Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kumpi tärkeämpi?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 26)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122179

    Vanhasta kulkuvälineestäni puuttuu ampeerimittari. Näin on tehtaalta lähtiessäänkin ollut tilanne. Kumpi on tärkeämpi mittari, amppeeri- vai volttimittari? Vai laittaako kummatkin?
    Sähköukot vastakaapa

    #133329

    Ehottomasti se amppeeri mittari, sillä näet koko ajan kuinka lataus
    toimii, vai rupeaako juonitteleen. Se on sitäpaitsi helppo kytkeä 2cv:hen.
    Kytkentä tehdään siten, että irroitetaan startin päästä missä on akku kaapeli, niin se ohuempi johto ja käännetään se jatkojohdolla amppeeri mittarille.
    Mittarin toisesta navasta johto takaisin startin mutterin alle, siihen akkukaapelin kaveriksi. Ei tarvi katkoa, eikä särkeä alkuperäisiä johtoja eikä liittimiä. On helppo palauttaa alkuperäiseen kuntoon. Nyt jos mittari näyttää
    väärin päin, vaihdetaan vain mittarin liittimiin tulevat johdot keskenään. Nyt on kytkentä tehtävä riittävän paksulla johdolla, sillä kulkimen kaikki virrat kulkee mittarin läpi. Taulu valo amppeeri mittarille otetaan vaikka parkki valoilta. Jos haluat vielä voltti mittarinkin, kytke se vaikka virta lukon takaa
    siihen mistä lähtee käynti virta puolalle, siitä mittarin napaan ja toisesta navasta maaha, toimii. Nyt on kuitenkin huomioitava että voltti mirrarin jännite on vastaava kun kulkimessasi on. Ampeeri mittarin voi kytkeä mihin jännitteeseen vain. 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #133330

    Amppeeri: Mitäs jos toisen johdon laittaa laturille ja toisen siihen startin perään? näyttääkö oikein? Kun mulla nyt kävi sillain että toinen on startilla ja toinen akun plussassa ja se ei näytä kuin startatessa lukemia…. 😳

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133331

    Ei sitä siihen kannata laittaa, nythän se näyttää vain sen mitä laturi tuottaa.
    Eli sen mitä kuljin kuluttaa, mutta et näe mitä menee akulle, joka tieto on
    tärkein. Oikein kytkettynä näkyy se mitä pitääkin, eli kun panet käynti virran päälle näyttää mittari purkausta ja jos vielä valotkin näyttö isonee vielä. Eli nyt virta kulkee mittarin läpi akulta kulutus pisteille. Nyt kun tarttaat koneen käyntiin laturi aliottaa tuotantonsa, jolloin mittarista näkee että laturi toimii, koska mittari alkaa näyttään hiekan plussaa eli sen minkä verran akulle menee lataus sähköä. Mittarista muunmuassa näkee senkin missä kunnossa akku on. Koska osittaisessa akun oikosulussa näyttämä asuu turhan paljon plussalla, eli ei palaunu likelle nolla näyttöä hetken päästä käynnistyksestä.
    Ehyellä akulla akun jännite nousee likelle lataus jännitettä, jolloin virran kulku akkuun pienenee se saavutettua täysi lataus.
    8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #133332

    Lisäksi tuohon hulluun kytkentää sen verran, että eihän mitarin tulekkaan
    näyttää mitään, koska siinä on rinnalla lataus piiri ja mittari vain on siinä
    rinnalla, jolloin tartin navassa on latirin jännite, eikähän siinä sähkö kulje
    mihinkään päin. Amppeerithan syntyy siitä että isompi jännite virtaa pienempään päin ja mittari näyttää miten paljo. Startatessa startin navassa jännite laskee jolloin mittari näyttää sen aikaa virtaa. Kehottaisin opiskeleen vähän sähköopin perusteita, niitä tarvii tulevaisuudessakin jos aikoo harrastaa näitä kulkimia. 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #133333

    Tiedän kyllä, että kytkentä on päin persettä suoraan sanottuna, ei sitä erikseen tarvi mainita 😆 Oli vain pirun kiire, kun sähköjä viimeisteltiin ennen katsastusta ja siinä oli sellainen “toimiskohan se tuossa”-meininki. (Olen käsittänyt että amppeerimittari kytketään mitattavan kohteen väliin ja tässä tapauksessa ajattelin, että se näyttäisi paljonko virtaa menee laturilta akulle)

    Tilanne on nyt sellainen, että mulla on paksut kaapelit kaikille tärkeille laitteille, eli en aio vetää virtoja kulkemaan amppeerimittarin kautta… ( taitaa olla mulle turha kapistus tuo mittari?)

    Unohdanko koko jutun?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133334

    Paksuista kaapeleista huolimatta lataus voi mennä rikki.

    Jos kytket myös ampeerimittarin paksuilla kaapeleilla ja kunnon liittimillä, se ei aiheuta jännitehäviötä, jolla olisi mitään käytännön merkitystä.

    #133335

    Ampperimittari näyttää laturilta kytkettynä sähkölaitteiden kulutuksen, näin kytkettynä, se ei sovellu hyvin latauksen seuraamiseen.
    Amppeerit ei muutu paljon mitään esim. jos ei ole valoja päällä ja lataus lopettaa toimintansa. Lisäksi tulosta joutuu aina tulkitsemaan riippuen siitä kuinka paljon laitteita on päällä.
    Sen sijaan alkup. jännitemittai kannattaa kalibroida niin että se nousee max. punaisen alarajalle jolloin se on helpommin havaittavissa.
    Jännitemittari ei ole niin riippuvainen siitä kuinka paljon laitteita on käytössä.’
    Laturilta kytkettynä amppeerimittarista saa erittäin hyödyllistä tietoa kuten akun kunnon, akun varaustilan ja latauksen tilan jos mitään muuta laitetta ei ole käytössä. Jos on, niin ainakin latauksen tilan.

