Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Kolajaa montuus

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125141

    Pohdituttaa 2CV:n kolahtaminen terävissä kuopissa.

    Kolahdusta olen yrittänyt paikallistaa ja mielestäni se kuuluu oikean puolen etujousituksesta. Jousivarvan silmälenkki on aivan liian iso tappiinnähden, mutta samanlainen kuin vasemmalla puolella, eli johtopäätös ei kolise vasen jousivarvan silmä, ei vikaa oikeassa jousivarvansilmässä vaan kolina tulee jostain muualta. Olkatapitkaan eivät mielestäni ole niin väljät, että niistä ääni tulisi. Ja kun samantyyppisissä kuopissa vasenpuoli ei kolaja.

    Tietäjät, voisiko kolina tulla etuakselin ja tukivarren laakerista vai mistä?

    Auoin oikeanpuolen etuakselin ja tukivarren suojakupit, kumisen ja peltisen, mutta aika ei antanut mahdollisuutta enempään paikkojen aukomiseen. Tyhmä kysymys, mitä sieltä olisi löytynyt, siis suojakuppien takaa? Laakeri, kitkaheilahduksenvaimentimet? Olisko tarvinnu jotakin erikoistyökaluja vai vaan raakaa voimaa? Kuljin mallia -75.

    Vai onko kellään ollut sellaista, että lokasuoja kolisee etuakseliin. Se on kyllä aika lähellä etuaksilaa…

    Miten tukivarren laakerin kiristys tapahtuu tai paremminkin miten se tehdään, eihän mikään itsestään tapahdu?

    #151324

    Killan arkistosta,, tuolla etusivulla on kokonainen etuakselin korjausohje..
    Kuvin kerrottuva,, muistaakseni….
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #151325

    Hankalia nuo kolinat tunnistaa kuulematta, menöö arvailuksi.

    Jousivarvan silmukan pitää olla juuri sillälailla “väljä”, mutta voit kyllä tunkea sinne rasvaa. Joskus ne aiheuttavat ääniä.

    Tukivarren laakeri on yksi mahdollisuus tai hyvin väljä olkatappi. Lokasuojan alareuna voi ottaa runkoon (pitäisi levätä kumityynyissään). Pakoputki voi ottaa johonkin kiinni.

    Jos liikut Vaasassa joskus, voin kuunnella ja ihmetellä. Puhelimella o4o72oo211 voi myös antaa lisäselvitystä.

    #151326

    Kiitoksia vinkeistä.

    Niinpäs muuten onkin ja on ollu muistaakseni Nyytisissäkin taannoin, se etuakselin korjausohje. Pitääpä kurkkia sieltä.

    Tuli mieleen sellainen asia, että pitääkö jousivarvan olla väljä “vetosuunnassa” kun pyörä on irti maasta? Edessä molemmin puolin varvassa on väljää vaikka muille jakaa, mutta takana varpa oli tiukka, ts. jännitys oli päällä koko ajan. Kumpi on oikea tyyli? Vai noinko sen kuuluu ollakin. Voisi kuvitella, että siitä varvasta lähtee ääni, joka pääsee löysälle jouston tapahduttua ulospäin.

    Pitääpä tutkia tuota vielä, koska kokemus on osoittanut, että ääni yleensä tarkoittaa jotakin “vikaa” tai kulumaa jossakin.

    Ääni todellakin tulee vain silloin kun monttu on teräväreunainen ja tarpeeksi suuri, eli lyö kunnolla jousitusta.

    Tietenkin, miksi niihin monttuuhin pitää ajaa???

    #151327

    @Monikan kuski wrote:

    Tietenkin, miksi niihin monttuuhin pitää ajaa???

    Paha niitä aina on väistelläkään 😀 .
    Aika pahaa ääntä voi loppuunkuluneet tukivarren laakerit aiheuttaa sekä edessä että takana. On aika vaikeaa todeta vikaa irroittamatta tukivartta ja silmäilemällä kooleja. Ääntelee yleensä paukahdellen joustoliikkeen jossakin kohtaa.
    Löysällä oleva jousipönttä kolahtelee myös, etenkin juuri kuoppaan ajaessa. Se on helppo todeta ottamalla pöntöstä kiinni ja heiluttelemalla. Kyllähän se lokarikin voi ottaa tukivarteen kiinni jos se on huonosti asennettu, mutta siitä jää kyllä ihan näkyvä jälki. Raidetangon pääkin voi äännellä.
    Tukivarren irroitus on aika helppo, lokari pois, pyörä irti, vetari pois, raidetanko irti (kannattaa irroittaa koko olkavarsi siitä pyörännavasta ja muistaa lukitus kun kiinnittää takaisin), kitkaiskari pois, ja sen alla onkin sitten laakerin kiristysrengas jonka voi pyörittää joko erikoistyökalulla tai varovasti tuurnalla naputellen. Tukivarsi on joskus aika tiukassa, mutta lähtee kyllä koputellen irti. Laakerien irroitukseen ja uusien asentamiseen löytyy sitten varmasti parhaat ohjeet Eerolan oppaasta.

