Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kone nykii

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124396

    Mikä on yleisin syy pieneen nypyttelyyn pintakaasulla ajettaessa? Kolmosella ja nelosella kun ajelee sellaista kuuttakymppiä niin välillä nykäjää pirun ärsyttävästi ja väljät vetarit vielä korostavat ilmiötä. Muuten vetää hienosti. Ja koneen lämmöllä ei tunnu olevan asialle mitään vaikutusta.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #147049

    @Akaile wrote:

    Mikä on yleisin syy pieneen nypyttelyyn pintakaasulla ajettaessa? Kolmosella ja nelosella kun ajelee sellaista kuuttakymppiä niin välillä nykäjää pirun ärsyttävästi ja väljät vetarit vielä korostavat ilmiötä. Muuten vetää hienosti. Ja koneen lämmöllä ei tunnu olevan asialle mitään vaikutusta.

    Saisikohan liikaa soppaa…

    #147050

    Meillä oli toukokuisella ranskanmatkalla hirmuista nykimistä. Ensiksi vikaa paikallistettiin sytytyspuolelta: liittimet, tulpat, sytysjohdot… bensapumppukin ruiski normaalisti. Kone oli Visa 652 cc orig. sytytyksellä ja yksinkertaisemmalla Solex-kaasarilla.

    Yhdessä vaiheessa nykiminen saatiin loppumaan kaasaria sisältä puhdistamalla, mutta vaiva palasi muutaman päivän päästä. Sitten vaihdettiin neulaventtiili, ja taas vika oli tiessään,mutta päivän ajeluiden jälkeen kuljin alkoi taas nykimään.

    Lopulta Anteron luona Belgiassa suoritettiin perusteellisempi kaasarin sisäpuhdistus ja samalla Andre kiinnitti huomionsa kiihdytyspumppuun, joka ei ruiskinut hänen mielestään asianmukaisesti. Pumpun suutinnokka irroitettiin ja sen sisällä oleva minimaalinen kuula otettiin ulos. Se kuulemma joskus takertelee. Enpä tiennyt, että tuonkin osan voi purkaa.

    Näiden toimenpiteiden jälkeen vika oli taas tiessään eikä ole (vielä) palannut.

    Hieman epäselväksi jäi, oliko syy moska uimurikammiossa tai kanavissa vaiko todellakin tuo kiihdytyspumpun epänormaali toiminta. Andren mukaan kaasariviat ovat usein mystisiä. Hänellä ainakin on kokemusta ja kymmenien vuosien ura Citroen-asentajana 2CV:n kulta-aikoina.

    #147051

    Kaasari on aika hyvin läpikäyty tässä kasausprojektin yhteydessä, mutta tuo seos kyllä kuulostaa avainsanalta, koska röpöttää pakoputkessa pitkissä moottorijarrutuksissa. Aluksi ajattelin sen paukutuksen johtuvan ainoastaan ensimmäisen silenciooorin puutteesta, mutta eilen ajellessa huomasin, että heti reippaan kiihdytyksen jälkeen kun vetää moottorijarrutukselle niin paukuttelee enemmälti. Kävin jo kerran pakokaasumittauksessa, mutta koska ilmavuodot olivat 10% luokkaa niin ei siitä mitään hyötyä ollut. (Yksi pakoputken klemmari vuotaa vieläkin, aloitti Vantaan kohdalla kotiin tullessa. Ei taida tykätä Vantaasta uusi kone… 😳 😆 )

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #147052

    Vastaava oli vaiva eli pintakaasulla nykii ärsyttävästi, varsinkin pienillä vaihteilla.
    Purin kaasarin (2-kurkkuinen) osiinsa ja pesin koko hoidon ultraäänipesurilla. Mitään silminnähtävää likaa ei sisäpuolella ollut, mutta nyhtäminen kuitenkin väheni pesemisellä huomattavasti. Lisäksi “kurkun vaihtokohdassa” hyytyminen poistui.

    Väljyttä ei ollut havaittavissa oikeastaan lainkaan, yllättävänkin hyväkuntoinen oli tuo.
    Säätöjä ei ainakaan tietoisesti muutettu.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.