Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka konepellin äänieristys

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122773

    rättärissäni ei ole konepellin sisäpuolella “huopaa” esiteenä ja tapaamani rättäristit sanovat sen hiljentävän aika lailla. mitä ja mistä sopivaa materiaalia voi hankkia ?

    #136530

    Materiaaleja joita voi käyttää on varmaan “miljoona”, mutta itse tekisi mieli kokeilla tälläista jota biltema myy:

    “ÄÄNENVAIMENNUSLEVY, 1000 X 500 X 30 MM

    Tehokkaita ja testattuja mattoja, jotka alentavat melutasoa noin 40 dB:llä. Valmistettu vaahtomuovista ja raskasmuovilevystä. Voidaan kiinnittää liimaamalla. Soveltuvat hyvin esim. moottorin äänen vaimentamiseen. Tuotteet täyttävät vapaa-ajan veneilydirektiivin 94/25 EG asettamat vaatimukset. Testattu ja hyväksytty ISO 3795:n mukaisesti.

    Mitat: 1000 x 500 x 30 mm

    Tuotenro
    369221
    24,90 € “

    Kannattaa katsoa myös seuraavat sivut:
    http://www.meluton.fi/aanieristeet.html

    😯 😯

    #136531

    Kiitos Jalppis, hyvää infoa minunkin Tiinaan…

    #136532

    Huomioikaa että siinä äänieristemateriaalissa on muovi tai folio pinnassa ettei se ime öljyä ja bensaa itseensä. Moottoritila palaa paljon huonommin jos siellä ei ole palavaa ainetta imeytettynä. Nimimerkillä huonosti suljettu öljyntäyttökorkki on auennut…

    Toinen juttu äänen eristämisessä on että kannattaa laittaa sitä samaa materiaalia myös konehuoneen ja matkustamon väliseen seinään. Ja samalla tarkistaa montako ylimääräistä reikää siinä seinässä on ääntä läpäisemässä. Omassa kootut teokset ja kiertopalkinto -mallisessa kulkimessani rintapellistä löytyi 37(!!) reikää jotka tilkitsin.

    #136533

    Vähän on vanha topiikki, mutta nostanpa esille silti. Mietin tuossa tänään sätkällä ajellessani, että miten sen saisi hiljaiseksi… Tuolla meluttoman sivuilla taidetaan jotain eristeistä kertoa, mutta kertokaahan miten ja millä olette, jos olette, sätkään toimivan äänieristyksen aikaiseksi saaneet.

    Omia kokemuksia on ns. pikimatosta rintapellissä ja lattiapelleissä ohjaamossa, sekä superlooni(?)tyyppisestä foliolla päällystetystä materiaalista konehuoneen ja konepellin puolella. Vähän ne vaimentavat, mutta ei riittävästi.
    Yksi ongelma noiden superlooni pohjaisten juttujen kanssa on ollut niiden kyky imeä vettä itseensä. 🙁

    Jaoksemme joskus mittasi Joensuulaisten kulkimia, niin pahimmillaan taisi sätkästä desibelejä löytyä lähemmäksi tai jopa yli 90db 😀 Pienimmät lukemat tuli sätkistä vm. 83-> joissa oli vain tehtaan asentamat eristeet, eli esim.rintapeliti oli paljas konehuoneen puolelta. Tuollaisten melutaso olisi jo siedettävää…

    Asiallisia ja vain aiheeseen liityviä vastauksia kiitos!

    #136534

    Rintapellin lisäksi on hyödyllistä äänieristettä laittaa muihinkin korin peltipintoihin. Värinä kantautuu ja sitten saa jonkun osan resonoimaan kauempanakin moottorista. Yksi melun “aiheuttaja” on käytännössä joustamaton pakoputken takapään kannake (se suora malli siis), joku pehmoisempi renkulamalli tai sitten lyhyempi pakun takaputki olisi tarkoitus omaan viritellä. Tuleekohan poikittaisesta äänenenvaimentimesta ajan mittaan olennaisesti meluisampi, ulkoisesti se näyttää vielä ehjältä?

    Edellisestä kulkimestani poistin rintapellin äänieristeet ja paikkasin 37(!) löytynyttä ylimääräistä reikää mitä sinne oli vuosien ja omistajien aikana syntynyt. Millähän keksinnöllä saisi ohjauspylvään, käsijarruvivun ja kaasutangon reiät tiiviimmäksi?

