Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kun lämmönvaihtimesta tulee savut kabiiniin

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126212

    Kesäyön viiletessä väänsin äsken vivusta lämpöä päälle. Tuli vähän lämpöä ja paljon pakokaasua. Eli lämmönvaihdin on ruostunut tai ratkennut katiskaksi toistaiseksi tuntemattomissa määrin.

    Kannattaako pönttöjen sisällä olevia putkia yrittää parsia, ostaa jostain uudet putket sinne sisään, teettää jostain uudet putket sinne sisään, ostaa uudet putket pönttöineen vai ostaa käytettyjä osia jotka ehkä ovat puoliksi ruostuneena valmiiksi?

    #158587

    En ole nähnyt putkestaan puhkiruostunutta lämmönvaihdinta, mutta toki se on mahdollista.

    Joskus falskausta tulee myös sylinterikannen ja sylinterin välistä. varsinkin esim. vaihdetta vaihtaessa tuoksahtaa voimakkaasti.

    Jos lämmönvaihdin on mätä, helpointa on vaihtaa toinen käytetty osa tilalle.

    #158588

    Tätä vaihtoehtoa myös epäilisin.
    nimimerkki kokemusta on

    #158589

    Joskus kesemmällä tupsahti hieman juuri vaihdossa tai kadunkulmassa savun hajua nenään vaikka lämpöläpät oli “kylmällä”. Nyt alkoi savua tulemaan sisään niin paljon ettei voi ajaa ikkuna kiinni. Harmi jos hyvin käyvää konetta pitää ruveta availemaan:(

    #158590

    @Wonderi wrote:

    . Harmi jos hyvin käyvää konetta pitää ruveta availemaan:(

    Eihän se kovin iso remontti vielä ole jos käyttää imupakosarjan irti ja parantelee kansien tiivistystä, jos niissä vuoto todella on.
    Laittaa kuuman kestävää liimaa kannen ja sylinterin väliin ja asentaa huolella paikoilleen. Muistaa vain laittaa imupakosarjan ensimmäiseksi paikoilleen, ennenkuin alkaa kansia kiristeleen. Näin saadaan imupakosarjan laipat tiiviisti sylinterin kansiin, eivätkä vuoda ikävästi…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #158591

    Kannen kiinnityspulttien momentti kannattaa tarkistaa varmuuden vuoksi. Ei kuitenkaan pidä mennä ahneena kiristämään tai seuraavaksi on jengat lohkosta romuna.

    Erikoistyökaluksi tiivistepinnan oikaisuun käy vanha sylinteri, josta on lyöty rivat pois. Tällä sitten hierretään hiomatahnan kera pintoja. Syöpymää on tietysti helpommin alumiinipuolella eli kannessa.

    #158592

    Pelkkä kannenpulttien kiristely ei enää auttane vaikka löysällä olisivatkin kun siellä on kuitenkin jotain karstaa jo päässyt tiivistepintojen väliin sen savun mukana.

    #158593

    Todennäköisesti elleivät sitten ole ihan irtoamispisteessä. Sellaisestakin tapauksesta olen kuullut.

    #158594

    Nyt “jo” ehdin paneutua asiaan kunnolla. Tarpeeksi vaatteita päälle niin hyvin tarjennut ajella ilman lämmitystä. Oikeanpuoleisesta pöntöstä savua ei tule, vasemmasta tulee mutta siitäkin vain kun konetta rynryttelee. Tyhjäkäynnillä niin raikasta ilmaa että pakari pöntön sisällä tuskin voi olla puhki. Tosin siitäkään ei täyttä varmuutta ole kun niitä pönttöjä on joku joskus hitsaillut paremmin putkeen kiinni ja jälki ei ole ihan kaunista. Kannenpultit todettu kaikki (käsivaralla) yhtä kireiksi.

    Tilapäiskorjauksena ehjä oikeanpuoleinen lämmönvaihdinpönttö on yhdistetty vasemmanpuoleiseen ilman sisäänmenoon josta saa lämmön tuulilasillekin. Kai sillä jonkun matkaa syksyä tarkenee vielä. Joten tämän vian oikea korjaus jää odottamaan sitä päivää kun saan autotallin tai kyllästyn odottamaan ja teetän korjauksen jossain muualla. Kerrostalon pihassa katoksessa en ala kantta irrottelemaan.

