Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kutonen yskii.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121668
    HM

    Moi Kiltatoverit!

    Kun ei olla täällä kotipuolessa saatu selvyyttä ongelmaan niin kysytäänpä täältä… 🙄

    Ongelman kuvaus on seuraavanlainen:..

    Kone käy tyhjäkäynnillä -> kaasua -> Yskis! Kakoo -> annetaan kaasua pumpaten tai pohjaan painaen -> kierokset nousee -> käy hyvin.

    Kone saattaa jopa sammua tämän vian takia tyhjäkäynniltä kun kaasupolkimeen koskee sopivalla tavalla…

    Tähän mennessä on tehty seuraavat toimenpiteet:
    – sytytys on nyt varmasti kohdallaan
    – syksyllä on vaihdetty tulpat ja johtimet
    – tiivistetty imupuolta parhaan mukaan
    – kaikki suodattimet on vaihdettu (ilma, bensa ja öljykin syksyllä…)
    – kaasutin on puhdistettu ja nyttemmin vaihdettu kokonaan kunnostettuun
    (nyt ei ole tyhjäkäyntiä eikä varsinainen vika mennyt pois)

    Onko kellään mitään ajatusta aiheesta!?!

    Tuo yskintä on ikävää kaupungissa ja vaarallista risteyksissä ja liittymissä… ❗

    T :.. Mika

    #131089

    Helpointa on varmaan ensin mitata puristukset.
    Pumppaako bensapumppu tarpeeksi, putki irti kaasarista ja startilla ilman sytytystä pitäisi tulla n. ½m kaaressa, saattaa olla myös vuoto bensaputken alipainepuolella?
    Venttiilit saattavat olla jopa väärässä vaiheessa, mutta on harvinaisempaa.

    #131090
    HM

    Kun tuossa eilen sain vihjeen katsoa sytytysrasian takana olevien “sulkien” kunto, niin nehän ovat melko lailla väljän oloiset. Siellä ne tapit ja/tai sulkien reijät tuntuivat olevan kuluneet ja välyt suntuu selvästi käsin.

    Nyt eilen illalla rassatessa en saanut konetta käymään enää oikein mitenkään. Sytytyksen sääsin tietty vielä sen jälkeen kun kärki rasia oli irti…

    Kaasutin on niin tiukka ja napakka etten haluaisi vielä uskoa siellä olevan varsinaista vikaa… Onkohan mahdollista että joku suutin/suuttimet olisi tuossa kaasarissa jotenkin väärää kokoa? Se kun on kunnostettu kaasutin eli ei tehdas uusi.

    Pitää vielä kokeilla nuo ehdottamasi jutut… Polttoainepumppu näyttää kyllä aika vanhalta…

    Mitä meinaa että venttiilit on väärässä vaiheessa? Kone kasattu väärin (nokka/kampura väärässä asennossa)?

    #131091

    Venttiilit voi olla väärässä jos kammen tai nokan ratas on liikahtanut tai kasattu väärin, sytkäkin voi olla väärässä jos kammen hela on liikahtanut.
    Sytkää voi katsoa sillai että tulpanreiästä tarkistaa koska mäntä on yläkuolokohdassa.
    Jos keskipakojouset ei toimisi, niin vasta isommilla kierroksilla tulisi huonommaksi, ne tosin taitaa lopettaa toimintansa jo 1500rpm.
    Sanoit että olet kaasarin vaihtanut jo? Tuskin samaa vikaa kahdessa kaasarissa on, vaikka hyvin voisi ollakin kaasarivika.

    #131092
    HM

    Tuossa aamusella purkasin uudemman kaasarin ja vertasin Haynesin kirjan mukaisesti suuttimia. Ihan vääräthän siellä oli joten vaihdoin ne kaikki vanhasta. Niinpä nyt kaasupolkimen painallus tuottaa kierroksia eikä köhimistä. Ainut nyt on vielä sytytyksen säätö (taas) kun ei tahdo ajossa kiihtyä kuin ajan kanssa ja varovasti… Tyhjäkäynti vaeltaa pahasti ja tuntuu epävarmalta.

    Siellä on ne keskipakosäätimen “sulat” jotka minua epäilyttää. Ne tapit on aikalailla väljät ja toisaalta olen antanut kertoa itselleni että juuri alakierrokset säätyy tuolla…

    Uusi pumppu on tulossa, se nyt ei paljoa maksa ja reissua vasten haluan uutta koneeseen. Vanha pumppu on tod.näk. tosi vanha.

    T:Mika

    #131093

    Saanen suositella tuota härveliä kaikille lämpimästi, loistava peli eikä enää tarvi jatkuvasti kopeloida tuulettimen takana.

    http://www.123ignition.nl/

    #131094
    HM

    Nyt sitten kypsyin kaasuttimen kanssa kelaamiseen ja vaihdoin vanhan takaisin. Hämmästys ja kummastus, vanha toimii kuin unelma. Jokin lienee mennyt paikoilleen tai päinvastoin.

