Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kokemuksia "turboputkesta"

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #247026

    Jotain voisi talvi-iltoina rakennella. Onko “turboputkesta” eli puhaltimen kotelosta ilmanputsarin tulopuolelle tulevasta putkesta millaisia kokemuksia kuutosen koneessa? Tuoko se yhtään lisää tehoa? Vai tuottaako vain askartelun iloa? Minkä verran olette suurentaneet 2-kurkun suutinta? Pitääkö kaasarille tehdä jotain muuta? Onko kukaan mitannut millaisen “ahtopaineen” puhallin käytännössä tuottaa?

    #247033

    Huonosti on tullut kommentteja, vaikka tiedän noita melko monella olevan.

    #247035

    https://www.2cv.fi/keskustelut/aihe/turboputki/
    Miten niin huonosti? Onhan siitä keskusteltu jo vuosia 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #247038

    Miten niin huonosti? Onhan siitä keskusteltu jo vuosia

    Tarkoitin, että kun kukaan ei ole vastannut Pariktimin kysymykseen.

    Kiitos Akaile linkistä.

    #247042

    http://www.pp-2cv.be/FR/News/News.htm
    Noita sivuja kannattaa tutkailla…

    #247053

    Kuva kaappaus Killan Facebook sivulta aiheeseen liittyvää kokeiltua tietoa suuttimista turboputken kanssa..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #247069

    Kuva kaappaus Killan Facebook sivulta aiheeseen liittyvää kokeiltua tietoa suuttimista turboputken kanssa..

    Yksilöitä toki kaikki, mutta omien kokemusten mukaan kutoseen kombo 105 ja 105 on yleensä riittänyt, 110 alkaa olla aika “raju” yhdistelmä. Reikätulkilla ja kalvaimella hakien 107 ykköskurkulle voipi olla paree kuin 110. Erot ovat loppupeleissä yllättävän pieniä.
    Hyvää tuossa oli kyllä se, että hänkin on hankkinut lambdan ja mittarin, se on yllättävän hyvä instrumentti ja maksaa bensakuluissa itsensä takaisin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #247198

    Kiitoksia vastauksista.Pitänee tuo putki askarrella.

    #247328

    Tuo kesäinen kokeiluni fmi- mittarilla tehtynä antoi selkeän näytön siitä , että 6-koneet taitavat käydä nykyisellä bensalla ja vakiosuuttimilla liian laihalla. Fmi- Seosmittarin näyttämä 110 kokoisilla suuttimilla antoi parhaan tuloksen kaikilla kierrosalueilla. Tehokäyrä oli mun koneelle paras mahdollinen siis aika lailla optimi. Kertaakaan seos ei ole mennyt liian rikkaalle.

    Suurennetut suuttimet lisäävät tietysti polttoaineen kulutusta jonkin verran. Tässä mielessä suutinkokoa voisi pienentää. Tuo Akailen mainitsema 107,5 suutin voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu. Mitenköhän sen saisi tehtyä?

    #247363

    Mullakin on tuo turboputki ja yksikurkkuinen kaasari. Nyt olen askartelemassa tuplakurkku kaasaria.
    Onko kokemuksia optimi suuttimista kun sylintereitä on big bore eli 652CC?

    Tuon sylinteri setin mukana tuli suuttimet 115/110

    Mikko

    #247372

    big bore eli 652CC

    Tuon sylinteri setin mukana tuli suuttimet 115/110

    Mikko

    Mää oon vähän sitä mieltä, että tuolla kombolla on varmistettu, ettei polta reikää mäntään, mutta ihan noin isoja en usko tarvittavan. Mutta kuten sanottua, mittaus, kokeilu jne., sillä se selviää parhaiten.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #247374

    Tuo Akailen mainitsema 107,5 suutin voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu. Mitenköhän sen saisi tehtyä?

    Hankin netistä suutintulkin 0.05mm välein ja Moposportista suuttimien kalvainsarjan. Tulkin 105 pitää mennä löysästi ja 110 ei saa mennä lainkaan. Kalvaimesta voi mitata tönärillä kohdan, jossa paksuus on 1.06mm ja rajata sen teipillä. Sitten varovasti kalvaa tähän asti. Reikää tehdessä näin pienillä kokoluokilla se varsinainen tehty reikä yleensä ylittää sen halutun koon, joten siksi tehdään tuohon mitattuun 0.01mm alikokoon. (Eikä ahnehdita kalvainta pyöritellessä…)

    Ylipäätään tässä suutinrumbassa nuo kaksi mainittua työkalua ovat osoittautuneet kaikista parhaiksi työkaluiksi. Luovuin Weberin kanssa suutinsarjojen ostelusta ja siirryin työstämään nuo reikäkoot itse. FMI-kertoo tulokset heti ja koska Weberin kantta ei tarvitse avata näihin toimenpiteisiin niin tämä säätö on huomattavasti nopeampaa testilenkeillä. Nuo mainitsemani koot ovat siis Solexiin, Webu menee pienemmillä suuttimilla.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.