Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kokemuksia uustuotantorungoista?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 29)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123906

    Onko noista mihinkään? Esim. tämä: http://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/Katalog/Chassis/ANR15000/
    Hinta on ainakin ihan siedettävä, ja sinkitys enteilee pitkää ikää.
    Eilen kun hitsasin toivottavasti viimeisen paikan tuohon kutosnelkun runkoon, kävi selväksi että tuollaiselle tulee hyvin pian tarvetta 🙁

    #144164

    Uustuotantorunkoja on tarjolla pilvin pimein, jopa rosterista.

    Englantilaisia valmistajia mm.
    “Wheels”(löytyi vain kuollut linkki)
    “SLC Chassis”: http://members.aol.com/Slcchassis/

    Apua-helpissä oli myös uusi unkarilainen valmistaja, jonka takana pitkän linjan sätkyttelijä Geczi Gabor.

    Cassis tekee alkuperäisiä runkoja myös galvanoituna.

    Jukka

    #144165
    jym

    http://www.hoffmann2cv.de/Echassis.htm

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #144166

    Noita franzosen runkoja tiedän käytettävän paljon saksalaisissa restaurointi sätkissä ja meillekin yksi sellainen saapui tuossa muutama vuosi sitten. Rakenne eroaa hieman alkuperäisestä, mutta laatu on hyvä. Asennusreiät etc. osuvat kohdilleen hyvin. Vahva rakenne tuntuu myös ajossa jämäkkyytenä..

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144167

    @Akaile wrote:

    Rakenne eroaa hieman alkuperäisestä, mutta laatu on hyvä. Asennusreiät etc. osuvat kohdilleen hyvin. Vahva rakenne tuntuu myös ajossa jämäkkyytenä..

    Juu, rakenne saakin poiketa, kunhan mitat on kohdallaan. Olen kuullut kauhutarinoita uusista sinkityistä rungoista joissa on useiden senttien heittoja, ja siksi olen utelias kuulemaan käytännön kokemuksia.
    Faijalla on hannabertassa alla hollantilaisen Berend Schuenmacherin tekemä runko, ja se on ainakin erittäin luja ja luultavasti niin liki ikuista kun on mahdollista. Siinä ei ole oikeastaan muuta vikaa kuin paino. Tehty 3 ja 5mm materiaaleista… Mutta sen asennuksessa ei ollut ongelmia. Toisaalta ei noilla materiaalivahvuuksilla kamalasti pitäisikään elää kuumassa sinkkikylvyssä. Berend ei enää valitettavasti tee runkoja. Originaalivaraosahan olisi ihanteellinen asennuksen kannalta, mutta se on ohutta suojaamatonta peltiä. Sinkki on aina sinkkiä.

    #144168

    Uskallan käyttösätkään suositella tuota franzosen runkoa. On sekin aika rajusta materiaalipaksuudesta tehty, mutta ei se nyt kuitenkaan aivan älyttömästi raskaampi runko ole. Joitakin vuosia sitten olin mukana asentamassa tuollaista uustuotanto “alkuperäisrunkoa” ja täytyy sanoa, että hieman liian monta sävellyskohtaa oli kyllä. Nimittäin olisiko ollut, että yksikään rungon ja korin kiinnitysreikä ei ollut kohdallaan. Tästä en mene varmuuteen, mutta sen ainakin muistan, että takapään kiinnitysreiät ainakin joutui soveltamaan uusiksi. Eihän nämäkää vielä pahoja ongelmia ole, mutta aina enemmän menee aikaa pikkunäpertelyihin.. Muuten tuo em. uustuotantorunko on ajanut hyvin asiansa.

    Runko kuin runko, kyllä sillä saa pitkästi lisää ikää sätkälle 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144169

    Mulla on Torniosta ostettu sinkitty runko, jonka asennuksessa 2003 ei ollut ainakaan mitään ongelmaa. Jälkeenkäänpäin ei ongelmia ole ollut. Kiinnittimet ja reiät oli kohdallaan ja mitat muutoinkin kunnossa. Ainut ero oli ala japäälyspellin sinkkialtaassa lämpölaajenemisesta tullut aaltoilu. Hyvältä näyttää runko vieläkin. Ei paljoa kiilläkään, kun vähän ohutta massaa laittaa pohjaan.

