Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › kulunut vaihteisto
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
29.7.2005, 19:35 #122143
Kulkimessani on kulunut kutosen vaihteisto.
Onkos kellään poppas konstia vaihdetta vaihtaessa kuuluvan rusahtelun vähentämiseksi?
Esim. onko kokemuskia näistä “ihme” litkuista???29.7.2005, 23:27 #133102Rauhallisia vaihtoja, välikaasu, kaksoispoljenta… Siinä helpommasta päästä. Sit synkroonirenkaiden uusinta, saatavuus ainakin on kovin vaikeaa, niiden vaihtamisen uskoisin onnistuvan itseltäsikin…
Noista “litkuista” en suuremmin perusta, joskus jotain kokeillutkin, mutta vaikutus ei ollut käytännössä havaittavaa. Psykologinen ja kauppiaan rahasäkkiä suurentava vaikutus lienee niitä merkittävimpiä tekijöitä niillä. Jossain määrin tietenkin vaikuttaa paksumman öljyn käyttö, mutta ei sekään mahdottomia auta.
31.7.2005, 11:10 #133103Laittaa sahanpurua öljyn sekaan, höpöhöpö 😀 Joskus kun kytkin ei kunnolla aukea, niin etenkin 1-pykälä rusahtaa. Joku on joskus väittänyt, että sätkän laatikolle on ykkösen rusahtelu tehtaan vika. Tiedättäpä häntä, itselläni on ollut 2 laatikkoa, jotka eivät pitäneet minkäänlaista rusahtelua. Eivätkä muutenkaan suuremmin äännelleet.
31.7.2005, 20:58 #133104Red Line -vaihteistoöljyistä olen kuullut 2CV-käytössä erittäin hyviä kokemuksia. Itse en ole vielä kokeillut, kun on muita merkkejä kertynyt hyllyyn.
Vuosia sitten sain vanhasta laatikosta, jonka historia oli tuntematon, rusahtelut pois siten, että vaihdoin öljyt kolmeen kertaan aina muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen.
2.8.2005, 12:04 #133105räppänä: sätkänvaihteiston ykkösvaihdetta ei ole synkronoitu, joten se rusahtaa helposti
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]4.8.2005, 09:00 #133106@Akaile wrote:
räppänä: sätkänvaihteiston ykkösvaihdetta ei ole synkronoitu, joten se rusahtaa helposti
Tiedän. Mutta silti, ei pahemmin ole pykälät rusahdelleet. Tai ei oikeastaan ollenkaan. Tietty, jos puolihuolimattomasti tempoo 1 pykälän silmään.
4.8.2005, 13:04 #133107räppänä: “Joku on joskus väittänyt, että sätkän laatikolle on ykkösen rusahtelu tehtaan vika.” Tarkoitin vaan, että sehän on tehtaan vika, kun synkroa ei ole…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]21.8.2005, 12:04 #133108Jos käyttää sahapurua vaihteistoöljyn seassa, niin pitääkö sen olla hienorakeista purua vaiko karkeata? 😯
21.8.2005, 12:18 #133109@Jalppis wrote:
Jos käyttää sahapurua vaihteistoöljyn seassa, niin pitääkö sen olla hienorakeista purua vaiko karkeata? 😯
Arvoisa Jalppis. Jos vaihteistosi on vain vähän kulunut, suosittelen hienojakoista purua ja mieluummin lehtipuun purua, jotta pihka-aineet eivät huonontaisi korkealuokkaisen öljysi ominaisuuksia. Jos vaihteistossa on enemmälti klappia, on karkeampi aines omiaan poistamaan kolinaa. Haketta karkeampaa materiaalia en kuitenkaan voi suositella, koska silloin on vaarana saada purumateriaalin seassa hammasrattaisiin ikäviä naarmuja aikaansaavia nauloja ja piikkilanganpätkiä.
