Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Kuuluuko peruutusvalo rättäriin vm 86 ?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126224

    Mulla on vm 86 2 CV, aikoinaan tuotu saksasta reilu kymmenen vuotta sitten ja laitettu rekisteriin Suomessa jolloin mm. Suomen lain vaatimukset kuten turvavyöt,sivuvilkut, kaksivaiheinen tuulilasinpyyhkimen moottori jne. piti lisätä.Senjälkeen katsastettu aika monta kertaa mutta tänään Herttoniemen katsastusasemalla hylky tuli puuttuvasta peruutusvalosta? Tosin toisessa etujarrussakin oli korjattavaa mutta tämä peruutusvalo ihmetyttää, en löytänyt enää ao. katsastusmiestä että olisin päässyt juttelemaan.Onkos vastaavia kokemuksia? 🙄

    #158671

    No löytyykä vaihteistosta peruutusvalon kytkintä??
    Suomeen alkujaan maahan tuoduista ei löydy kyseistä kytkintä, eikä vaadita peruutus valoa..
    💡
    Kulkimesi Suomeen rekisteröinti ajankohdan vaatimuksia en tiedä, mitkä lisävarusteet on silloin jouduttu asentamaan…

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #158672

    Mä olisin sitä mieltä että 1986 peruutusvalo on pakollinen. En mee vannomaan, mutta 1985 Acadiaaneemmekin sellaista on kyselty (kun on puuttunut eli pudonnut matkalle).

    #158673

    Vieraalta palstalta luettuna: “Peruutusvalo ei ole pakollinen ennen 1984 ensirekisteröidyissä autoissa.”

    #158674

    Korjatkaa mikäli olen väärässä, mutta mielestäni saksan-malleissa oli takasumuvalo, vaan ei peruutusvaloa.

    #158675

    Viimeisimmissä vaihdelaatikoissa oli loodan takaosassa oikein peruutusvalokytkin. Olikohan just club-malleissa saksan markkinoille.

    #158676

    @miki wrote:

    Korjatkaa mikäli olen väärässä, mutta mielestäni saksan-malleissa oli takasumuvalo, vaan ei peruutusvaloa.

    Pitänee paikkansa, minulla on pakussa aikoinaan saksasta romikselta ostettu 2CV6:n johtosarja, ja siinä on takasumuvalole johto, mutta ei peruutusvalolle 😯

    #158677

    Peruutusvalo oli pakollinen Suomessa vuonna 1986 rekisteröidyissä autoissa. Toin vuonna 1986 uuden 2CV6 Spécialin Belgiasta. Siellä peruutusvalo ei ollut pakollinen, ja vaihdelaatikossakaan ei ollut katkaisinta valmiina. Virittelin rintapeltiin moottoritilan puolelle sellaisen katkaisinsysteemin, että vaihdevivusta katkaisimelle johtava vaijeri kytki valon päälle.

    Takasumuvalo oli pakollinen sekä Belgiassa että Suomessa, mutta sen kytkentä piti muuttaa sellaiseksi, että valo palaa sekä lähi- että kaukovalojen kanssa, mutta ei pelkästään seisontavalojen kanssa.

    Valaisimissa, peileissä ym varusteissa piti ja pitää myös olla e-hyväksymismerkintä. Myös tämä asia tarkastettiin rekisteröintikatsastuksessa.

    #158678

    Peruutusvalo on kyllä erittäin helppo toteuttaa jälkeenpäinkin. Oikeastaan tekisin sen mieluummin aina mikrokytkimen avulla kuin sen loppupään sätkien vaihdelaatikon peräkytkimen avulla….Huollettavuus nääs 😉

    Mikrokytkin tarvitsee yksinkertaisen telineen vaihdevivun luokse. Vaihde pakille ja asentaa siihen kohtaan mikrokytkimen painautumaan vaihteiston keppiä vasten. Jos ei tälläisenään onnistu niin vaihdevipuun voi lisätä pienen tapin, pultin, tms virityksen, joka pakin kohdalla painaa sitä mikrokytkintä. Mikrokytkin antaa ohjausvirran releelle. Releestä on hyvän valotehon lisäksi se hyöty, että releen napsauksesta kuulee aina onko se pakki päällä. (Kuluneen lootan kanssa tämä ei aina ole itsestäänselvyys 😀 ) Tarpeeksi vahvan mikrokytkimen kanssa ei tarvitse edes relettä, mutta pienen peruutusvalon kannalta olisi hyvä saada valotehot irti.

    Tiedän kaksi sätkää lähipiirissä, joissa kyseinen toteutus on toiminut moitteetta jo yli 10 vuotta kaikesta öljypashasta ja suolasta huolimatta.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #158679

    Kaikki tietävä Katsastajan käsikirja kertoo:
    1.1.84 tuli peruutusvalo pakolliseksi
    1.1.93 tuli sumuvalo pakolliseksi
    1.10.98 tuli lisäjarruvalo pakolliseksi

    #158680

    😯 Toin 2005 Ranskasta Cocoricon vm. 1986, johonka katsastaja vaati peruutusvalon ja sivuvilkut.
    Turpeisen Jasu tuli avuksi, koska hän tiesi miten homma hoidetaan:
    Vaihdelaatikon takapäässä oli valmiina läpivienti valokytkintä varten. Piti vain porata auki ja kierteyttää sopivaa
    kytkintä varten. Irroitimme laatikon peräkappaleen ( laatikko ensi irti peräpäästä ja öljyt ulos ) reikään kytkin – muistaakseni
    Mersun vastaava – takaisin kiinni, piuhojen kytkentä ja sopiva lamppu puskurin alle taakse.
    Jasu muistaa ja tietää yksityiskohdat paremmin, minulla ikä alkaa kullata muistot ! 😆 😆 😆

    #158681

    Tais olla joku Audin peruutusvalokatkaisija mika tuonne sovitettiin..? Onhan tuostakin jo joku vuosi aikaa, niin ei aivan meinaa muistaa…

    Jotenkin kylla pitaisin tuota luotettavampana kuin mikrokytkinviritelmia vivustossa, mutta mielipiteita on monenlaisia…

    #158682

    @Jasu wrote:

    Jotenkin kylla pitaisin tuota luotettavampana kuin mikrokytkinviritelmia vivustossa…

    Paremman näköinen/siistimpi ainakin.

    -Olli

    #158683

    Myös loodan kanteen peräosaan voidaan ylhäältä päin kairata reikä tiettyyn kohtaan ja silloin vaihteensirtäjävivut toimivat kytkiminä. Reikään käy 2CV:n jarruvalokatkaisija, jonka päätä hieman pyöristetään.

    Mittapiirros on muistaakseni Niksinyytisissä. Kotoa jostain pitäis ainakin löytyä. Koetan muistaa haeskella.

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.