    #136535

    Mulla on sätkässä tuolla ohjauspylvään alapäässä korin ulkopuolella eli matopyörän ympärillä vaseliinilla täytetty solumuoviputki tiiviisti putkiakselin ja korin pellin välissä nippusiteellä kiristettynä. Ollut jo 20 vuotta ja pelittää – ei ruostevaurioita…

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #136536

    Sattuipa ajankohtainen aihe, eristän juuri -77, käytän pikimattoa jossa on liimapinta mutta se kannattaa laittaa kuumailmapuhaltimella joten ei jää saumoja ja
    pysyy kiinni. Eristin Pippurin ja Acan molemmat hiljeni huomattavasti.

    #136537

    Jo vaahtomuovi, vaikapa peittäisi puolet konepellistä on tehnyt Dyanestani ajokel-
    poisen, raaka metallinen ääni pehmenee. Pahvitorviputkissa tuntuu juuri sisäpuolinen vaahtomuovi
    olevan se vaikuttava tekijä:on tullut kokeiltua erilaisilla solukumisilla tötteröillä,vaikutelmaksi jäänyt
    ettei mitään ääntä nielevää efektiä. Tämä on minulle ollut yllättävää.
    Lokasuojien sisäpuoli voisi olla kannattava vuorattava,muodostavat laajat metalliset kaikupohjat.
    Reiät tietenkin tukkoon, lämmönvaihtimet kannattaa vuorata jo ääneneristyksenkin vuoksi
    ja venttiilikopat (vuoratut näissä edellä mainituissa “hiljaisissa sätkissä vm 83 eteenpäin joissa myös
    moottorin pellit huovitettuja). Itse laittaisin viimeiseksi rintapeltiin eristeitä kun on jäänyt vaikutelma
    että se ei olisi kovin tehokas ääneneristyskeino, yllättävää kylläkin ja vähintäinkin hankalaa.
    Vaahtomuoviset korvatulpat halpa ja täsmätehokas ratkaisu, myös pitkäikäinen, ne voi pestä.
    Ei sovi radionkuuntelijoille tietenkään. Henkilökohtaisesti pidän radionkuuntelulle kunnollisen
    taustan sätkän sisälle rakentamista toivottomana yrityksenä,jos pitää valita joko radio tai sätkä
    kallistun jälkimmäiselle puolelle. Nappikuulokkeilla voi suojata kuuloa ja kuunnella radiota jos kova tarvis on,
    pitäisi olla tiiviit kuulokkeet ja voluumit kohtuullisia. Eihän kaikki ratkaisut sätkässä tarvitse olla apinointeja muista ajoneuvoista.
    Tärkeätähän on vain kuulonsuojelu ja hyvä musiikki tietenkin 2cv:llä ajelun lisäksi.

    #136538

    Moi! Eriste pitää liimata hyvin, oma 2CV6:seni melkein paloi, kun eriste oli pudonnut pakoputken päälle!

    #136539

    Konepellin äänieristyksen kohdalla olen nähnyt muutaman version, jossa tuo kyseinen liimattava alumiinipinnoitettu levy(joka muuten on helkutin tarttuvaista) on varmistettu muutamalla ns. esijännitetyllä peltisoirolla konepellin reunalta toiselle. Taisi toinen olla kiinnitetty konepellin pokkaukseen pop-niiteillä. Ei ole kuvia, kun asiasta on vuosia – harmi.

    Noissa äänieristysvaahtomuovilevyissä taitaa laatu olla suhteessa hintaan ja sitä kautta tarttuvuuteen. Ja liimattavan alustan eli konepellin alapinnan pitää olla erittäin puhdas/ rasvaton.

    Viimeisin itsetehty toteutus on muutaman vuoden takaa ja silloinen hankintapaikka oli paikallinen motonetti… nykyisin nuo on arkkeina > yhteen omaan peltiin, kun joskus takavuosina liimasin eristystä, niin eristelevy oli noin metrin leveää rullatavaraa > ei tullut saumoja.

    Arkkeina paikalleen puhtaalle pinnalle ja saumoihin alumiiniteippi päälle > hyvä tulee ja hiljenee meteli paljon.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #136540

    Olen onnistunut saamaan aikaan oikosulun kun konepellin alumiinifoliolla kuorrutettu vaahtomuovi valahti akun napojen päälle. Varsinaisia vaurioita ei tuosta seurannut, mutta palaneen käry saavutti ohjaamon ja folio paloi komeasti vaahtomuovista. Kannattaa huomioida asennuksessa esim. suojaamalla plus-napa, tai käyttämällä alkuperäistä tai alkuperäisen mallista eristettä.
    http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Motorhaube-Frontbleche-Kuehlergrill/ANR16106/

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.