Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › kulunut vaihteisto
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
19.1.2006, 10:19 #133116
Kertokaapas nyt, mikä olisi sopiva normaali öljy vaihteistoon. Tarttis tehdä eka huolto, kun en ole aikaisemmin tällaista kuljinta omistanut. Olisiko mikä tahansa GL-4 luokan öljy sopivaa. GL-5 ei käsittääkseni sovellu, koska synkronilevyt jää liian liukkaiksi ja alkaa rusahtelu. Jos on joku hyväksi koettu merkki tiedossa, niin aina parempi.
19.1.2006, 10:42 #133117Laita kuule vaan ihan tavallinen vaihteisto öljy, mitä löytyy huoltiksen hyllystä saa olla hyboidi öljykin, tai tavallinen vaihteistö öljy. Olen niitä käyttänyt 2cv:n laatikossa 26 vuotta ilman ongelmia, eikä laatikoita ole tarvinnut korjailla. 21 vuotta myös talvi ajoa. Vesihän se on laatikon surma, siksi öljyn vaihto tarpeen, ei muuten niin akuutti. Sanokoot pojat mitä haluavat, ja varmaan tähänkin tekstiin joku älähtää!
Kytkin pitää tietty olla kunnossa jotta irroittaa hyvin vaihdettaessa!
😉 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂19.1.2006, 10:58 #133118No nyt kun alkuun pääsin, niin mitä öljyä moottoriin? Mitäs sit vielä tankkiin? Meneekö lyijytön 95. Moottori kun on 18 heppainen.
19.1.2006, 11:00 #133119Moottorin öljystä on juttua ollut aiemmin “Lämmin rättäri?” jutussa, polttoaineesta tiedän nyt hankittuani Pakun -63 ,jotta 95 käy ja lyijylisäaine mukaan.
19.1.2006, 16:48 #133120Juu lisäainetta polttoaineeseen pakoventtiilien takia.
19.1.2006, 17:22 #133121No tuota mistäs sitä lisäainetta saa ja onkos niissä eroja? Jollain sivustolla olin lukevinani lisäainetesteistä kulkimeen ja jos oikein ymmärsin, niin osa testatuista aineista oli tehottomia.
20.1.2006, 08:27 #133122Ennenhän teboililla oli terra, harmi että lopettivat sen myynnin, silloin kun sitä vielä sai niin tankkasin sitä mielelläni.
20.1.2006, 10:14 #133123Sitä lisä-ainetta saa palvelevilta huolto-asemilta ja taitaapa sitä olla Citymarketin autotarvike hyllyssäkin. Itse en ole sitä sätkässä koskaan käyttänyt, vaikka on sätkällä ajettukin vuodesta -89 ja ties miten monta kilometriä. (Enimmikseen -70 luvun kutosen koneilla varustetuilla kulkimilla, mutta on nelkkujakin ollut.) No problem, eli kestäneet ovat.
nim. lyijjyttömällä n. 15v.
20.1.2006, 11:19 #133124Olenkohan saanut ihan vääränlaista infoa vai pätkiikö muisti tosiaan näin pahasti? Muistelisin kuulleeni että Ranskassa ei lyijyä bensaan lisätty olisi kuin vasta -70 luvulla ja tällä perusteella vanhuksia voisi ajella ilman lisäaineita..? Ja nelkku olisi ainoa kone mihin lisäaineita pitäisi tällätä, ei edes kaikkiin niihinkään???
