Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Kuka tietää/muistaa

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122893

    Olen ajellut/kunnostanut (DYANA -75) kuljintani nyt 22 vuotta.
    Nyt olen ajatellut museokatsastaa sen.
    Kuka muistaa ovatko konepellin sisäpinta ja etulokasuojien konehuone puoli mustiä ?.
    Olen lähinnä rakentanut sitä käyttöautoksi. Esim lisännyt keskipakopuhaltimet lämmönvaihtimiin, eristänyt lämmönvaihtimet, lisännyt öljunpainetunnistimella toimivan valoautomatiikan, öjjynlämpömittarin, ylipaineventtiilin takakonttiin, verhoillut takakontin ,uusinut sähköjohdot paksummiksi ym. Onko nämä kaikki riisuttava pois?.
    Kertokaa.

    #137133

    Bohemen museonelkussa on jälkiasennetut öljynlämpö- ja painemittarit. Samoin ulkoinen öljynsuodin on siihen tehty. Ovat ilmeisesti asennettu riittävän kauan sitten.
    Puolituttuni mini cooperissa on erilaisia aikakautensa tuunaustuotteita, mm. pisarapeilit, erilaisia smithsin lisämittareita sekä mahtava patteristo lucasin lisävaloja.
    Aiheesta on keskusteltu paljonkin, mutta yksiselitteistä vastausta kysymykseen mitä museokatsastuksella sätkän kyseessä ollessa oikeastaan voittaa en ole saanut. Sätkän vakuutushan on kuitenkin naurettavan halpa, ja jos aikoo laillisesti ajella koko kessän, joutunee ottamaan tavallisen liikennevakuutuksen, vai?

    #137134

    Ehkä täältä kannattaa kysyä:
    wanhustenwaalijat@suomen2cvkilta.fi

    #137135

    Kannattaa kysyä/käydä näyttämässä museoajoneuvotarkastajalla.
    Ainakin viime vuosituhannella palvelu toimi mallikkaasti. Itse käytin 2cv4:n ja ami8:n museoajoneuvotarkastuksessa haagassa ns. drive-in tarkastuksessa jollaisia oli tuolloin kerran kuussa. Soitin asiasta etukäteen tarkastajille ja he neuvoivat käymään paikan päällä drive-in aikana. Jos peli ei olisi täyttänyt museoajoneuvomääräyksiä, niin olisivat kuulemma antaneet muutosohjeet ja pyytäneet tulemaan uudestaan muutosten jälkeen.

    Muutenhan museoajoneuvoissa saa olla kyseisen aikakauden ja automallin lisävarusteita ja apulaitteita. Ja turvalaitteita saa olla jopa uudemmaltakin ajalta. Kannattaa kysyä!

    Ja pianhan astuu voimaan se 30-vuoden ikärajakin museoajoneuvoille.

    #137136

    Tosiaan aikaisempi omistaja kertoi, että jos ovat “samoihin aikoihin” tehtyjä muutoksia niin villimmäkin säädöt pitäisi kelvata. Monissa autoissa tuo kai tarkoittaa sitä, että jos on ollut esimerkiksi “muotia” tehdä tiettyjä modifikaatioita niin se on sitten hyväksyttävää. Kaipa se on vähän arpapeliä ja puhelahjoista kiinni. Tosin huhu kertoo, että Lyylini olisi ensimmäisiä (ensimmäinen?) nelkkuja joka on museorekisteriin viety. Jännityksellä odotan ensi kevättä, kun on määräaikaiskatsastuksen aika eli Lyyli on ollut museorekisterissä kahdeksan vuotta.. tai siis niin siinä paperissa sanoo, vaikka tuolla saitilla http://www.sahk.fi/museoajoneuvo.htm
    sanoo tosin näin:

    “SA-HK suosittaa määräaikaiskatsastuksen piiriin kuuluville ajoneuvoille uusintatarkastuksen suorittamista 15 vuoden välein ja muille 8 vuoden välein.”

    Eli oliskohan se katsastus sittenkin vielä 7 vuoden päässä.. pitänee soittaa AKEn auttavaan puhelimeen.

