Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Kokemuksia uustuotantorungoista?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
17.2.2008, 10:20 #144178
Heip!
Kyllä se Tornion runko ulkolainen on, mutta ostettu Torniolaiselta alan harrastajalta, joka muutakin myynyt ja tuonut on. Valmistusmaata en tiedä, mutta alkuperäisen näköinen kutosen runko iskarikiinnityksin. Ainut ero oli, että molemmat jousipönttöjen kiinnikkeet on alta avoimet, kun ne muistaakseni alkujaan oli vain toiset. Tää helpottaa jossakin vaiheessa jämähtäneiden pönttöjen irrottamista.
17.2.2008, 10:30 #144179@Musta Hattuinen Mies wrote:
mutta kun kuuma sinkityksessä yleensä kutistuu tuollainen kappale,, josta isoin ongelma johtuu…
Mutta ilmeisesti aina tätä tapahdu ei..? Hallussani on uutena sinkkiämpäriin kastettu Superin runko, siinä ei ollut minkään, niin akselistojen kuin korinkaan, kanssa mitään yhteensopivuusongelmia. Rypyllehän tuo lämpö on tuotakin pintapelleiltään vetänyt, mutta silti kaikki tuntuu käyvän kuten pitääkin…
17.2.2008, 12:48 #144180@Jasu wrote:
@Musta Hattuinen Mies wrote:
mutta kun kuuma sinkityksessä yleensä kutistuu tuollainen kappale,, josta isoin ongelma johtuu…
Mutta ilmeisesti aina tätä tapahdu ei..? Hallussani on uutena sinkkiämpäriin kastettu Superin runko, siinä ei ollut minkään, niin akselistojen kuin korinkaan, kanssa mitään yhteensopivuusongelmia. Rypyllehän tuo lämpö on tuotakin pintapelleiltään vetänyt, mutta silti kaikki tuntuu käyvän kuten pitääkin…
No varmaankaan ei kutistuminen leveys suunnaa tee ihan neljää milliä,, mikä mitta hetto lie ollut valmistuksessa??
😀
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂24.2.2008, 08:00 #144181Englannista tuli kavereilta kommentteja rungoista: SLC Chassis -runko on hyvä, galvanoitu ja istuu ongelmitta, Wheels-rungon valmistusoikeudet on myyty ulkomaille, ilmeisesti Belgiaan. Louis Barbour valmistaa lisäksi huippukestävää 4×4-runkoa, josta on suunnitteilla kevennetty etuvetoversiokin tulevaisuudessa.
24.2.2008, 11:24 #144182Franzosen runko vaikuttaa asialliselta. Olen käynyt pakulla kolme kertaa ostamassa firmasta runkoa: Ainuttakaan runkoa ei ole ollut, joten jos noudatte tilatkaa ajoissa. Franzosen halvin musta runko on muistaakseni valmistettu Argentiinassa. Euroopan tukkurien rungot lienevät kaikki
samoilta valmistajilta peräisin. Tukkurin ihmettelevät ostajien hinkua
kuumasinkittyihin runkoihin. Epäilevät itsekin, ettei sinkki tunkeudu paikkoihin, joissa kaksi peltiä on taitettu päällekkäin. Musta runko kestää kyllä pidenpään kuin käyttäjänsä jos sen öljyää sisältä kunnolla ja suojaa päälipinnan.
Franzosessa on sellainen erikoisuus, että eivät vähennä arvonlisäveroa
verovelvolliselta jos noudat tavaran. Lähetettynä kyllä vähentävät.25.2.2008, 10:46 #144183Se sinkkausen (toinen) ideahan on vähän niinkuin uhrimetallit veneilyssä.
Vaikka metalli olisi jostain kohti paljas estää siihen teräkseen kuitenkin
kiinnittynyt sinkki sen ruostumista. Itselläni on polkupyörien (tahallisesta)
ruostuttamisesta jouhtuvia erikoisia sinkki kokemuksia. Olen myös
nähnyt sinkatussa kappaleessa olevassa puhtaassa teräs alueessa
komean pintaruosteen, mutta silti ruostuminen sinkkauksen kanssa
vaikuttaa erilaiselta.-Olli
25.2.2008, 11:41 #144184Sinkitty teräs on sinkityksen jälkeen muuttunut,, sinkki tunkeutuu osittan teräkseen ja muuttaa ominaisuuksia.. Kokeilla voi vaikkapa sinkityllä 8.8 pultilla.. Sinkitty pultti katkeaa jos taivuttaa sitä riittävästi,, kun taas tavallinen 8.8 teräs pultti kestää taivuttaa paremmin…
Miten sitten käyttäytynee sinkitty runko??🙄
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂25.2.2008, 11:59 #144185Heittelettepä pohdinnan arvoisia argumentteja… Olen kyllä vieläkin sinkityn kannalla, sillä runkoprofiilissa muodolla on kuitenkin suurin merkitys. Lisäksi olen nähnyt niin paljon tuota ruostekuppaa, että jo senkin takia valinta kääntyy herkästi tuohon.
Uskoisin myös että näissä uusuotantorungoissa on otettu kotteloinnin suunnittelussa huomioon sinkin esteetön pääsy koteloiden sisäpintaan. Hyvin suojattu musta runko varmasti kestäisi minulla loppuun asti, mutta joku toivottavasti joskus arvostaa sitä pienen pientä lisähintaa jonka tuo sinkitys tekee.
Paljonkos tuo sinkkikylvyn lämpötila on? Jo parinsadan asteen lämmöllä pehmentää karkaistun työkalun pinnan niin ettei hajoa kun putoaa tallin lattialle. Näin kertoi eräs seppä kun kyselin geesun venttiilinirroitustyökalun valmistusteknisiä ohjeita.25.2.2008, 12:50 #144186Kyllä sinkitty runko hyvä investointi on,,Itse viimekesänä sellaisen asensin.. Vedin mustan peltikatto maalin yli asti runkoon,, 1 litra riittää maalia..Sekä öljyä sisään jotta imeytyy sisä saumoitin,, siis puhun siitä perinteisen mallisesta rungosta..
PS: Sinkin sulamislämpötila on 419 astetta celsiusta ja höyrystyy 917 asteessa celsiusta..
Jos kiinostaa lisää niin voi google:lla hakea “sinkin sulamislämpötila” ja valita listalta: Esitiedot… Sieltä selviää paljon sinkin olemuksesta…😀
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂5.3.2008, 12:57 #144187Tuosta saat Miki lähempää kuvaa, miltä se Franzosen runko näyttää rakenteeltaan:
Lähde: Teippari.net. 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]5.3.2008, 13:47 #144188Tuo rungon rakenne kaikilta osin näyttää vahvemmaksi rakennetulta,,kun perinteinen runko.. Vääntö jäykkyys varmaan eri luokkaa kun perinteisessä?? Vierestä katsellen tuo on vielä paremman näköinen…
😉 😀
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂5.3.2008, 13:55 #144189Skotlannin reissu tuollaisella alustalla tuli taitettua ja kyllä se erittäin jämäkältä tuntui kuormattuna. Tuo päälipeltihän on irrallinen, joten mahdolliset kotelosuojaukset ja tarkastelut/oikomiset on helppo toteuttaa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]20.8.2008, 12:27 #144190No nyt mää sen franzoosen rungon tilasin. Vaihtotalkoot tiedossa n. kolmen viikon kuluttua.
20.8.2008, 17:55 #144191Missäs siä ne talakoot pijät ?
t. Kari
Varaappa uusi jarruputki samalla ! -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.