Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Kokemuksia bensiinikäyttöisistä lisälämmittimistä…

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127300

    Hei

    Tarkoituksenani isäni kanssa olisi, että laittaisimme hänen autoon bensalämppärin, jotta rättärin kanssa autoilu talvella olisi entistä mieluisempaa…
    Siksipä kysynkin, että millaisia bensalämppäreitä teillä on autoissanne tai millaisia lämppäreitä näihin kannattaa laittaa ?
    Mietimme tuossa että olisiko syytä ihan kiltisti laittaa joku “moderni” webasto, pahco tai eber, eikä välttämättä sitä 70 – 80 -luvun lämmitintä.

    T: Mikko

    #164202

    Minulla ei ole muuta kokemusta kuin eebereistä. Ekalla kerralla rakensin vararenkaan paikalle, kyllä tuli mahtavasti lämpöä. Miinukset, takapenkistä paloi superlooni, kahdet sukat suli jaljoihin, ja vielä verhot meni mustaksi. Toinen paikka tuli repsikan puolelle moottoriin. Ekaksi kauhean isot reiät rintapeltiin, ja vielä putki tuulilasin luukkuun. Hyviä puolia oli paljon, ei palellut, ja ikkunat pysyi sulana. Taas miinukset, repsikka huusi välillä että palaa, tuli nimittäin tulet aika usein kapiiniin, pientä säätöä. Lopulta lemppasin koko helvatin vehkeen hevonkuuseen, kun paloi etupenkistä puolet pehmusteista , enkä kaivannut sitä koskaan. Elikkä jos löytyy uudemman aikanen laita se suosiolla, ne vanhat rohjot kuuluvat menneisyyteen, ellei halua kuljintaan polttaa ja ottaa vakuutusyhtiöltä tuhansia. P.S..Mutta jos laitat vanhan eeberin, niin mulla on siihen kaikenmaailman releitä y.m.. rihkamaa, jos vaan löydän.

    #164203

    Vanhoista Ebereistä myös vaihtelevia kokemuksia…

    Acadianessa oli monta talvea pieni dieseliä polttava modernimpi Webasto joka toimi AINA. Vaati vain oman diesel-säiliön joka oli pakussa kyllä helppo toteuttaa.

    #164204

    Olen jo aiemminkin tästä maininnut. Bensalämppärissä (vanhemmisa) pitää olla bensapaineensäädin sähköpumpun ja lämppärin välillä. Muuten lämppäri saa liikaa bensaa ja varmasti savuttaa ja toimii liekinheittimenä. 😆
    Uudemmissa paine säädetään magneettipumpun(?) iskun sykliä/pituutta säätämällä. Ainakin ebereissä.

    Miulla on kaks lämppäriä, joita kumpaakaan en ole sätkiin vielä asentanut. En ole kokenut tarvetta niille. Sisätilanlämppärin lämpö on riittänyt kaupunki pyörittelyihin. (Siis se lämmitystoplasta virtansa saava.) Ehkä jos matka-ajoa tulisi enempi niin voisin harkita lämppärin asentamista.

    #164205

    @Jalppis wrote:

    Bensalämppärissä (vanhemmisa) pitää olla bensapaineensäädin sähköpumpun ja lämppärin välillä.

    Joissakin vanhoissa Eberspächer-malleissa (esim B-2) ei ole bensapaineensäädintä, vaan paluuputki. Osa bensasta menee suuttimen läpi palotilaan, loput virtaa takaisin tankkiin.

    Lisätietoa Ebereistä esim täältä:
    http://fvwa.sitefactory.fi/main.php?method=catalog&sub=_showsubcategorie&group=Volkkarit&subgroup=eberi
    http://www.type2.com/library/heating/b2ht.htm

    YouTubestakin näyttää löytyvän videoita aiheesta.

    #164206

    Tällaisia löpölämmittimiä saa uusiakin. Tarvii siis oman säiliön. Ostin noista pienistä tuon isomman – pienempikin olisi riittänyt, olen sittemmin todennut. Lämmitystehoa ei saa laskettua riittävän alas – onneksi on aukaistavat ikkunat. Hämeenlinnassa näitä myi Hämeen Autosähkö – saatavuutta voin käydä kyselemässä, jos kiinnostaa.
    http://katalog.brano.cz/en/heating-systems/independent-heating-systems/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #164207

    Minullakin ollut muutamia eebereitä, mutta viimeiset Lapin matkat suoritin ihan puhaltimien voimalla. Eli viimeksi Dyanessa oli 3-nopeuksinen Fordin puhallin, joka keskiteholla toi riittävästi lämpöä pirttiin. Sisätilat eristin, enkä päästänyt lämpöä takalattioille, kun ei siellä ketään istuskellut. Lämpö riitti -22 asteeseen. Öljynjäähdyttimen eteen laitoin muovilevyn nippusitein ja muutenkin tarkistin, ettei ajoviima päässyt konetta jäähdyttämään. Lisäksi lämmönvaihtimet eristin makuualustamatolla ja silikonilla. Ei kuuma, mutta täysin ajettava peli ja lämpeni melko nopeasti.

    #164208

    Kaila: onko käsitystä hintatasosta?

    #164209

    Kallan linkittämä poltin vaikutti mielenkiintoiselta varsinkin jos lämpö on säädettävissä ja sillä pienemmällä mallilla lisäksi riittävän alaskin 😉

    Oma diesel-Webastoni on samanoloinen laite, mutta ilman säätöä.

    #164210

    Sain tälläistä tietoa hinnoista:

    Hämeen autosähköllä on vanhaa varastoa jäljellä: 1 pieni 400€ ja 3 isoa a 530€. Kytkimiä näihin ei ole ja ne joutuu tilaamaan itse tai sähkönikkari tekemään. Takuutahan vanhoilla poistoilla ei ole vaan on hintakin vain kolmasosa eebereistä. Autosähkön puh. 03622622

    #164211

    Käyttökytkimet joutuu tilaamaan itse tsekeistä tai jostain. Ateson linkissä on kuvat käyttökytkimistä. Itse ostin aikanaan nuukuuttani tuon halvan ilman kelloa. Kellon hinnalla, tai siis sen lisäksi, olisi saanut laitteen, mikä myös kertoo vikakoodit, jos sellainen tilanne eteen tulee. Älyä siis on koteloihin kätketty. Kellähän ois kaveri tsekeissä kytkimiä ostamaan, toisaalta luulisi tehtaankin auttavan rohkeaa kyselijää.

    Ateso käytössä talvesta 2004 ( yllätyin että noinkin kauan on hankinnasta )

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.