Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kuva-arvoitus

  • Tämä aihe sisältää 52 vastaukset, 15 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 23.2.2022 at 18:06 Jasu toimesta.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 53)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #136726

    “Siis Geesun G10, 1015 kuutiloinen, kone menee heittämällä paikalleen ilman lupa-anomusta…” Saisko lisää inffoo, rupes kiinnostaa? 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #136727

    @Akaile wrote:

    Saisko lisää inffoo, rupes kiinnostaa? 😉

    Infoa aiheesta kyllä tulee kun sen aika on… Nyt taas näyttäis siltä että tulevana talvena jollain tapaa projekti edetä voisi… Pitää laittaa uusia kuva-arvoituksia kunhan taas touhuamaan tallin syövereihin eksyy…

    #136728

    Luulin, että Killassa vaalitaan perinteitä ja kunnioitetaan alkuperäisyyttä, mutta täällähän rakennellaankin itsemurhavehkeitä.

    #136729

    @Citikatti wrote:

    Luulin, että Killassa vaalitaan perinteitä ja kunnioitetaan alkuperäisyyttä, mutta täällähän rakennellaankin itsemurhavehkeitä.

    No eikös sitten tavallisilla nykyautoilla voi harrastaa itse ja muiden murhaamista? Entäs sitten muut välineet? Totuus kuitenkin on se että olkoon väline sitten vaikka neliveto rättäri, on se aina siellä ratin ja selkänojan välissä se järki, vai mitä tuumaa muut ajattelu kykyiset? ❓
    Annetaan tilaa myös “pelle pelottomille”.

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #136730
    txk

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    No eikös sitten tavallisilla nykyautoilla voi harrastaa itse ja muiden murhaamista? Entäs sitten muut välineet? Totuus kuitenkin on se että olkoon väline sitten vaikka neliveto rättäri, on se aina siellä ratin ja selkänojan välissä se järki, vai mitä tuumaa muut ajattelu kykyiset? ❓
    Annetaan tilaa myös “pelle pelottomille”.

    Ehdottomasti näin! ❗

    #136731

    @Citikatti wrote:

    Luulin, että Killassa vaalitaan perinteitä ja kunnioitetaan alkuperäisyyttä, mutta täällähän rakennellaankin itsemurhavehkeitä.

    Tuotaniin… Mikähän tästä tekisi mainitsemasi itsemurhavehkeen? Huikean 45 hevosvoiman teho, jota sitten hukataan enemmän voimansiirrossa..? Hydrauliikka..?

    Ei, en ymmärrä, selvennätkö hieman? Teho-painosuhteeltaan tämä laite tulee olemaan hurja 45hp/800kg eli 17kg/1hp, tällä perusteella esim GTi BX 16Valve on enemmän itsemurhalaite teho-painosuhteellaan 160hp/1050kg eli 6,6kg/1hp… Jarrutkin tulevat olemaan paljon enemmän kuin AKE vaatii, taakse 2CV:n levyarrut, eteen 2CV:n (ehkä GSA:n levyt?) levyt GSA:n satuloilla…

    Tämä menee taas junkaamiseksi jos aletaan puhua perinteiden vaalimisesta ja alkuperäisyyden kunnioittamisesta. Onko siis “ainoa oikea” tapa harrastaa 2CV:tä pysyä täysin tehtaan ratkaisuissa, mukaanlukien nelkun piristäminen kutosen koneella? Mielestäni tämä on enemmänkin perinteiden vaalimista sillä saralla, että aina näitä rakennettu on. Hyvin vähän on täysin alkuperäisiä, tai alkuperäisosilla kunnostettuja…
    Alla ote 2CV-Killan historiikista:
    “Syyskuun 11 p:nä a.D. 1962 perustivat aikakirjoihin nimeltä mainitut porvarit ja mestarit, Citroën 2CV:n käyttäjät, vapaamestari Topias Topiaksenpoika Sarkameren kehoituksesta ja vaatimuksesta Killan. Sanotun kulkuneuvon käyttäjien mielenylennykseksi ja kaiken hyödyn irtiottamiseksi siitä

    Ymmärtääkseni tämä tällainen rakentelu mieleisekseen on tätä jonka tuohon ylle lihavoin..? Tästä alkuperäisyyden tavoittelusta tulee aina välillä itse tarkoitus, unohtaen mitä kaikkea Killan historian aikana näihin rakennettu on, avolavaa, pärekattoa pakuun, lasikuituosia, sinkitystä, viritystä, jopa 740 kuutioisia moottoreita Supereita unohtamatta… Vai onko tämä sitten jo “liian pitkälle” menevää rakentelua..?