    #137137

    @bOhEmE wrote:

    “SA-HK suosittaa määräaikaiskatsastuksen piiriin kuuluville ajoneuvoille uusintatarkastuksen suorittamista 15 vuoden välein ja muille 8 vuoden välein.”

    Eli oliskohan se katsastus sittenkin vielä 7 vuoden päässä.. pitänee soittaa AKEn auttavaan puhelimeen.

    Käsittääkseni tämä museoajoeuvojejen määräaikaistarkastus siirtyi taannoin historiaan/vapaa ehtoiseksi. (vanhasysteemi = rahastus)

    ja Akehan on näistä asioista ulkona kuin lumiukko, museo järjestelmän pyöriessä pääasiassa harrasteajoneuvo liiton ympärillä.

    -Olli

    #137138

    Muistaakseni katsastussetä voi halutessaan määrätä museorekisteröidyn auton uusintatarkastukseen, jos sen tarpeelliseksi katsoo.

    Killallahan on myös museorekisteröity nelkku ja taitaa olla niin, että museorekisteröinti tapahtui 1999.

    #137139

    Heh no kappas kun Lyylikin on 1999 museoitu, että sitten pitäisi varmaan verrata päivämääriä 🙂

    Lueskelin noita papereita uudestaan ja sen mukaan normaalisti joka vuosi katsastettava ajoneuvo pitäisi museomääräaikaiskatsastaa 15 vuoden välein. Jos kyseessä on moottoripyörä tms. jota ei joka vuosi normaalisti katsasteta niin sitten väli on 8 vuotta.

    Mistä tuo tieto on peräisin, että määräaikaistarkastusta ei enää olisi?

    Niin ja AKEn auttavasta puhelimesta sanoivat, että tuo on pelkästään näiden autoklubien hallussa olevaa toimintaa, että normikatsastusmiehellä ei ole mitään sanottavaa museopuoleen.

    #137140

    @bOhEmE wrote:

    Mistä tuo tieto on peräisin, että määräaikaistarkastusta ei enää olisi?

    Tässä lainaus toiselta ajoneuvofoorumilta…

    @JR wrote:

    Ajoneuvohallintokeskus on antanut ohjeen 2416/208/2003 22.8.2003,jolla kumotaan vuonna 1993 autorekisterikeskuksen antama muistio.Ohje löytyy varmaan ake:n sivuilta myös.Kannattaa tutustua.Nykyään valtakunnallinen museoajoneuvojärjestö (ma-tark)antaa lausunnon,joka perusteella rekisteröinti/muutoskatsastuksessa katsastusmies/(nainen) tekee hyväksymisen.VOI OLLA MYÖS HYVÄKSYMÄTTÄ,mikäli ajoneuvo ei täytäajoneuvolain 24§ museoajoneuvo määritelmää.Oli myös juttua uusinta/om.vaihdos tarkastuksista.Soito aken ohjeen laatijalle selvitti asian:
    AUTOT,PERÄVAUNUT (määräaikaiskatsastus velvolliset)ajoneuvot:Kun hyväksytään museoajoneuvoksi muutos/rek.kats, säilyy ajoneuvo museoajoneuvona kunnes se poistetaan
    rekisteristä(vaikka 30 vuotta).Määräaikaiskatsastuksessa katsastaja teknisen tarkastuksen lisäksi on velvollinen tarkistamaan että ajoneuvo on museoajoneuvomääritelmän mukainen.Jollein ole
    määrää muutoskatsastukseen(ELI POISTAA MUSEOAJONEUVOMERKINNÄN)
    MOOTTORIPYÖRÄT,MOPOT,MOOTTORIKELKAT:Muutos/rek.katsastuksessa hyväksytään museoajoneuvoksi kuten autot.Museoajoneuvomääritelmä säilyy kunnes ajoneuvo poistetaan rekisteristä:EI tarvitse UUSINTATARKASTUSTA,EIKÄ MITÄÄN OM.VAIHDOS TARKASTUSTA.!! Liikenteen valvoja(poliisi) voi liikenteessä museoajoneuvon,joka ei vastaa museoajoneuvomääritelmää,määrätä ajoneuvon(autot,mp,ym..)valvontakatsastukseen.Kun katsastaja tekee valvontakatsastuksen ,hän joutuu arvioitsemaan vastaako ajoneuvo museoajoneuvomääritelmää.VOI JOUTUA MÄÄRÄÄMÄÄN MP MUUTOSKATSASTUKSEEN JA POISTAA MUSEOAJONEUVOMÄÄRITELMÄ!!! Vaikka “harrastaja” sitoutuu allekirjoituksellaan noudattamaan ma-lausunnon ohjeita(museolausunnon takana UUSINTATARKASTUS,OM-VAIHDOS TARKASTUS,MA-VAKUUTUS!!! YM) EI katsastaja voi vaatia uusintatarkastusta,kun AJONEUVOLAISSA,AKE:N OHJEESSA EI OLE VAATIMUSTA. Uusintatarkastus on hyvä teettää jos on ostamassa museoajoneuvoa.PAKKO EI OLE!!

