Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Korinvaihto

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122438

    Millaiset mahdollisuudet on katsastaa 2cv rungolle vaihdettu Kitcar-muovikori? Esim tuollainen http://www.lomax.nl/ Onko kukaan täällä tehnyt?

    #134571

    En ole ainakaan kiltatapahtumissa viimevuosina yhtään tuontyyppistä rakennelmaa nähnyt.
    Suomessa on kyllä ainakin Dyane muutetttu Mehariksi.
    Rakentelusääntöjä en tarkemmin tunne, ilmeisesti 50prosentin vaatimus alkuperäisosista on edelleen voimassa ja tuo Lomax kori vaatinee tällä turvakaaren ja miten lie vaatimukset lokasuojista.
    Autojen rakennemuutokset on EU:ssa jotenkin “kansallisesti hyvksyttyjä”, joten valmiiksi rakennetun “kitcar” auton tuontikaan ei ilmesesti onnistu.
    Mutta AKE tietää lisää.

    #134572

    Vaikka vaihtaisi korin kaikkineen, niin 50% ei ylity.
    En tiedä käytännöistä tarkemmin, mutta luulisi että tuollaiseen tulee vielä vaikka mitä tyyppihyväksyntää ja muutoskatsastusta?
    Kai sen 50%:kin saa ylittää jos maksaa autoveron?
    “wilsonilla” on muoviauto, kysy häneltä.

    #134573

    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 ja sieltä artikla 22. Tuon mukaan ei korinvaihto onnistu kuin mallisarjaa teknisesti vastaavaan. Eli siis voisi onnistuakin, koska sätkän kori ei juuri suojaa anna, eikä ole maailman tukevinta tekoa… Jonkunlainen turvakaari pitää olla kolmipistevöitä varten, samallahan sen tekisi päätä suojaavaksi, vaikkei niin kaunis olisikaan. Lakia on kylläkin saatettu tuosta vielä kiristää kaikenlaisten mersujobbarien ansiosta.
    Prosenttien kanssa tuskin tulee ongelmia vaikka penkit vaihtaisi. Kojetaulu on myös sätkässä varsin leijuva käsite, kuten on myös esim. lämmityslaite. Ihan mainostamatta voin sanoa että suunnitelma kannatta esittää ja lasketuttaa Tattarisuon Autokatsastuksessa 😆 -Siellä ymmärretään käsite “harrasteautoilu”.
    Mikäli katsastusmies ei suostu ottamaan vastuuta muutoskatsastuksesta, kannattaa vielä kääntyä AKE:n puoleen. Hurjempiakin muutoksia on sätkään saanut läpi.
    Kannattaa varmaan aloittaa laskemalla muutosprossat (http://www.ake.fi/pdf/prosenttipaatos.pdf). Jos jää alle 35, autoa ei tarvitse kanta-ajoneuvotarkastaa (säästää 500-1000 euroa).
    Kaiken kaikkiaan tuo sääntöjen ja lakien kanssa painiskelu on hyvin terapeuttista puuhaa. Onnea vaan projektille 8)

    #134574

    Palataampa taas asiaan.
    Dyane / Mehari tehtiin aikoinaan kaikkien sääntöjen mukaisesti. olin itse mukana, vaihto tehtiin Belgiassa. Lomax on myös tullut suomeen.
    Onko kukaan ajatellut kuin minä? Eli tuodaan Ami Super, maksetaan vaadittavat verot ja vaihdetaan kori, toisinpäinhän näitä on tehty. Onnistuukohan?
    -Kari

    #134575

    Lainaus toiselta foorumilta, ko. aiheeseen:
    (taalla vatvomalla ei asia varmasti taysin selvia)

    @Karva wrote:

    Syvällä, kokemuksen rinta-äänellä : “Menkää sinne
    konttorille, esitätte asianne ja kysytte neuvoja”

    HERÄTYS, nyt tuo vuosiluku on 2008, siellä konttorilla on aivan takuulla
    toinen asenne kuin jokunen vuosikymmen takaperin, siellä ei auota
    päätää, jotta minkä takia joku pitää saada tehtyä, katsastuskonttorin
    palvelu on sama tavalla muuttunut kuin esim, alko. Molemissa saa parhaat
    neuvot nykyään, jos vastaukset kysymyksiin alkaa olemaan enemmän
    vittuilua kuin vastauksia, esimiestä paikalle, tai vaihdatte konttoria.

    Ei konttorin henkilökunnalle kuulu miksi jokin auto tarvii saada muutettua
    tai kone vaihdettua jne, asiakas on aina oikeassa, myös konttorilla, sieltä
    saa parhaat ja asiantuntevat neuvot notta miten ne asiat oikeasti tehdään
    ja missä järjestyksessä.

    -Olli

    #134576

    Mutta juurikin se tiedon jakaminen. 😀

    #134577

    taalla kayty keskustelu tallaisesta aiheesta vaan ei johda mihinkaan kun
    tarkkaa tietoa tuskin kenellakaan on. Nuo saannokset kun muuttuvat koko
    ajan. Siella toimi pisteissa/Akessa ne oikeat vastaukset sijaitsee.
    Tammoisesta aiheesta kayty “musta tuntuu” pohjainen keskustelu on varsin
    turhaa.

