Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kutoskone wanhus-Dyaneen?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129300

    Mortonki. Tuo Puolan reissu lähestyy, ja wanhus-Dyane -rojekti on varsin huonolla tolalla vielä. Tuli tuossa yhtenä unetonna yönä omaan päähän ajatus, että jos leipoisikin wanhukseen kutosen koneen + lootan ihan Puolan reissua varten. Kone ja loota tulisi ihan 2CV6-sätkästä elimensiirtona.

    Kysymys: mitä kaikkea pitää vaihtaa koneen ja lootan lisäksi?? Saako kutosen koneen ja lootan leivottua wanhus-dyanen rungolle (pakoputket ym). Koneen pellit erilaiset?? Ja muuta kivaa??

    #174606

    Sinnehän se uppoaa helposti, alkuperäisiäkin on kutosen tekniikalla.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #174607

    Rungossa moottorin etukiinnityspulttien sijainnista ei ole tarkkaa muistikuvaa, mutta etukumityynyjä saatat joutua muokkaamaan. Vähän sellainen harmaa mielikuva on, että myös vaihdekepin tankoa vaihteistosta joutui aavistuksen muokkaamaan. Muutoin ei ole ongelmia, tilaa on! Paitsi tietty kaasupoljin, jos laitat kaksikurkkuisen.

    Tässä vielä kuvat noista etutyynyjen muokkauksista:

    Kiinnitysreiät liian leveästi:

    Katkaise rälläkällä/rautasahalla kuvan osoittamista kohdista tyynyjen alaraudat.


    Käännä katkaisemasi palat ja hitsaa kiinni.

    Tämä muutos riittää kiinnityseroon 2cv4/2cv6 rungoissa. On ollut myös ns. välimallin runkoja, joihin käy kumpi kone tahansa, eli kannattaa ensin nostella kone paikoilleen ja tutkailla mittoja. Tyynyt saa pois ja paikalleen koneen ollessa tunkin/nosturin varassa. Vaikka kuvissa tyynyt ovat paikallaan niin muutostyö kannattaa luonnollisesti tehdä irrallaan esim. viilapenkissä hitsaten ja hioen. Vanhaa huonoa tyynyä ei kannata muuttaa, sillä teet saman muutoksen piakkoin uudestaan kumityynyn pettäessä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174608

    Akailen kuvissa näyttäisi tilanne olevan niin, että nelkun kone olisi menossa kutosen rungolle. Kutosen rungossa on tuo etupalkki matalampi ja reikäväli leveämpi kuin nelkun rungossa. Nelkkujakin on kaiketi tehty tuolla uudemmalla rungolla, mutta niissä oli korokepala kumityynyn ja moottorin korvakkeen välissä ja niissä kumityynyissä oli pidemmät pultit. Noilla korotuspaloilla olisi tuo Akailen kuvissa näkyvä ongelma ratkennut, mutta onnistuuhan se noinkin.
    Vanhustiinaan kutosen konetta laitettaessa on tuo palkin reikäväli pienempi eli pitää kumityynyn kiinnitysmutteria siirtää toiseen suuntaan, mutta onkohan mutterille riittävästi tilaa? Voihan siitä tietysti kulmasta ottaa vähän pois. Arkistossa näyttää olevan mittakuvatkin rungoista. Reikien väli näyttäisi olevan 12mm leveämpi kutosen rungossa. https://www.2cv.fi/images/arkisto/Werkstatthandbuch/Karosserie-Dyane.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #174609

    Itseasiassa siinä on kutosen kone vinosti rungolla, jossa on ollut sekä nelkun, että kutosen kone ilman tyynyjen muutosta, eli juurikin välimallin runko. (En tiedä missä vuosimalleissa/malleissa tällaisia oli) Vaihdoin vain uudet kumityynyt ja “photoshoppasin” jälkeenpäin kuvan ohjeeksi niille, joiden tarvitsee tietää tuo ero ja korjaustapa. Rungon muuta historiaa en tunne, tuli valmiiksi pellitettynä perheeseemme.