    Voit lukea lisää täältä

    -Olli

    #137141

    kysymykseesi vastaan että minä. Tunnen miehen, joka oli kuskina silloin joskus, kun Lyyliä, jos sen rekno on Uog- vietiin museotarkistukseen Hämeenlinnaan. Silloin sen omistajalla, nyt jo manan mailla , oli ikää niin paljon, ettei hän enää uskaltanut lähteä ajaan Forssasta Hämeenlinnaan, Tämä minun tuttavani oli kuskina mikä homma oli hiukan vaikeeta koska hänellä oli vasen käsi lentokonesiteessä leikkaksen jäljiltä. Omistaja toimi vaihdemiehenä vieressä ja tuttavani ajoi, olivat muuten suht isoja miehiä molemmat. Nyt tärkein. Nelkku sai kuulemma siinä tilaisuudessa jonkun verran ikähyvitystä niinku omistajansa takia.

    #137142

    Aika mielenkiintoista, jos museostatus ei käytännössä koskaan vanhene. Itselläni on kyllä ajatuksena pitää Lyyli museoveroisena ja pikemminkin tutkia jos jotain voisi vielä enemmän alkuperäistää.

    Tutkin asiaa ja näistähän se selvisi:
    http://www.ake.fi/pdf/Museoajoneuvojen.pdf
    http://www.ake.fi/pdf/ATT5-2005.pdf

    Ja näköjään katsastukseenkin pitää mennä vain joka toinen vuosi.

    Samainen UOG on kyseessä. Jonkun verran olen kuullut legendaa silloisesta omistajasta, jolla kuljin olikin melkein 30 vuotta. Käytännössä siis melkein koko ajan ollut, koska olen vasta neljäs omistaja. Lyylin virityksiä on tässä jo useampi ihmetellyt, joten taisi olla aika luova ja näppärä sätkien suhteen. Mielellään kuulisi hänestä ja Lyylin vaiheista lisääkin.. pitäisi varmaan tulla ensi kesänä johonkin tapahtumaan niin juttua varmaan irtoaisi 🙂

    #137143

    Kukaan ei vaan tieny muistanut (ei edes vanhusten vaalijat)
    Oovatko konepellin sisäpinta ja etulokasuojien konehuone puoli mustiä ?.
    Vai onko kysymys aiheeton.(museokatsastus)

    #137144

    monta 2cv:tä / dyanea olen nähnyt ja aina on konehuone ollut samaa väriä korinulkopinnan kanssa.

    #137145

    Kaiketi se on niin, että maalaus on tehty alunperin hieman säästeliäästi, jolloin rintapelti ja lokasuojien sisäpinnoilta kuultaa musta pohjaväri. Sama tilanne on takakontissa. Käsittääkseni myös konepellin päälipuoli kuultaa keskeltä hieman tummempana.

    Juuri tätä mietin, kun pakosta joutuu ylimaalaamaan, jotta jos pyrkisi sävyttämään nuo alunperin tummankuultavat kohdat alkuperäisen kaltaiseksi. Ainakin on varmaa, että tasaisesti ylimaalattut pinnat konehuoneessa eivät vastaa ihan alkuperäistä vajavaista maalipintaa.

    Arviointini perustuu vain -65 malliseen, joka on osin alkuperäisissä maaleissa. En tiedä millainen maalipinta on ollut -50 lukuisissa, tai -70 lukuisissa

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.