    En minä sillä ettenkö sallisi myös alkuperäisiä laitteita harrastettavan, se ei vaan itselleni tunnu omimmalta. Käytössä on kyllä lähes alkuperäinen nelkku, jolla nyt ajellaan kun ei tarvita isommalle tavaramäärälle tilaa. Ja niin, meitä rakentelavia hulluja on muitakin, ei ne tähän lopu vaikka tämän jäihin laittaisinkin… Pienellä porukalla on alkanut syntyä eräänlainen motto harrastukseemme: Parempi sätkä ajossa kuin kymmenen museossa… Ja tiedän, tästä äskeisestä saattaa joku jopa hermostua, mutta muistakaa (siis ne jotka alkavat äskeisen perusteella palkokasviviljelmää hengityskanavissaan viljelemään) että kaikenlaiset harrastajat sopivat sekaan, sekä museoijat että villit rakentelijat ja kaikki loput siihen välille..!

    #136732

    Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että rättärillä ei ajeta enää tulevaisuudessa, jos niitä ei nyt rakennella uuteen uskoon. Yksi kokeilu johtaa toiseen ja yhdestä jos toisesta kokeilusta voi olla hyötyä koko sätkäporukalle. Esim. Ruiskukoneet ja myöhemmin sähkö/vetyhärpäkkeet, aloita kehitys jo tänään, huomenna voit olla jo askeleen pidemmällä! Kannatan kyllä museointiakin, mutta esim. Ollin superipakun tapauksessa siitä pakusta tuskin olisi tullut muuta kuin romurautaa, jos siitä ei olisi superia tehty. Tällaisia vastaavia tapauksia löytyy paljon latojen takaa lahoamasta ja toivon ehdottomasti, että näistä yksilöistä tehdään vaikka customoituja pimp my ride-sätkiä arkikäyttöön kuin rautaa paaliin. Rakentelua voi myös harrastaa siten, kuten olen itse tehnyt, korissa erittäin vähän peruuttamattomia muutoksia ja kaikki alkup. vuosimallin osat on merkitty ja varastoitu, mikäli haluan joskus entisöidä museokuntoon. Tällähetkellä ajan vaan ja nautin viimeisistä lämpöisistä päivistä 🙂 Hyvää syksyä kaikille.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #136733

    @Jasu wrote:

    Tuotaniin… Mikähän tästä tekisi mainitsemasi itsemurhavehkeen? Huikean 45 hevosvoiman teho, jota sitten hukataan enemmän voimansiirrossa..? Hydrauliikka..?

    Minnuu ainakin hirvitti aluksi tuommoinen 70 nopeuskin maantiellä. Varsinkin kun ei ollu turvavöitä ja aurinko paistoi ovitiivisteiden välistä. Voi olla että koppa kestääkin, mutta en ainakaan minä haluaisi kuulua Rättärillä ajaneeseen kattokerholaisten porukkaan 😀

    Totuushan kaiketi kuitenkin piilee siinä, mitä liikkuu kuskin korvien välissä kun maailmalla ajelee.

    #136734

    @Citikatti wrote:

    Luulin, että Killassa vaalitaan perinteitä ja kunnioitetaan alkuperäisyyttä, mutta täällähän rakennellaankin itsemurhavehkeitä.

    Mistas nyt taas puristaa.

    Aina on mukavaa kun tulee VAHVOJA mielipiteita taysin vailla perusteluja.
    Hetken jo luulin tallaisten mielipidevammaisten kuolleen sukupuuttoon.
    Ja rattareiden virittaminen on aika perinteikasta… juontaa juurensa jo 50 luvun alkuun..

    Jo satut joskus vierailemaan 2CV tapahtumassa laskehan huviksesi kaikki alkuperaiset kulkimet.

    -Olli

    #136735

    96 raidilla olin alkuperäisellä nelkku tiinalla ja sain kommentteja siitä, että olin pilaamassa sitä ajamalla sitä… Eipä ole näkynyt pihallani enää alkuperäisiä 😀 Eipä kyllä liikukkaan mikään saatikka että olisi niitä kymmentä museossa heh.

    #136736

    @Citikatti wrote:

    Luulin, että Killassa vaalitaan perinteitä ja kunnioitetaan alkuperäisyyttä, mutta täällähän rakennellaankin itsemurhavehkeitä.