    Sytytys on nyt satavarmaan kohdallaan, sitä heiroin tunnin! 😈

    Vielä kun saan tuon jäljellä olevan, aavistuksen omaisen, nykimisen pois niin olen onnellinen. Pitänee satsata jossain vaiheessa upouuteen kaasariin ja järjettömään sytytykseen…
    Tuo 123:nen on jo melkein tilauksessa 🙄

    Vielä on penkkien verhoilu työn alla. Tulee paremmat kuin uudet 😯

    Alkaa olla kohta valmista Viron ajelua varten 😀

    Mika

    #131095

    Täällä olisi myynnissä vähänajettuja kaasareita.
    Uudet maksaa paljon.

    #131096

    Moi !

    Kokeileppa heiluttaa kaasuläpän akselia, jos se heiluu pikkaisen
    poikittaissuunnassa, saattaa se imeä akselin ja kaasarin välistä ilmaa.
    Itselläni joskus ko välys aiheutti käyntiongelmia ja nykimistä, pienet O-renkaat akselin molempiin päihin korjasi asian.

    Mika

    Ps. Mihin päin Viroa olet ajatellut ajella, itsekin olen harkinnut siellä käymistä

    #131097
    HM

    @nameone wrote:

    Täällä olisi myynnissä vähänajettuja kaasareita.
    Uudet maksaa paljon.

    Kiinnostaa. Jos on tosi hyvä yksilö….

    Laitappa vähän tarjousta tulemaan mulle privaattina: mika.sivonen@pp.inet.fi

    Yksi kurkkuinen PICS6 tjsp kelpaa. Eli sellainen jossa on kiinnityslaippa vino.

    Mika

    #131098
    HM

    @MikaVeee wrote:

    Kokeileppa heiluttaa kaasuläpän akselia, jos se heiluu pikkaisen
    poikittaissuunnassa, saattaa se imeä akselin ja kaasarin välistä ilmaa.
    Itselläni joskus ko välys aiheutti käyntiongelmia ja nykimistä, pienet O-renkaat akselin molempiin päihin korjasi asian.

    Tuo akseli ja kaikki muutkin osat kaasarissa heiluu ja helisee. Lisäksi ryyppyläppä on tehnyt ison loven kaaarin runkoon johon se käytännössä aina jää jumiin_juntturiin. Irtoaa vain käsin konetilasta. Vanha on niin huono etten käy edes korjaamaan… 🙁 Lisäksi kaikki suuttimet on väärän kokoisia, jos se nyt mitään merkkaa…

    @MikaVeee wrote:

    Ps. Mihin päin Viroa olet ajatellut ajella, itsekin olen harkinnut siellä käymistä

    Käytiin Kuremaassa, 150 km Tallinnasta kaakkoon. Hienoa aluetta, kotuullisessa kunnossa olevat tiet ja eksoottisia pikkukyliä… Ihmiset on tosi ystävällisiä. 😀

    #131099

    Kuulostaa kivalta 🙂

    Taitaa olla tossa matkan varrella, ajattelin käydä Tartossa
    testaamassa onko Kulkimeni jo riittävässä reissukunnossa
    kesän rientoja varten..

    Terv Mika

    Ps…se kaasutin kuulostaa tosiaan siltä että se olisi parhaat päivänsä jo palvellut

    #131100
    HM

    Kaasari on nyt vaihdettu upouuteen yksilöön. Johan auttoi, mutta se hienoinen “väsyneisyys” tai nykiminen sekä ihan aavistuksenomainen epätasainen käynti jäi. Huomaa tyhjäkäynnillä ja ajossakin joissain tilanteissa.

    Lienee seuraavaksi vaihdossa tuo sytytys järjestelmä… Kalliiksi tämä harrastaminen tulee mutta kun haluaa että kone käy kuin kello niin ei mahda mitään.

    Virossa ajellessa tulee ensimmäisenä mieleen varoittaa siitä muusta liikenteestä. Se on vähän hurjempaa kuin suomessa vaikka täälläkin joskus tukka nousee pystyyn. 😕 Virolaiset ovat tosin huomattavasti huomaavaisempia noin yleensä ja moikkailevat ahkerasti tööttäilemällä (?), mutta veljeskansaa vaivaa sama tauti kuin suomalaisiakin, liian hyvät pirssit alla… (vaikka kyllä siellä sitä Ladillaccia ja Moskovitsiäkin on paljon…)

    #131101

    Mun kaikki rättärini ovat käyneet hieman epätasaisesti tyhjäkäynnillä, mahtaakohan se olla tyyppivika ? Ja tyhjäkäyntikierrokset on mulla sen verran pienellä ollut että voisihan sekin aiheuttaa sitä epätasaisuutta ?!

    Viimeksi Viron turneella kun kävin, omasta mielestäni liikenne oli vähän hurjempaa vain Tallinnassa, muualla se oli ööh…vaikkapa eurooppalaista keskitasoa 😀

    ps. Oletko huomannut 2cvJimmin Welleman-rakennussarja vinkin sytytysvehkeitten korvaajaksi ? Siinä yksi vaihtoehto.
    Siitä on enempi tuolla 123-ignition otsakkeen alla

    Eipä muuta kun katot auki !

    Terv Mikaela den Lushenos

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.