Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Kutosen takajarrusylinterin jäykät suojakumit
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
27.11.2012, 21:13 #127982
Ostin uudet jarrusylinterit taakse varalle noin vuosi sitten. Ne ovat tarkoitettu vihreälle nesteelle ja omaavat vihreät suojakumit päissään. Vaihdoin sunnuntaina sylinterit ja ilmasin piirit totutulla tavalla, sekä säädin kengät taas samalla lähelle rumpuja. Rutiini toimenpiteen jälkeen yllätyksekseni poljin painui lattiaan ja toisella polkaisulla toimivat jarrut normaalin tuntuisesti. Ilmaus jatkui huolellismmin ja lopputulos oli sama.
Tänään aukaisin jarrurummut ja yllätyin kovasti kun huomasin toisen sylinterin mäntien metallipäiden ja kenkien välissä olevan noin 5mm ilmaraon. Toisella puolella oli toinen mäntä kengässä kiinni ja toinen vastaavasti ehkä n 3 mm irti kengästä. Tähän liikkeeseen siis tarvittiin se ensimmäinen polkaisu. Yksin kun touhusin testasin vielä ongelman siten, että laitoin sopivan mittaisen laudan polkimen ja ratin väliin siten, että poljin jäi pohjaan ja menin pelipaikalle (tässä vaiheessa oli vain toinen rumpu irti). Männät ottivat kiinni kenkiin. Olin asentanut ennakkoon läpinäkyvän letkun ja 8mm avaimen kiinni ilmausruuviin ja kun avasin ilmausruuvin tuli hieman nestettä letkuun (=paine katosi) ja kohta alkoivat männät irtautua kengistä. Siis alipaineesta ei ollut kysymys, vaan jostain muusta voimasta.Syyksi paljastuivat siis liian voimakkaat päätysuojakumit, jotka palauttivat siis männät haluamaansa alkuasentoon, tässä paineettomassa tilassa kun pääsylinteri avaa yhteyden säiliöön. Avasin sylinterin ja huomasin kaiken olevan kunnossa teknisesti.
Wanhuksessa on jarrusylinterissa pieni jousi mäntien välissä, ehkä kahdesta syystä, josta toinen on ilmeisesti tämän ongelman eliminointi. Hain varastosta kyseisen jousen ja aikanani mittailtuani huomasin, että näissä vihreän nesteen pidempien mäntien väli on sitä luokkaa, että yhdestä wanhuksen jousesta saa kaksi kutvosen jousta alkuperäiseen tarpeeseen; ne kestänevät turpoamatta vihreää nestettä, vaikka ne on alunperin valmistettu mineraalinesteelle 😆 . Asensin ne mäntien väliin ja palautus ilmiö katosi ja jarrut toimivat normaalin ilmauksen jälkeen kuten kuuluukin.Tämmöinen oli probleemi ja sen ratkaisu tiedoksenne. Jos se on monille tuttu juttu; minulle ei ollut; mutta nyt on.
27.11.2012, 22:10 #167909Tähän ongelmaan tormättiin aikoinaan Piehingin vertaallakin ja ratkaistiin samalla viisiin apujousella.. 😀
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂28.11.2012, 05:40 #167910Tässä ja parissa muussakin ketjussa podettiin samaa ongelmaa: viewtopic.php?f=10&t=7234&hilit=jarrut
Taitaa olla varaosatoimittajilla yleisemmin noita mustia kumeja nykyään…?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]13.5.2013, 19:06 #167911Tiina se vaan paranee vuosien vieriessä! 😆 Nyt täytyy sanoa, että johan tuli jarrut! Huoltokirjaa selaten olin uskotellut itselleni jo pariin otteeseen korjanneeni varsin ärsyttäviksi käyneet jarrut, mutta vasta tänään homma selkisi todenteolla. Tämäkin asia on ollut mielessä jo monta vuotta, mutta jotenkin sitä antaa itselleen typeriä käytännön juttuja anteeksi ja hyväksyy rakkaan nelipyöräisen vajavaisuuden. 😳
Itse ratkaisuun, joka siis on sama kuin Korpilahdella kirjailtu tarina, mutta laitan vielä kuvat muita kannustamaan saman ongelman esiintyessä:
Pyörä irti, kenkien säädöt kauemmas rummusta, rumpu irti, palautusjousi irti, lautaslevysokka ja tappi irti ja muuta ei tarvitakkaan:
Kenkä kääntyy sivuun sen verran, ettei alapään säätöihin tarvitse koskea tahi työsylinteriä irrottaa tukivarresta. Nesteet saa olla järjestelmässä kaiken aikaa:
Korkeammalla majailevan männän kun vetää irti niin LHM:ää ei montaa noroa valu ulos.Bilteman jousilajitelmasta löytyy jäykähkö 17mm pitkä työntöjousi. Tämä mahtui mäntien väliin paremmin kuin hyvin. Uudella rummulla ja kengillä saattaa olla tarpeen katkaista muutama milli pituudesta pois.
Roippeet kasaan, kenkien säätö ja jarrujen ilmaus. Aikaa meni yhteensä vajaa 2.5h yrityksen ja erehdyksen kautta, koska ensimmäisen puolen kanssa laiton liian pitkän jousen. Ilmauksen suoritin tälläkertaa itsekseen, eli ei ollut apuria pumppaamassa paineita järjestelmään ilmausruuvin avausten välissä. Silti tuli sellaiset jarrut, että hyvä kun naama pysyi kuupassa kiinni ensimmäisissä valoissa 😆 😆
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]20.5.2013, 08:45 #167912Itselle tuli eräässä Acadianessa vastaan ilmeisesti tuo samainen kumiongelma, kun tyhjää löytyy säätöjenkin jälkeen. Kulkimeen oli tehty juuri jarruremppa. Taitaa olla aika yleinen vaiva. Kiitos jousivinkistä.
9.6.2014, 20:01 #167913Vaihdoin kuukausi takaperin “Saksan seisojaan” uudet takajarrusylinterit muiden jarruosien lisäksi ja niinhän siinä kävi, että punaisesta tiinastani tuttu ilmiö alkoi tuossakin kulkimessa. Ei ollut yhtä paha, mutta rasittava kuitennii. Tänään heitin samat jouset kuin omaani vuosi sitten takatyösylinterien sisään ja ongelma korjaantui jälleen välittömästi. Nyt on napakat ja hyvät jarrut siinäkin vehkeessä. 8)
Tänään kun hipelöin noita jarrumäntiä käsissäni niin tulin siihen tulokseen, että se jousen 17mm pituus on sitten melko tarkka. Ainakaan yhtään pidempi se ei saa olla ja työntövoiman kanssa voi olla niin ja näin, jos laittaa useamman millin liian lyhyen jousen.
(20min per puoli meni enää aikaa 😯 😆 )
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.