    Totta on, että nelkussa on ollut niitä välipaloja ja hieman erilaisia kumityynyjä, mutta näiden saatavuus on heikompi kuin uusien halpojen tyynyjen ja niiden muokkaus.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174610

    Jarruputkiongelma -wanhuksessa pääsylinteriltä lähtee letku ja minne sen liität uudemmissa putkissa. Pääsylinterin vaihto on se oikea toimenpide, mutta jollain kovajuotoskikalla tilapäisen systeemin voi rakentaa. ( laiton) Jos ei ole letkua vaan putki, niin helppoa on taas.

    Vetoakselit on wanhuksessa yleensä harvabooriset – pyöräkilvet menee vaihtoon käytettäessä uudempaa tekniikkaa. Koska kilven mukana pesästä poistuu myös laakerin ulompi kehä, ompi laakeritkin käytännössä uusintalistalla. Wanhustiinassa voi löytyä ristinivelvetarit, tuplaristinivelvetarit harvalla tai tiuhalla boorilla tai jopa kuulamalliset. Helpompaa tai ei riippuen mallista.

    Kytkinvaijeri menee wanhuksessa laatikon kylkeen ja uudemmissa laatikon alle, pidemmän vaijerin vaihdolla selviää tästä.

    Pakoputkisto kokonaan uudenmallinen, eri puolella ja riipustukset sen mukaiset.

    Moottorin kiinnitykseen edessä yhteen reissuun riittää yksi pultti, moottori kiertää ja vääntää eteenpäin mennessä oikealle, eli siis vasen pultti edestä katsottuna, olisehan näin?

    #174611

    Vaikein mahdollinen päivitys – wanhustiina 6 voltin sähköillä. En ole kuullut tämmöistä suomeen tulleen, vaan mahdollista on sekin.

    #174612

    Entäs jos vaihdat pelkän koneen? Vanhuksen looda kestää kyllä. Laturin laitat kutosesta säätimen kera (vaihtaen johtojen paikkaa 6 volttisen säätimestä uuteen) polttimet vielä päivittää niin se on siinä. Pakoputken virityksessä voi käyttää vaikka bilteman haitariputkea. Hulifer.net löytyy hyviä kuvia moisista uudempi kone vanhus loota virityksistä.

    #174613

    Kiitoksia vinkeistä. Tuo kutonen + wanhuslooda jäi kiinnostamaan, kuinka vaan välitykset sopivat tuollaista reissua ajatellen? Säyhköt on 12 V kun ryaneen on laadittu omintakeinen laturisysteemi. Mutta rintapellissä on käsittääkseni myös 6 V jännitteensäädin, by the way.

    Niin vielä varmennus, käykö normi-kutosen koneen pellit Dyaneen sellaisinaan?

    #174614

    Kyllä uuden mallinen kone sinne sopii, wanhustiinaanhan tuli tämä uuden mallinen nelkkukonekkin heti kohta tarjolle. Lämmönvaihtimet sitten vaativat pakoputkiston muutosta uuden malliseksi. Uuden kutoskoneen ja vanhan laatikon naittaminen onnistuu mutta vanhuslaatikon akselissa on kytkimelle harvat boorit ja uudemmissa kytkinlevyissä on tiheät. Kytkin tulee siis rakentaa laatikkoon sopivaksi, Wanhuslaatikossa on painehiilelle tehty haarukka eli siis paineasetelmakin tulisi olla painehiilimallia. Jos nämä vaihtaa ja laittaa paketin kasaan, niin kytkin ei toimi. Haarukka on liian kaukana paineasetelmasta, konehan on tehty painelaakerille. Naitoksen onnistuneesti tehneet kertokoon oikeat osat.