    #158595

    Anna vuotaa rauhassa vaan, jos ei ole vielä kansi pilalla niin eiköhän se kohta

    Tällä kannella käytiin Italiassa asti. Kone oli “hyvä” Saksasta tuotu 80-luvun lopun 70tkm ajettu yksilö.
    Toiselta puolelta hajosi tuolla reissussa männänrenkaat ja toiselta paljastui syksymmällä tämä kansi.

    -Olli

    #158596

    Minulla kaasun hajua ovat aiheuttaneet ne viheliäiset liitokset vaihtimien molemmissa päissä, kuin myös poikittaispöntöltä eteenpäin jatkavan putkilon liitos. Näin molemmissa huoltovastuullani käyneissä rättärin sukulaisissa.

    Uudet klemmarit ja runsaasti kaimapojan (Teroson) pakoputken tiivistys/paikkausmöhnää väliin ja kiristys ovat tuoneet apua ongelmaan.

    #158597

    Niin minullakin jokus, mutta ei nyt. Pakarin sauman vuodonhan tunnistaa supsuttavasta äänestä ja kädellä tuntee vuodon puhalluksen. Ja pakarin saumat vuotaa pääosin konehuoneeseen eikä niinkään paljoa lämpökanavaan.

    #158598

    Taistelin saman ilmiön kanssa tuoreen 2cv4/6 projektini kanssa. Lämmönvaihtimien 40-vuotiaat pakoputkiliitokset olivat sen verran krosoiksi syöpyneet, ettei niitä tahtonut saada täysin pitäväksi mitenkään. Varsinkin pakosarjan puoleisista liitoksista tihkuvat katkut ajautuivat inhasti sisätilaan. Tiivistetahnakaan ei kestänyt välissä. Mutta ongelma poistui, kun laitoin liitoksiin tiivisteprikat pehmeästä harmaasta, noin 1 mm vahvasta “kannentiivistepahvista”, jota ainakin Motonet myy muutaman euron hintaan per arkki. Noin 34 mm reikä, prikan reunan leveydeksi noin 8 mm ja eikun sovittaa sen liitoksen väliin huolellisesti keskittäen – jo toimii. Kaarevateräisillä levy- tai kynsisaksilla saapi levyä leikattua helposti.

    Jussi, Rovaniemi

    #158599

    Kaikki tiivistepinnat kannattaa huolellisesti teräsharjata puhtaiksi (=sileiksi). Eräs ammattiasentaja näytti kuinka hän lisäksi kastoi kaikki klemmarit öljyyn ennen asennusta. Sitten vain kiristystä pikkuhiljaa kaikkien klemmarien alustavasti paikallaan ollessa. Kevyttä naputtelua vasaralla ja lisää kiristystä vaiheittain eri puolilta ja tiivistä tuli. Öljy auttaa osien paikalleen asettumista.

    Itsekin sorrun usein tuohon tahnatiivistykseen. Joskus toimii, usein pidemmän päälle ei.

    Erilaisia “parempia” pakoputkiklemmareita on myös saatavilla, esim:
    http://www.pp-2cv.be/EN/News/CollierEchappement.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #158600

    Kokemusta tahnasta,, kun puhdistaa liitos pinnat ja kohdistaa ne tarkasti niin voi sipaista kartioon hiukan tahnaa.
    On sen jälkeen seuraavaan avaukseen asti kaasu tiivis. Huonoilla tiiviste pinnoilla ei mikään liitos pidä kun hetken.
    Kyllä itse laitan aina tahnan jopa uusiin liitoksiin,, estää siten syöpymisenkin niissä..
    Kunnon asennus tuloksen saaminen vaatii myös kunnossa olevat klemmarit,, jotta liitos pysyy tärinässä löystymättä kiinni..
    💡
    Nykyiset tarvike pakoputket,, esimerkiksi poikittais vaimennin ovat jokainen hiukan eri mitoituksella ja uutta asennettaessa vaativat
    lähes aina myös lämmönvaihtimien liitosten uudelleen sovittamisen jotta kaikki liitokset tulevat kunnolla kohdilleen ja lopputulos olisi tiivis..
    Ja se sievä vasaralla kopistelu klemmarin kiristyksen välissä auttaa tosi paljon liitoksen kiristymiseen pitäväksi..
    Tässäpä omia kokemuksia aiheesta..
    😉 🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.