Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit kutosnelkku

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 16 - 28 (kaikkiaan 28)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #143993

    Hip hei !! ja iloisia kilometrejä !!
    😀 Lasse

    #143994

    Iloisia kilometrejä tuli parisataa, sitten kuskin puolelta edestä nirsk, Nirsk, NIRRRRSK. No mikä hemmetti. Lokari huosti kiinni, ja hankaa pakoputkeen? Lokari itri ja koelenkki, ei ääntä. Työmatkalla taas sama ääni, nyt astetta rankempana. Heiluttelen kotona autoa, ei ääntäkään. Seuraavana pääivänä jos mahdollista vieläkin pahempi ääni. Eilen onnistuin jo saamaan saman aikaan nirskunnan kuljinta heiluttelemalla ilman kuormitusta, ja lokalisoin sen tukivarren juureen. Ei kun laakerit artikkelista ja töiden jälkeen tallille.
    Luulin jo nähneeni pahimman kun faija tempoi 30 vuotta vanhat takatukivarsien laakerit irti. Niissä oli siisti n. 2 mm syvä ura, ei muuta. Aika paha, mutta laakeri oli sinällään ehjä. Tässä oli kuitenkin jo katastrofin ainekset, kun jo matkalla artikkeliin koko tukivarsi jumitti, ja jos liikahtikin, liikettä seurasi niin kamala ääni että rock and rollin pehmittämiin korviinkin sattui. Kuvat kertovat karua kieltä, ja toisen puolen rojut vaihdan samalla kuin rungon. Nyt kuitenkin pelittää iloisesti, ja kuopat tuntuvat suorastaan tuudittavilta 😀 .

    Murjottuani tukivarren irti, ruosteisia laakerirullia ropisi tallin lattialle…

    Tukivarsi lähti melko pienellä väkivallalla irti, mutta tuo sisäkooli (oikea nimitys?) piti jyystää rälläkällä ohueksi ja takoa meisselillä poikki. jos ei ole silmälaseja päässä pakosta, kannattaa todellakin käyttää suojalaseja. Lohkesi nimittäin melkoisella teholla naurettavan pieni siru laakerikehästä joka asettui runsaan verenvuodon kera silmäkulmaani (meisselillä lyödessäni).
    sisästefa oli mallia huopa (sen varran oli jäljelä että tunnistin), lukitusrengas oli moderni. Samoin sisempi ja ulompi laakeri olivat erimerkkisiä, joten tästä päättelen että edellinen asentaja on todennut ettei sisempi laakerikehä irtoa, ja asentanut pelkästään ulkopäähän uuden. Kyllä laakeri irtoaa, mutta se vaatii hieman enemmän aikaa ja kärsivällisyytä, sekä kulmahiomakonetta ja terävää meisseliä.

    #143995

    Mahtava näky! Sisempi laakeri on ilmeisesti normaalistikin paikallaan aika jämäkästi ja sen ulosvetoon on jaoksellamme työkalu, jota en ole milloinkaan kuitenkaan käyttänyt. Sisempi ja ulompi laakeri on sama ja vanhoja tukivarsia läpikäymällä voi löytyä hyviä varaosia. Uusi on tietysti uusi varsinkin jos SKF:ltä.

    #143996

    Uuden sisälaakerin asennus paikoilleen käy helposti,, kun lämmittää sen uunissa 110 asteiseksi.. Sen jälkeen menee kintas kädessä pukkaamalla paikoilleen.. täytyy olla vaan tarkkana että menee suorassa,, muuten jää puolitiehen…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #143997

    Tuo Jukan esittämä työkalu olisi kyllä ollut enemmän kuin paikallaan eilen. Mutta kyllä tuo omakin irroitustekniikka toimi 😀 . Artikkelissa oli nimen omaan SKF:n laakereita, ostin koko heidän varastonsa (4 kpl).
    Hyvä vinkki Manu, vaikka kyllä se meni hyvin paikalleen varovasti naputellen, ja vanhaa laakeria avuksi käyttäen. Kestääköhän se muovinen systeemi joka pitää rullat ojossa 110 astetta? Sehän jää siihen sisempään osaan kun laakerin erottaa asennusta varten.

    #143998

    Muovinen ohjaus kehä kesti ainakin töissä aikoinaan lämmittää tuohon kyseiseen lämpöön,, valmistus materiaali kehitetty siten… Ainakin merkki valmistajilla… (Pienempikin lämpötila helpottaa asennusta…)
    Teollisuudessa käytimme kylläkin sähkö induktio lämmitintä..

