista tötteröä. Tuntuu olevan kovin tuntemattoman oloinen ainakin mallinummeron perusteella. 😡 Kuva matskua kun saisi tännekkin, niin syöksyn niiden kanssa välittömästi kaupan ovesta sisään. 😉

    Suodatin on kuitenkin ilmeisesti aika pitkälle saman mallinen kuin alkuperäinenkin, eli lieriö? 😕

    Rullatuin kattoterveisin,
    PH

    #132923

    Kyllä löytyy netistä tietoa googlettamalla ihan KA-1780

    #132924

    Joo se maahantuoja etsi sen k&n:n nettisivuilta mittojen mukaan. Se on pikkuisen matalampi kuin alkuperäinen, eli kannen ja suodattimen väliin tarvii vähän fylliä. Itse ratkaisin ongelman laittamalla Cardicin äänenvaimennuslevyä (mustapäälysteistä vaahtomuovia, pysyy putsarin kannessa omalla liimapinnallaan) putsarikotelon kanteen. Homma hoituu minuutissa.

    Ja niille joilla on kutosen muovinen putsari niin ei muuta kuin mitat ylös ja sivuja selaamaan.

    Laitan kuvia kun kerkiän. Olisin tuonnut koukeroihin näytille, mutta se meni nyt mönkään.

    Niin ja se vielä, että tätä tuotetta tuskin on mopokaupan hyllyllä, mulle ainakin tilattiin jenkkilästä. Toimitus kestää par viikkoo.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132925

    Ihan velvollisuudesta kun moni on suunnittelemassa tälläisen hankkimista, niin tuon hieman erilaisen näkökulman tähän “vapaastivirtaavan” suodattimen hyötyihin.
    Henkilöt jotka ovat tosissaan viritelleet sätkän koneita, ajaneet niillä kilpaa, dynottaneet, sanovat että “vapaastihengittävän” putsarin laitosta ei ole mainittavaa hyötyä, ainoastaan mielikuva paremmasta suorituskyvystä lisääntyy kun ääni lisääntyy.
    Jos haluaa välttämättä “vapaastivirtaavan” suodattimen, niin ilmanputsarikoteloon voi leikata rälläkällä sellaiset reiät kun haluaa.
    Ilmaputsatikoteloon menee myös alkuperäistä korkeampi paperipanos jolloin alkuperäisen kannen voi korvata vaikka vaneerilla ja kiristää kierretangolla.
    Huomioitavaa on myös että alkuperäinen vaahtomuovikin on “pestävä”.
    Katumoottoripyörät ovat tehty ajettavaksi sileillä asfalttiteillä eikä niiden koneilla ajeta paljon yli 100tkm, joten voi olla että tämän k&n:n suodatusteho ei välttämättä ole hyvä, ilmeisesti kuitenkin on hyvä mutta tälläinen mahd. on?
    Miten muuten ilmansuodatin voi vaikuttaa käyntiinlähtöön?
    Se varmaan pitää paikkaansa että peltinen kotelo ahdistaa hiukan, onhan siinä pinta-alaltaan lähes puolta pienempi reikä, pystyisikö joku mittaamaan?
    Itse en ole ilmanputsarin mitoituksen asiantuntija, enkä aio enempää väitellä aiheesta, muta luen kyllä mielelläni aiheesta lisätietoa.

    #132926

    A: Tässä tapauksessa ääni ei lisäänny, toisin kuin putsarin ns. porttaamisessa (Putsarikoteloon porataan reikiä, että saadaan sporttisemmat äänet 😉 )

    B: Näitä suotimia käytetään formuloissa, ralliautoissa, kilpamoottoripyörissä, joten eiköhän se ole niin, että suotimen laatua ja kestävyyttä ei tarvitse edes miettiä tai verrata sätkän alkuperäiseen? Sitten on vielä erikseen halpis vapaavirtaussuotimia, joilla ei tee mitään. (K&N myyjä sanoi, että he pitävät niitä halpoja suotimia hyllyssä sen takia, että ns. Toyota Corolla DX vm-83 rassaajat ostavat niitä…)

    C: Minä en pyöritä toistaiseksi dyaneni renkaita yhdessäkään dynossa, koska mulle on aivan sama onko nelkkusingerissäni 0.00001 vai 0.8 heppaa enemmän. Tiedän ainoastaan sen minkä kaasujalkaani tunnen. Lipuu tienpäällä pintakaasulla mukavammin ja kirii yläpään kierrokset nopeammin.

    D: Käyntiinlähtöön vaikuttaa siten, että entinen suodin oli ilmeisesti sen verran tukkoinen että seos oli huono startatessa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132927

    “Henkilöt jotka ovat tosissaan viritelleet sätkän koneita, ajaneet niillä kilpaa” Niin, voisitko vielä kertoa suuremmalle yleisölle keitä nämä todelliset sätkän virittelijät ovat? ja missä heitä olet haastatellut po. aiheesta? Ja vielä senkin, että minkä takia he käyttävät näitä suotimia, jos niistä ei ole mitään hyötyä?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 30)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.