    -Olli

    #134578

    Jep, tämä sääntöjenmuuttumus huomattiin vuosi takaperin yhtä kivaa projektia katsastaessa. Siihen oli Akelta saatu poikkeuslupa vuotta aiemmin, vaan silti meinasi tulla hankaluuksia muuttuneiden sääntöjen myötä… Kun oli mennyt prosenttitaulukot uusiksi sen vuoden aikana, aiempi laskenta joka tuotti alle 35% sai uusilla säännöillä aikaan virkaintoisen laskijan mukaan muistaakseni yli 60% vaihdettuja osia… Sitten parin päivän ja ihan “riittävän” puhumisen ja lisäselvittelyn jälkeen tulokseksi saatiin jälleen yksi harrasteajoneuvo rekisteröityä, joka meinasi olla oikeasti työn ja tuskan takana…

    Eikä tuota kaikkea tietoa olisi saatu miltään keskustelupalstalta, eikä edes karsastuskonttorilta, akelta se kysyä olisi pitänyt… Eikä ehkä sieltäkään kaikkea kerralla saanut olisi… Parhaiten sen tiedon saanee ensin kysymällä tietoa osoitteesta tekniikka@ake.fi ja käymällä juttelemassa karsastajan kanssa asiallisesti aiheesta, myös käynti aken pääkallonpaikalla ei liene pahaa tee..?

    Näiltä palstoilta saa käytännössä vain kokemuksia tapahtuneesta, ja nekin usein on monen kohdalla vuosien takaa eli varmasti vanhentuneita juttuja eli eivät pidä nykymaailmassa paikkaansa..!

    #134579

    Kertomus vuosien takaa tuosta sääntöjen muuttumisesta. Halusin amerikan autoon sivuputket mutta matalaan autoon niin että tulevat helmakotelon tasalle sen ulkopuolelle. Pyysin akelta lupaa tuoda pakoputki helmakotelon läpi kummallekkin puolelle. Luvan sain postiin ja ulos sain kun maksoin – eikun tekemään. Ja aikanaan katsastukseen. Ei käynyt enään kuin vasemmalle, oikealle eli jalankulkijoiden puolelle ei enään saanut putkea laittaa toimimaan. Oli tullut uusi säädös teon aikana ja se oli siinä. Ei auttanut enään lupapaperit ei mikään. Eikun putket purkuun. OPETUS Jos saat luvan niin kiireellä toimi. Kukaan muu ei vastaa muuttuvien pykälien aiheuttamista harmeista.

    #134580

    Minusta on mielenkiintoista kuulla käytännön kokemuksia ja jopa vanhojakin tarinoita.

    AKElta toki kannattaa hakea faktatieto, mutta käytännössä pientä soveltamista voi esiintyä katsastustilanteessa ja sellaisesta voi saada arvokastakin vinkkiä täällä käydystä keskustelusta (kuten edellisestäkin tarinasta opimme).

    #134581

    Vaan tuohonkaan, etta onko nykyaankin noin, etta uusi saanto voi estaa
    papereissa luvatun muutoksen, emme saa taalta faktaa.

    Akesta haettavat muutokset tana paivana ovat kuitenkin jo lahtojaan
    poikkeus lupia, koska normi saannot eivat anna muutosta myoden.. 🙄

    Ja, tahan sitten se mutu tieto: Minusta jos on akesta poikkeuslupa paatos
    ja jos siina ei ole “viimeista ennen” paivaa, niin pitaisi katsastuksen onnistua
    tulevaisuudessakin.

    -Olli

    #134582

    Pitäisi kylläkin. Muutoksia ei aken hemmojen mielestä ole nyt tulossa, näin minulle sanoivat 2 päivää sitten. Siis muutoksia sääntöihin. Näillä mennään toistaiseksi, joten eikun muutoksia tekemään, jos niitä teetättää.

    #134583

    Eräs katsastusmies harmitteli AKE:n tyyliä julkistaa uusia sääntöjä tyyliin “astuu voimaan tänään”. Etukäteen ei ole konttoreillakaan edes aavistusta usein uusista säännöistä. Joskus oli meinannut autokoululaisen inssiajokin jäädä suorittamatta kun yön aikana oli hinta noussut eikä asiakkaan rahat riittäneetkään. Edellisenä päivänä konttorilta oli hinta kysytty eikä silloin ollut korotuksesta tietoa.

    Poikkeusluvissa lukenee mihin pykäliin ne perustuu, ja kun niitä pykäliä muutetaan niin asiakkaalla on kädessä epämukavan kovaa vessapaperia:(

    #134584

    @Wonderi wrote:

    Poikkeusluvissa lukenee mihin pykäliin ne perustuu, ja kun niitä pykäliä muutetaan niin asiakkaalla on kädessä epämukavan kovaa vessapaperia:(

    Poikkeuslupa jo itsessaan kumoaa tai muuttaa jotain pykalaa, joten ei ole
    noin yksi oikoista etta pykalan muuttuessa asiakirja muuttuu

    Yksinkertainen esimerkki: Saannoissa sanotaan: “et saa asentaa antennia
    konepeltiin”. Haluat kuitenkin nain tehda, joten haet siihen poikkeuslupaa.

    Suurin ongelma naiden “lupien” kanssa oli suullisesti kysellyt “luvat” ja
    joihinkin valmiisiin saadoksiin perustuvat “ei lupapaperin varaiset”
    muutokset. Joissa saadosten muuttuminen hankaloitti tilannetta
    automaattisesti, koska mitaan poikkeus lupaa ei ollut tarvinnut hakea,
    sallimaan saannoista poikkeavia ratkaisuja.

    -Olli

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.