Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Koripulttien jakoväli
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
2.9.2009, 14:23 #125390
Sellaista pähkinää mietin, että miksi koripulttien (=lattiapeltien kiinnityspultit) pulttijako tihenee korin etupäätä kohden mentäessä? Ymmärtäisin sen siinä tapauksessa jos akselisto olisi korissa kiinni niin etuakseliston aiheuttama kiertorasitus vääntelisi korin etuosaa enemmän, mutta koska akselisto on rungossa, en näe tälle syytä. Toisekseen ns. apurunkojen antama tuki vähentää merkittävämmin korin “kiertymistä” kuin tuo tiheä etupään pulttijako.
Yleensä näille citroenin viinipäisille insinööritöille löytyy jokin selitys, jotan haluaisin sen kuulla tähänkin?
Huom. Kiertymisellä tarkoitan korin “elämistä” sivuttaissuunnassa runkoon nähden, enkä rungon pituussuunnassa etu- ja takapään nousua ja niiailua…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]2.9.2009, 16:58 #153449Ei se koripulttien jako tihene kohti etupäätä, vaan HARVENEE kohti takapäätä! Painonsäästön lisäksi kokoonpanossa säästyi aikaa n. 18,3 sekuntia /ajoneuvo. Sitäpaitsi koriin kohdistuvat voimat jakautuvat tasaisemmin näin. Suurimmat vääntörasitukset ovat etuakselin takana suunnilleen etujalkatilassa.
2.9.2009, 18:08 #153450Lisäksi, alkuperäinen tunkki tarttuu koriin. Eli korin kiinnityspulttien välityksellä kiskotaan runkoa, etuakselia, moottoria ja vaihteistoa ilmaan. Takapäässä ei ole näin paljon massaa nostettavana, joten pulttejakaan ei tarvita niin monta.
3.9.2009, 08:02 #153451Hienoa, kiitos vastauksistanne.
Olen jo niin pitkään käyttänyt pientä hallitunkkia kulkimen nostoissa, etten muistanut koko alkuperäistunkkihirvitystä ko. hommassa… 😳
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]3.9.2009, 08:22 #153452Alkuperäinen tunkki sopii vain äärimmäiseen hätään. Viimeeksi kun sillä nostin alkoi kynnyksen reuna uhkaavasti pullistumaan ja lopetin homman kesken.
3.9.2009, 09:18 #153453@Isoo-Jukka wrote:
Alkuperäinen tunkki sopii vain äärimmäiseen hätään.
Hyvä tietää, vähän samansuuntaista kuulin jostain kun aloin haeskella alkuperäistunkkia. Harmitti kun kulkimemme mukana tuli sellainen tavallinen haitari,
joka mielestäni pilasi hienon kokonaisuuden sätkässämme. Nyt ymmärrän miksi edellinen omistaja oli tehnyt tällaisen ratkaisun.3.9.2009, 09:21 #153454Jos kori on kunnossa niin kyllä se sen alkuperäisen tunkinkin kestää. Itse olen oman kulkimeni nostanut edestä kummaltakin puolen alkup. tunkilla eikä ole pullistellut yhtään mihinkään. Hommasin kuitenkin saksitunkin, kun sillä on nopeampi tunkata rengas ilmaan, koska ei tarvi tunkata koria 45 asteen kulmaan.
3.9.2009, 10:50 #153455Eihän esim. 40-vuotiaan kulkimen kori enää ole uutta vastaava, vaikkei tässäkään tapauksessa näkynyt sen kummempaa ruostetta tms. Melkoinen pistemäinen rasitus kohdistetaan alkuperäisellä tunkilla rakenteisiin.
Sätkäurani alkuvuosina meni kerran tunkki kynnyksen pohjasta läpi, syynä tietysti ruoste, mutta melkoisen vaaratilanteenkin se aiheutti.
3.9.2009, 11:02 #153456Niin no, minun sätkä onkin vasta 34-vuotias ettei lähelläkään 4-kymppiä. 😉 Ymmärrän kyllä että tuleehan tuossa rasituksia rakenteeseen hieman eritavalla kuin normaalitilanteissa. Itsekin jatkossa nostelen saksitunkilla, mutta jonku kerran tuli nostettua alkuperäisellä kun ei ollut vielä toista tunkkia hankittu.
3.9.2009, 15:09 #153457Se alkuperäsitunkki toimii jos on suora alusta ja paikat kunnossa, mutta entäpä sitten, jos rengas puhkeaa epätasaisella/pehmeällä alustalla tai kapealla maantiellä jossa tunkin pitää olla pientareen puolella? Kaatumisen vaara on välitön, enkä haluaisi ko. tilanteessa käyttää koko kapistusta…
Hallitunkki on halpa ja mahtuu varmasti kyytiin. Kulkimen nostaa kahdella nostolla neljän sijasta…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.