Nämä siis vahvasti hataran muistini varassa, tarkentakaa mikäli parempaa tietoa löytyy. Yritän itsekin kaivella jotain muutakin kuin muistiani tähän asiaan (jos siis muistan…)…
Niin, tämä arveluni aiheesta saa pientä vahvistusta, vierestä seurannut erään -67 18-kaakkisen elämää about 12 vuotta. Ihan tavallista huoltoaseman pumppubensaa siihen tankattu on. Ja tänä aikana vain yksi koneeseen tullut “pikkuvika” -mäntä poikki. Eikä siitä luullakseni bensaa lisäaineineen tai niiden puutteesta syyttää voi, venttiileissähän tuota vikaantumista tulla pitäisi. Ja tämä em. wanhus on ollut ympärivuotisessa käytössä, paljon on matkaa mittariin tullut…
20.1.2006, 13:00 #133125Tuota noin kun muutamia vuosia takaperin oli muutama ysi kaakkisen kansi työstettävänä eräällä tutulla koneistajalla, joka niihin uudet venttiilit teki. Tämän kunnostuksen jälkeen kun kansia haettiin koneistaja sanoi, että seetit ovat niin kovaa ainetta jotta kyllä niillä ajaa ilman lisäainetta ja nyt kyllä kestää venttiilitkin. venttiilit tehtiin niihin kansiin magneetittomista venttiileistä. Mutta siitä en ole ollenkaan varma kestävätkö nuo alkuperäiset rauta venttiilit tuota lisäaineetonta bensaa.
Eräällä Wanhojen Waunujen Waelluksella erääseen 12 kaakkisen pakoventtiilit alkoivat kantaa. syytä miettiessämme tuli keskusteltua eräällä huoltoasemalla mitä bensaa käyttää tuo kuljin. Omistaja sanoi käyttävänsä 95:sta ilman lisäainetta. Tämän jälkeen hän alkoi käyttää 89 ja lisäainetta jonkä jälkeen kantaminen lakkasi.
Itse käytän omassa pakussa (Ak 350 -65 Moottori ami 6) 98 ja lisäainetta eikä kone oikuttele.
20.1.2006, 13:12 #133126Tuo kantaminen voi johtua siitä että pakoventtiilin kitka on niin kova ilman lisäainetta, että sen pituus kasvaa liikaa.
20.1.2006, 17:54 #133127Jostain olin lukevinani, että venttiilin välyksiä tulisi kasvattaa 0,25mm:iin alkuperäisen 0,20mm sijasta, jos käyttää lyijytöntä. Oisko siinä perää?
20.1.2006, 19:02 #133128enpähän ainakaan minä menis välyksiä kasvattamaan, kun kerran toimii tehtaan arvoillakin.
21.1.2006, 11:06 #133129Tuosta lyijystä on sanottu, että se saostui venttiilin seeteihin ikäänkuin itseuudustuvaksi tiivisteeksi. Samalla se nosti käsittääkseni nosti bensiinin oktaanilukua.
Haynesin korjausopas kertoo seuraavaa:
Mallivuodesta 1986 alkaen (moottorinumeroista 0906015012 ja 0906501477 eteenpäin) kaikissa 2CV mallissa voi käyttää lyjytöntä polttoainetta.
Ennen tätä valmistetuissa ei voi käyttää lyijytöntä polttoainetta missään olosuhteissa.Itse olen ajanut vanhemmalla kutosen koneella pelkästään lyjyttömällä, eikä venttiilejä ole joutunut juuri säätämään.
Vanha-autolehti Mobilistin asiantutijat suositteli lisäainetta kaikkiin koneisiin joita ei ole tehty lyjyttömälle ja vielä siten, että jos venttiilit on juuri konestettu/hiottu pitäsi käyttää moninkertaista annostusta ensimmäisillä sadoilla kilometreillä.
Tosiaan, aikojen alussa bensiinissä eikä mottoripetroolissa ollut lyijyä. Silloin tosin koneiden litratehot ja puristukset oli aika eri luokkaa.
Esim joku petrooli fordson traktori 5,25 litraa ja tehoa 20hv.21.1.2006, 14:18 #133130Paljon tulee valaisevaa tietoa.
Olisiko yhteenvetona vaikka näin 18 heppaseen:
Bensa 95 ja siihen lisäaine
Venttiilit tehtaan suosituksen mukaan (0,20)
Moottoriin mineraali 20W- 50 (tai puolisynteettinen)
Vaihteistoon 80W- 90 GL-4 tai jotain.. -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.