21.8.2005, 17:45 #133110Taidan kokeilla hienonpaa purua. Oletan näet, että se puru sitten turpoaa sopivaksi. Mutta laitanko 1dl, 5dl – vai piripintaan? Ehkä se pihkainen puru olisi kuitenkin paras vaihtoehto – sillä se ehkä parantaisi kulunutta synkronointia…
15.9.2005, 04:55 #133111Nyt ollaan menty muutama tuhat kilometriä etiäpäin ja ilokseni olen huomannut, että vaihteiston toiminta on parantunut huomattavasti verrattuna lähtökohtaan. Mitään varsinaista remonttia en ole tehnyt.
Noin 500km ajon jälkeen vaihteistoöljyn vaihdosta vaihdoin öljyt uudelleen. Nyt tein sitten seuraavanlaisen coctailin: yksi tuubi stp:n vaihteiston lisäainetta (n.7€), 2dl moottorisahan teräketjuöljyä ja loput vaihteistoöljyä. Sekoitettuna pullossa, ei ravistettuna ja sitten litku vaihteiston sisään.
Tämä teräketjuöljyn käyttö vinkin löysi toppok joltain ranskalaiselta sätkäsivulta. Heidän mielestään se kuulemma parantaa sitkoa öljyssä ja toimii kuluneissa vaihteistoissa. Suhde on tuo 2dl teräketjuöljyä 7dl vaihteistoöljyä.
Niinhän se on. Stereoiden laitto kovemmalle peittää sivuäänet sätkässä lähes kokonaan! 😉
21.9.2005, 08:49 #133112Hämmentään nyt tätäkin keskustelua.
Oman 2CV6 kulkimen lootasta alkoi 3-vahteen synkronointi “loppua” kolme kesää sitten. Viisaat ja parrakkaat miehet oli sitä mietä, että sykronirenkaiden jouset on kuoleentuneet.
Talvella otin ja purin laatikon, ja hukkasin tietysti sen kuulan. ; )
Taivuttelin vain jousirinkulat tiukemmiksi ja loota takasin kasaan ilman mitään uusia osia (tietysti se kuula piti hommata uusi).
Synkronointi toimi hyvin n.30000 kilometriä nyt alkaa taas kolmonen rusahtaa. Öljynä olen käyttänyt ihan tavallista EI synteettistä vaihteistoöljyä ja vaihtanut vuosittain. Öljyä kun saa helpommin kuin vaihteston osia.Kakkos ja kolmosvaihteen osat saa irti purkamatta vaihteistoa kokonaan. 3-vaihteen jousirengas on kytkiakselin päässä, kakkosen rengas on siinä ykkös-kakkos-pakki murikassa ylemmällä akselilla. Nelosen rinkula on ala akselilla, sen irroittamiseksi pitäsi purkaa vetopyörästökin.
Jousirinkuloiden kireys kannattaa kokelilla ennen kun kokoaa loodan muuten voi joutua repimään vaihdekeppä kaksin käsin.21.9.2005, 11:04 #133113Lukkorenkaat on eri juttu kun synkronointi.
Taisin aikaisemmin tänne kirjoittaakin että gl5 öljy saattaa syödä synkronoinnin nopeastikin.1.10.2005, 10:05 #133114Nameone: Ja taisit kirjoittaa että synkrorenkaita saisi sinun kautta, kyselinkin niiden perään… Ajoittaista tarvetta kun voisi olla, pari laatikkoa pitäisi kasata…
19.1.2006, 07:15 #133115Huu haa! Nyt on tuolla vaihteistolla ajeltu ainakin 6 tuhattakilsaa lisää ja voisinpa sanoa, että alkukankeus on “menneen talven lumia”! Ei rusahtele vaihteet ja äänetkin on “normaalit”. Vähän tosin vaikuttaa, että perän laakerit on ehtoo puolelta, mutta niin kauan ajetaan kun eteenpäin päästään.
Iloista talven jatkoa.
Asensin eilen vihdoin ja viimein öljypohjanlämmittimen, kun lupasivat -27 täksi päiväksi, mutta ei siellä ollut kuin -25…t.pakukuski joensuusta
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.