    Suomeen tulleet maahantuojan tuodut wanhustiinat lienee olleet kaikki 21hp koneella. Näissä on 12v tasavirtalaturi imu-pakosarjaan kiinnitettynä. Rintapeltiin kiinitetty säädin lienee kuitenkin 12v laite, se on päältäpäin aivan samannäköinen 6v säätimen kanssa. 6v säätimissä ei lue volteista mitään, koska kun niitä alettiin tekemään ei 12v vaihtoehtoa ollut. Käsittääkseni 12v säätimiin on jotain tekstiä sitten duunattu.

    Wanhuslaatikko on välityksiltään oiva matkalaite kyllä…

    #174615

    Wanhuslaatikkoon painelaakerihaarukkainen kytkinkoppa:

    Helposti käy tämä?

    1. Hanki sopiva kytkinkoppa missä kytkinhaarukka sojottaa alaspäin. Tarkasta että siinä on vetoakseleiden kiinnityspultit kuin vanhassa, näissäkin on eroa.

    2. Irroita laatikosta vetoakselit, tärkeää on ottaa talteen laakereiden takaa paljastuvat säätöluiskat ja sitoa ne kiinni juuri tämän puolien osiin kokoamisvaihetta varten. Niillä säädetään tasauspyörästön sijainti ja kireys. Kokoamisvaiheessa on myös muistettava laittaa uusi paperitiiviste vetoakselin kiinnityslaipan alle, sekin vaikuttaa säätöön.

    3. Irroita kytkinkoppa, neljä isoa mutteria ja muutama pienempi.

    4. Nosta tasauspyörästö pois, katso kummalla puolella matopyörää on iso lautanen, niin ei tarvitse myöhemmin kysellä.

    5. Kiinnitä uusi kytkinkoppa laatikkoon ilman sisäkaluja. Kiristä momenttiin kaikki pultit.

    6. Kiikuta laatikko moottorikoneistamoon, jossa tulee tarkastaa ja tarvittaessa koneistaa kytkinkoppa ja laatikko toisiinsa sopiviksi. Tasauspyörästön ja vetoakselin laakerisovite on oltava virheetön toisiinsa nähden ja myös vetoakselin kiinnityslaipan taso.

    7. Hae tarkastettu kokoonpano kotiin, pura se, kokoa se, ja vetoakselitkin oikeille puolilleen kaikkine liuskineen..

    .

    #174616

    Jos se iso lautanen tulee väärälle puolelle,on sinulla 4 vaihdetta taakse ja yksi eteen.

    #174617

    @SEPPON wrote:

    Jos se iso lautanen tulee väärälle puolelle,on sinulla 4 vaihdetta taakse ja yksi eteen.

    Eihän tuokaan ole ongelma, vaan haaste; ote Wikipediasta: “Tekniikan Maailma- ja Vauhdin Maailma -lehtien toimittajat päättivät vuonna 1978 rikkoa silloin tanskalaisten hallussa olleen yhtäjaksoisen peruuttamisen maailmanennätyksen, joka oli 386 kilometriä. Keimolaan tuotiin 20. lokakuuta neljä kuljettajaa, mekaanikot ja Volvo 343 -henkilöauto, jossa oli Variomatic-automaattivaihteisto. Sen ansiosta autolla pystyi ajamaan yhtä kovaa etu- ja takaperin. Rataa kierrettiin yhden vuorokauden aikana 533 kertaa ja kilometrejä kertyi miltei 1770, mikä ylitti aikaisemman ennätyksen yli nelinkertaisesti. Keimolan moottoriradan toiminta päättyi tämän ennätyksen tekoon”

    Tekee keskinopeudeksi 74km/h, eli sätkällä rikottavissa 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174618

    Youtubesta osui joskus silmiin hollantilaisia peruutuskisavideoita joissa Daffien seassa oli muitakin merkkejä, sätkät näytti olevan vahvoilla. Vauhti oli sitä luokkaa että ihan varmasti oli neljä pakkia ja yksi eteen.

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.