    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #143999

    Ne sisemmät laakerit on välillä jopa niin kovassa, että olen saannut tuollaisen samanlaisen irroitustyökalun mutkalle 😀 Laakerin vastinpinnat kannattaa katsoa tukivarsista ja jos on epäsymmetristä kuntoa, niin kannattaa irroittaa ja kääntää 180 astetta. Jos taas on hapettumaa niin kokonaan vaihtoon, koska muuten se syö uuden laakerinkin pilalle alta aikayksikön… Kunnon rasvat ja reilusti, puolen vuoden jälkeen tukivarren kiristys. Huomasin nimittäin tiinassani, että ekan kesän jälkeen kaikkiin tukivarsiin oli tullut välys, mutta tämä luonnollisesti johtui rasvan painumisesta…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144000

    Asiaa kerrot..Nyt on siten että varsinkin takasien valjää on huono huomata jos varvan veto on päällä.. Kannattaa joskus laittaa lukkopihdit varpaan jotta saa varpaan löysää jolloin voi kokeilla tukivarren laakerien mahdollista löysää..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144001

    Huomasin tämän väljyyden, kun asensin uusia jarruja viime keväänä, taisi kyllä olla jo renkaan irroituksen yhteydessä, kun ihmettelin väljyyttä vaikkei ollut edes mutterit avattu renkaasta..

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144002

    Kulkimen tarina jatkuu.
    Olin tänään kasvimaata kääntämässä Annalassa kun ystäväni elokuvamies Kirjavaisen Sakke potki aikuisten potkulaudalla paikalle. Oli nähnyt pakun parkissa ja päätti tulla moikkamaan. Turistiin niitä näitä, ja kerroin hankikineeni talvikulkimen. Koska tiedän Saken sätkätaustan, ja olen jopa yrittänyt häntä uudelleen käännyttää tähän ihmeelliseen maailmaan, kerroin että tuota talvisätkää saa ja pitääkin silloin tällöin ulkoiluttaa nyt kun pakukin on aktiivikäytössä. Sakkehan lämpeni ja kysyi että minkälaisen sitten osti. Kerroin että punamustan, edellisen omistajan vaimolleen häälhjaksi hankkiman. Sakkehan luonnollisesti heti entisen kulkimensa tunnisti, ja jatkoi tarinaa.
    En tiedä milloin tämä on tapahtunut, mutta päätellen siitä että Saken ja vaimonsa tytär on nyt teini-ikäinen, tästä on kulunut jokunen vuosi.
    Hääpari oli juuri vihitty, ja vieraat olivat siirtyneet kirkolta juhlapaikkana toimivaan ravintolaan. Kiireessä ja varmaan kovassa stressissä oli nuoreltaparilta tyysttin unohtunut oma siirtyminen jatkopaikkaan.
    Parin vihinnyt pappi ojensi kuitenkin auttavan kätensä, ja tarjosi kyydin kermanvalkoisella nelkulla. Kyyti miellytti hääparia kovasti, ja matkan päätteeksi Sakke oli rohkaissut mielensä, ja kysynyt olisiko vaunu mahdollisesti myytävänä. Kyllä vaan, hinta huikeat 500 markkaa. Kaupat syntyivät ilmeisesti samantien, ja 260000 kilometriä ja pari konetta myöhemmin kuljin siis siirtyi minua edeltäville omistajille. On tämä maailma aika pieni 😀 .

    #144003

    Olipa hauska lukea !!
    Soisi näitä tarinoita kertyvän enemmänkin, ainakin itseäni kiinnostaa kulkimen edelliset vaiheet.
    Lasse

    #144004

    Tarina, liittyen Sätkään….

    Kolme neljä vuotta sitten tuli Lempäälän seudulta Sätkän hakijat tänne Pohojammaalle, isä ja poika ja sitten oli se perinteinen “asiantuntija” mukana jolla oli tietysti ollut joskus Rättäri.
    Kertoikin sitten siitä notta hänellä oli ollut rekisterinumero BOT-2.
    Jätin emännän jututtamaan ukkoja ja hiippailin huomaamatta talliini ja seinältä riipaisin yhden siellä riippuvista rekkareista ja vein ukolle.
    Oli hauska seurata ilimeitä kun hän sai käteensä edellisen kerran yli kolmekymmentä vuotta sitten näkemänsä rekkarin, BOT-2
    Taisi tulla tippa linssiin itse kullekin…. ja jälkeenpäin vielä tuli kuva sähköpostiin, Rättäri Pohjoisen reissulla, tutut kilvet vielä kulkimessa paikoillaan, ja tuleva vaimo Sätkän vierellä poseeraamas!

    t: Pertsa

    #144005

    Löysin kuvan tuosta tukivarren laakerin ulosvetäjästä käytännössä. Tuosta näkyy, että materiaalit ja valmistus eivät tarvitse olla kummoiset saadakseen hyvän apuvälineen…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 13 viestiä, 16 - 28 (kaikkiaan 28)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.