    #144170

    Juu katsastusta varten tuo runko kannattaa ehdottomasti maalata ainakin alapuolelta ja konehuoneesta. Näin välttää helpoiten prosenttimerkinnän tai tyyppihyväksyntätodistuksen toimituksen… 😳

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144171

    Sinkitty runko kannattaa ehdottomasti myös massata sisältä, kuten “mustakin”. Muuten runko toimii kivana lisämetelinlähteenä… Myös rungon sisäisten kotelorakenteiden johdosta täyttä varmuutta ei voi sanoa että sitä sinkkiä ihan varmasti joka paikassa olisi, niin ruostesuojamömmöt jatkaa ikää eikä tule ikäviä yllätyksiä kun luottaa vain siihen sinkkiin…

    Kesällä 2004 tällättiin Mantelille uutta runkoa joka oli sinkkialtaassa käynyt, tarvikerunko kyseessä, joka ainuaa reiänpaikkaa piti viilata/porata notta sai esim akselistot kiinni runkoon. Muistelen että silloin olisi ollut jotain häsmäkkää näissä reikien sijaintien tarkkuuksissa, muillakin..? Eikä karsastaja yhtään ihmetellyt kun alle viikon vanhalla maalipinnalla olevaa sätkää katsastettiin massaamattomalla sinkkirungolla. Kehui vain kulkimen hyvää kuntoa ja ulkoasua…

    #144172

    Olisipa kaikki katsastajat yhtä asiallisia 👿 Voisi jopa hieman mieluummin maksaa nykyisen riistohinnankin… 🙄

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144173

    Sama homma kuin Jasulla,, viime kesän galvanoidun rungon kanssa.. Runko orikinaalin näköinen ja rakenteeltaan samanlainen,, mutta 4 milliä niian kapea ja reijät rässätty huonoilla työkaluilla vähä sinnepäin kun pitäisi olla.. Suurin työ oli kun viilasi reikiä kohilleen edes vähä.. Jousi pöntön kiinnitys holkit eivät menneet rungon holkkien läpi,, (sisäpuolella paksu galvanointi) joten piti pirralla koneistaa galvanointi pois jotta sai holhit asennettua kunnialla.. Ynnä muuta kivaa.. Totesinkin että hyvä rungo muuten mutta en suorittele jos ei käytössä ole riittävän monipuoliset työkalut ja kokemus moisista hommista.. Viikko suurin piirtein rungon sovitus kesti,, jos laskee työtä meni pätkittäin tehtynä varmaan 16 tuntia sovitteluun ja mittailuun.. Runkon reunaan prässätyt reiät niin paljon kraareri maiset että originaalit rungon reuna mutterit piti levittää välistään isommiksi jotta sopivat yleensä paikoilleen.. Ja niitäkin laitoin van semmosille paikolle jonne ei saa laitettua vasta mutteria…

    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144174

    @miki wrote:

    Onko noista mihinkään? Esim. tämä: http://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/Katalog/Chassis/ANR15000/
    Hinta on ainakin ihan siedettävä, ja sinkitys enteilee pitkää ikää.

    Voin erittäin lämpimästi suositella kyseisiä runkoja! Omalla rahalla kaksi ostanut ja niin monta asiakkaiden autoihin saksassa vaihtanut että en ihan oikeasti pysty laskemaan.

    Jos en väärin muista niin 20-30 kiloa painavempi kuin ruostuva runko, mutta vastineeksi se on niin paljon vääntöjäykempi että sen kyllä huomaa ajossa positiivisesti. Tuntui kuin olisi kallistuksenvakajaan lisännyt kun ajoin aamulla auton halliin ja illalla vaihdetulla rungolla ulos.

    Asennuksessa ei ollut koskaan mitään ongelmia paitsi pienessä erässä (kuulemma kesälomittaja tuotantolinjalla), kun taka-akselin pulttien reiät piti kikkailla paikoilleen siten että akselin laittoi paikoilleen ja yläpuolelta väänsi ristikkäiset pultit reikiinsä, sitten sai alapuolelta pultit paikoilleen. Tämä siis vain 2006 kesällä muutamassa rungossa.

    Katsastuksessa eivät periaatteessa saisi mitään kettuila rungon hyväksymisestä koska sillä on EU-tyyppihyväksyntä, pitäisi kelvata täällä härmässäkin.

    #144175

    Right. Alkaa olla tuo korvikerungon valinta selvä. Ihan kiinnostuksesta, mikä tämä tornion runko on? Kotimaista valmistetta?

    #144176

    Tuo linkissä olevan toimittajan runko tosiaan on asiallinen,, mitä minä olen kuullut ja nähnyt käytössä..

    http://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/Katalog/Chassis/ANR15000/

    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144177

    @miki wrote:

    Right. Alkaa olla tuo korvikerungon valinta selvä. Ihan kiinnostuksesta, mikä tämä tornion runko on? Kotimaista valmistetta?

    Heh heh,, Jos se olisi Suomessa tehty,,luulempa että olisi riima tavaraa varmasti mitoitukseltaan…

    Totuus kuitenkin on että hyvä runko muuten,, mutta kun kuuma sinkityksessä yleensä kutistuu tuollainen kappale,, josta isoin ongelma johtuu…

    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 29)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.