    Kyllä kyllä, ja ei 😆
    Kilta muodostuu Kiltaveljistä ja -siskoista, ja meitä on onneksi monenlaisia. Myös ns. keräilijätyyppejä, jotka omalta osaltaan huolehtivat alkuperäisten, muokkaamattomien 2CV-pohjaisten kulkimien kannan säilymisestä. On myös Wanhuksien waalijoita jotka osaavat pitää vaunut liikkeessä.
    Sitten on meitä jotka rakentelemme itsemurhavehkeitä, ja kiljumme BANZAIIIIIII joka kerta ohitellessamme niitä karvanoppatojotoita jotka ovat meitä nöyryyttäneet niin pitkään :mrgreen:
    No ei sentään. Ajamisen ja roplaamisen riemusta ainakin minun osalta on kysymys.
    Mitä tuohon alkuperäiseen kuva-arvoitukseen tulee, niin mielestäni koulutusta ja kokemusta ei voi juurikaan paremmin hyödyntää. Mikä voi olla parempaa (tai no joo, mutta jätettäköön mainitsematta) kun vuosien suunnittelutyön ja teknisen räpläämisen jälkeen suorittaa onnistunut koeajolenkki täysin omavalmisteisella nelivetosätkällä? Ei ole mikä tahansa sarjatuotanto-Voisin, vaan aito Turpeinen 😀

    #136737

    Olen täysin samaa mieltä edellä puhuneiden rakentelun kannattajien kanssa. Ei se voi niin olla, että oman maun soveltaminen on joltain muulta pois. Käden taitojen käyttäminen ei ole syntiä, vaikka joskus kirkonmiehet sun muut ovat väittäneet sen aiheuttavan jopa karvojen kasvua kämmeniin ynnä muuta raskauttavaa todistetta. 😉

    Itse en ole huomannut kämmeniin jäävän muuta kuin rasvaa ja suupieliin hymynkareen. Esimerkiksi PienempiOllin piirustukset ovat saaneet meikäläisessä valloille sellaisen inspiraation aallon, että oikein shwiduddaa asua Helsingissä tällä hetkellä. Tekisi mieleni viettää talvi Nurmijärvellä tallissa, mutta ei liene vielä mahdollista…säästän villit aatokset siis tulevaisuutta varten.

    Viestini on siis seuraava: Rättäreitä on monenlaisia ja harrastajia myös. Killan tulevaisuuden kannalta olisi huomattavan suotavaa, että harrastajat suvaitsisivat ja tukisivat toisiaan harrastuksen kaikissa muodoissa. Ja jos joskus sattuu käymään niin, että tietty ratkaisu ei miellytä, voi olla varma siitä, että löytyy monta kaveria jotka ihaillen ja haaveillen sitä tarkastelevat.

    Edit: Mistä hemmetistä saisin itsellenikin vetarilliset takatukivarret?!?

    #136738

    @Akaile wrote:

    Esim. Ruiskukoneet ja myöhemmin sähkö/vetyhärpäkkeet, aloita kehitys jo tänään, huomenna voit olla jo askeleen pidemmällä!

    Niinpä… Toivottavasti näistä kuvista kukaan yöuniaan menetä ei..?


    Tästäkin sit lisää kun sen aika on…..

    @Erkka wrote:

    Edit: Mistä hemmetistä saisin itsellenikin vetarilliset takatukivarret?!?

    Niitä ei nyt ihan joka puussa kasva, mutta pienellä pähkimisellä nekin kyllä löytyvät… Viestiä aiheesta yksityisesti…

    #136739

    @Akaile wrote:

    “Siis Geesun G10, 1015 kuutiloinen, kone menee heittämällä paikalleen ilman lupa-anomusta…” Saisko lisää inffoo, rupes kiinnostaa? 😉

    Niin tämä siis pitäisi onnistua jos kulkimesi on nelivetoinen koska silloin sitä voidaan verrata Saharaan
    425+425=850 +20% =1020cc

    -Olli

    #136740

    Mitäs tälle projektille kuuluu? Meinasin jo aloittaa aiheesta uuden viestiketjun kun kiinnostais toi nelivetotekniikka rättäriin. Saiskos tästä vähän tarkenpaa tietoo… on ilmeisesti kutosen laatikoita?… mitäs niille laatikoille pitää tehdä?… No etulaatikkoon tietysti kardaanin lähtö, mutta tarviiko etulaatikolle tehdä jotain muuta?… Mitäs takalaatikolle? Onko takalaatikossa vaihteet vai onko se muutettu ikäänkuin takaperäksi?

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 53)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.