    #133336

    No joopa joo. Jos asian ymmärtää kokonais valtaisesti ajateltuna.
    On tilanne edelleen valitettavasti se että jos laturilta loppuu jostain syystä
    puhti? Näyttää tuo oikia kytkentä kuitenkin sen että jos laturi ei enää tuota
    kulutuksen vaatimia watteja, näkyy se amppeeri mittarissa purkauksena.
    Mikä kertoo ilman mitään tulkinta arvioita että akun varaustila laskee ja on
    odotettavissa ongelmia ellei esimerkiksi valoja vähennetä kuormittamasta
    virtapiiriä. Väittäkää mitä muut haluatta, tai ottakaa muualta selvää. Kerroinpahan vain kytkennän kun kerran kysyttiin piste 😈

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #133337

    kyllä mää volttimittaristakin huomaan jos lataus loppuu… Aion kyllä vielä kokeilla tuota amppeerimittarin kytkentää.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133338
    nameone wrote:
    Ampperimittari näyttää startilta kytkettynä sähkölaitteiden kulutuksen, näin kytkettynä, se ei sovellu hyvin latauksen seuraamiseen.
    Amppeerit ei muutu paljon mitään esim. jos ei ole valoja päällä ja lataus lopettaa toimintansa. Lisäksi tulosta joutuu aina tulkitsemaan riippuen siitä kuinka paljon laitteita on päällä.
    Sen sijaan alkup. jännitemittai kannattaa kalibroida niin että se nousee max. punaisen alarajalle jolloin se on helpommin havaittavissa.
    Jännitemittari ei ole niin riippuvainen siitä kuinka paljon laitteita on käytössä.’

    Höpöhöpö nameone

    Ymmärsin ja tiedän, että ampeerimittari kertoo akun lataustilan, jota ei volttimittari pysty kertomaan, muutakin kuin että akku on täysin finito.
    On nimittäin niinkin, että paska akku saattaa näyttää, että on täysi jännite kennoissa, mutta kertastartti tyhjentää akun kokonaan. Mitä iloa sellaisesta mittarista on? Kuten ymmärsin, että ampeerimittari pystyy näyttämään koko ajan akun varaustilan. Tämän lisäksi A-mittari pystyy kertomaan koko laturi-akkulinjan toimivuudesta, jota V-mittari ei välttämättä pysty kertomaan.

    On näköjään jäänyt nameonelta lukematta ohmin lait. Tätä kolmion mallista yhtälöä kun laskeskelee, saa tietoa, joka etenkin autosähköhommissa on hyvin käyttökelpoista tietoa.

    #133339

    @räppänä wrote:

    Ymmärsin ja tiedän, että ampeerimittari kertoo akun lataustilan, jota ei volttimittari pysty kertomaan, muutakin kuin että akku on täysin finito.
    On nimittäin niinkin, että paska akku saattaa näyttää, että on täysi jännite kennoissa, mutta kertastartti tyhjentää akun kokonaan. Mitä iloa sellaisesta mittarista on? Kuten ymmärsin, että ampeerimittari pystyy näyttämään koko ajan akun varaustilan. Tämän lisäksi A-mittari pystyy kertomaan koko laturi-akkulinjan toimivuudesta, jota V-mittari ei välttämättä pysty kertomaan.
    On näköjään jäänyt nameonelta lukematta ohmin lait. Tätä kolmion mallista yhtälöä kun laskeskelee, saa tietoa, joka etenkin autosähköhommissa on hyvin käyttökelpoista tietoa.

    Kyllä mä osaan ohmin lain kuin vettä vain.
    Mulla ei ole koskaan ollut amppeerimittaria, enkä siis ole sen kanssa joutunut työskentelemään.
    Mutta en mä tollaista jauhantaa usko tippaakaan.
    Se mitä sä ymmärsit siitä akusta, oli minun kirjoitukseni.
    Ja toi mitä sinä lainasit minulta, niin pitää edelleenkin paikkansa, eli akun ja käyttöplussan välinen kytkentä mitä täällä suositeltiinkin.
    Jos olet epävarma niin älä sano höpöhöpö vaan perustelut kiitos.

    #133340

    @nameone wrote:

    Mulla ei ole koskaan ollut amppeerimittaria, enkä siis ole sen kanssa joutunut työskentelemään.
    Mutta en mä tollaista jauhantaa usko tippaakaan.

    Nameonella ei siis ole koskaan ollut ampeerimittaria, joten et usko sen tarpeeseen etkä sen toimivuuteen…

    #133341

    Sanoinko vai että en usko sen tarpeeseen ja toimivuuteen?

    #133342

    Nameone: Syy tuohon “heittoon” on lähtöisin keskustelusta “Rättärin kriittiset kohdat”ja sieltä mainintasi konepellin aukeamiseen tuulen vaikutuksesta jota epäilin. Alla vastauksesi:

    “Minä epäilen että itse et ole mahdollisuudesta ollut tietoinenkaan, reaktiosi johtuu ehkä siitä, että kun pitäisi omaksua jotain uutta ja kun huomataan että oma tieto- ja taitovarasto ei olekaan täydellinen ja kaikenkattava, yllättäen.
    Sinä voit ihan rauhassa tuudittautua siihen ajtukseen että niin ei voi käydä, itselelleni on se tärkeintä, että osaan ottaa asian huomioon”

    Ja heti on palkokasvi sieraimessa kun vastaa käyttämälläsi tyylillä… 😆

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 26)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.