    #151328

    @Monikan kuski wrote:

    Kiitoksia vinkeistä.

    Tuli mieleen sellainen asia, että pitääkö jousivarvan olla väljä “vetosuunnassa” kun pyörä on irti maasta? Edessä molemmin puolin varvassa on väljää vaikka muille jakaa, mutta takana varpa oli tiukka, ts. jännitys oli päällä koko ajan. Kumpi on oikea tyyli? Vai noinko sen kuuluu ollakin. Voisi kuvitella, että siitä varvasta lähtee ääni, joka pääsee löysälle jouston tapahduttua ulospäin.

    Kyllä siellä normaalisti väljää on kun tukivarsi on alimmassa asennossaan ja pyörä irti maasta paitsi, jos maavara on tuunattu oikein korkealle.

    #151329

    Itselläni on kans hieman samaa vikaa. Liekö vuosimallin ‘tyyppivika’ kun sattuu olemaan myös -75 oma kuljin. 😉

    Minulla tuo kuljin kyllä liitelee hieman normaalia matalammalla, mutta on tarkoitus nostaa liitokorkeutta hieman ylemmäs.

    #151330

    @maddis wrote:

    Itselläni on kans hieman samaa vikaa. Liekö vuosimallin ‘tyyppivika’ kun sattuu olemaan myös -75 oma kuljin. 😉

    Eipä ole tyyppivika vaan yksilöstä johtuva….
    Ja sen voin sanoa että vaikka mitään vikaa ei olisikkaan niin terävään kuoppaan ajettaessa
    kuulu takuulla kolaus ja isokin,, koska 2cv:n akselisto suoraan kiinni runkossa ja niin edelleen,,
    ei ole kumityynyillä alusta rakenteita hemmoteltu niin kun yleensä “autoissa”..
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #151331

    Jousipöntön kuuluu olla löysästi kumidonitsien välissä. Kun kuljin seisoo pyörillään maassa, jousipönttö painautuu etudonitsia vasten, jolloin takadonitsin ja pöntön takakiinnitysholkin välissä pitää olla 0-2 mm välys.

    Esim Haynes-oppaassa on selostettu tämä asia kuvien kanssa.

    #151332

    Tiedän kyllä ettei se ole tyyppivika ja siksi se olikin lainausmerkeissä. Oli vain kaksi vm. -75 kulkinetta jossa sama vika niin siksi moista nimitystä käytin.

    Omassa kulkineessa pieni kolahdus tms. mikä kuuluu terävään (pienehköönkin) reunaan ajaessa, ei ole semmoinen joka johtuu siitä että akselit on rungossa suoraan kiinni vaan selvästi semmoinen että jossain on väljää. Pitäisi päästä jonkun kokeneemmän kuuntelemaan, kun pahapa noita on sanallisesti alkaa selittämään.

    #151333

    @maddis wrote:

    Omassa kulkineessa pieni kolahdus tms. mikä kuuluu terävään (pienehköönkin) reunaan ajaessa, ei ole semmoinen joka johtuu siitä että akselit on rungossa suoraan kiinni vaan selvästi semmoinen että jossain on väljää. Pitäisi päästä jonkun kokeneemmän kuuntelemaan, kun pahapa noita on sanallisesti alkaa selittämään.

    Ihmettelin tuota kolahdusta itsekin. Tuntuu johtuvan ratin kautta… Vasen massaiskari ei ole syyllinen (otin handyyn ja ravistin). En vain ehtinyt selvittää äänilähdettä loppuun, kun eräs kävi hakemassa auton parempaan talteen… :mrgreen:

    #151334

    Yksi äänilähde on väljä hammastangon hela,, jopa uusikin hela on väljä vanhassa
    ohjariputkessa johtuen putken keskelle kuluvasta kohdasta.. Siitä kohtaa missä
    hela suurimman ajan majailee…

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #151335

    Tuossa on kaksi kuvaa joihin voit verrata, mikäli epäilet että tukivarren silmukassa on väljää. Ko. tukivarrella tuossa vaiheessa 370 000km takana ja varpatapilla 170 000km. Tukivarren silmä selkeästi alkanut “venyä” ja varpatappi ohentunut puoleen alkuperäisestä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #151336

    Edellisessä kuvassa on vasemmalla näkyvään jousivarvan päätykappaleen sisäosaan tehty viritys (joka saattaa olla ihan toimivakin). Mainitsen tämän vain siksi, ettei alkuperäinen kysyjä ihmettele eroa.

    Alkuperäisessä kappaleessa on isompi silmä ja suurempi vapaaliike. Läpi kulkeva kolmiomainen tappi keinuu “laakeroituna” pyöreällä pinnalla. Nerokas systeemi, mutta ei täysin kulumaton sekään. Rasvaus on suositeltavaa; nippa on hyvä idea, mutta sitäkään ei löydy alkuperäisestä osasta.

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.