Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit Kyllä lähtee Dyane meinaan

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 26)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127282

    Nätisti nousee. Suoraan trailerille.


    Trailerilla.

    Kone on muutamassa muovilaatikossa purettuna. Konetta oli menneenä kesänä yritetty käynnistää, mutta se oli jumiutunut. Kone oli pistetty osiksi, mutta vikaa ei ollut löytynyt. Kaupat tehtiin pimeässä renkaisiin potkimatta.

    Kuljin pajalla tarkastelu voinee alkaa. Myyjä oli puhdistanut puretun koneen ja lajitellut osat muovipusseihin purkamisen yhteydessä. Siitä kiitos hänelle.

    Korissa sanomista (paljon). Runko ei kauheen paha.

    #164110

    Ruostetta lattiaa

    Kojetaulun alta

    Takalokasuoja. Lisäksi kynnyskotelot, takaluukun pohja, muutamat kulmat ovat varsin heikot.

    Runko yllätys yllätys onkin oikeastaan hyvässä kunnossa. Ainoastaan yksi kohta poistettu ruosteen takia. Runko on saanut jossain vaiheessa pienoisen pusun vasempaan taka-aisaan, mutta ko. kohta täysin korjattavissa.

    Rungon ruostunut levy poistettu.

    Moottorin jumiutumisen syy! Lukituksestaan irronnut kiertokangen laakeri. Olisiko jollakin kokemusta tuon kuvassa näkyvän rattaan irroittamisesta/takaisin laitosta

    #164111

    Noinhan siinä käy kun ei ole asetettu laakeriholkkeja lukitus tappeihin vaan sinne päin ja kiritään lohkot kiinni…
    Tuon hammaspyörän irroitus onnistuu kun laittaa ulosvetäjän ja lämmittää ratasta noin 150 asteeseen.. Samoin takaisin laitettaessa..
    Ennen kuin irroittaa ratasta kannattaa tarkistaa laakeriholkin ja rattaan välinen välys,,
    että tietää takaisin laittaessaan asettaa saman vahvuisen rakomitan liuskan laakerin ja akselin puntin väliin,,
    ennen kuin pudottaa kuuman hammasrattaan paikoilleen..
    Ennen rattaan irroitusta kannattaa merkitä akselin limppuun tarkasti se rattaassa oleva jakomerkki
    jotta tietää tehdä uuden merkin oikeaan kohtaa ratasta sitten kun on rattaan takaisin laittanut..
    Tuolla systeemillä pitäis homman hoitua..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #164112

    Kyllä se hammaspyörä laitetaan pohjaan asti. Samalla se lukitsee hammaspyörän alle tulevan laakerin päittäislevyn, niin ettei se pyöri irrallaan siellä välissä.
    Hammaspyörän alla ei ole paljon tilaa ulosvetäjän kynsille, joten ne joutuu muotoilemaan sopivaksi.
    Jos on tarvis, niin minulta löytyy juuri tuohon tarkoitukseen tehty ulosvetäjä.

    #164113

    Taitaa Masalta löytyä osaaminenkin. Teki ainakin mulle kyseisen tempun vallan oivallisesti 😆
    Kannattanee lähestyä nöyrästi.

    #164114

    Joo toppariin asti se ratas tietysti,, en vain sitä muistanut enää..
    Vaan näkeehän sen toppari olakkeen purkaissa onneksi ja oivaltaa siinä vaiheessa..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #164115

    Kiitoksia, kiitoksia.
    Tuosta laakerista viel… Onko laakerit/akselit kuinka tarkkoja mitoituksiltaan? Eli oletteko koneistaneet laakerit aina akselin mittojen mukaisiksi?

    Lisäksi s u u r e t kiitokset Vaasan suuntaan Jan Sitikkamiehelle. Eilen haettiin häneltä projektiin
    oikein hyvä koriaihio.


    Ei matka mikään pitkä ollut, mutta kun joutui Transitilla ajaan…

    #164116

    Täällä oli jossain / jossakin vaiheessa keskustelua ruosteen poistosta. Siinä kehuttiin sitruunahappoa. Eikä suotta, hyvä konsti!
    helppoa hankkia…ruokakaupasta.

    Se mitä ko. purkista on kulunut+½litraa vettä.

    Sitruunahappokäsittelyn jälkeistä ruosteen rapsuttelua.
    Paperisella käsipyyhkeellä hapon sai pysymään halutulla paikallaan. Levitys pensselillä.

    Rungon paikkailua.
    Ken kertoa vois…minkälainen pusla tuosta puuttuu??

    #164117
    jym

    Ken kertoa vois…minkälainen pusla tuosta puuttuu??

    Ei tuosta asetelmasta puutu mitään (muuta kuin tukivarsi).

    //jyn

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #164118

    Määää oon heittäny hyllylle noi “nokka-akselitapit”.
    Etolasta 20mm uretaanitankoa, poraa keskelle reiän ja sahaa sen rautasahalla noin 22 mm pitkäksi.

    Eteen muistaakseni 8 x 50mm ja taakse 10 x 60 mm pultit ja nyloc-mutterit päihin.

    Toimiii HUOMATTAVASTI mukavammin jousitus kun metalli ei hankaa metallia vasten ja pusla kestää siellä kyllä helposti kymmeniä vuosia.

    #164119

    Mitenkäs se on??
    Saakohan noita alkuperäisiä osia mennä korvaamaan jollakin 8 ja 10 millin pultilla ??
    En kyllä suosittelis vaihtamaan..
    Jos kolmio tappi on kunnossa ei se kyllä mitään hankaa eikä kolise varvan silmukassa..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #164120

    Samaa mieltä olen Manun kanssa. Kolmiotapin nokka keinuu silmukassa eikä mitään hankaavaa liikettä synny. Se on myös huoltovapaa eikä ole herkkä pölylle ja lialle. Noita pyöreitä tappeja varten joutuu myös poraamaan tukivarsista kolmiotapin reiät pyöreiksi ja näin tärvääntyy myös tukivarret ja paluu alkuperäiseen ei ole enää ihan helppoa.

    #164121

    Omakohtaisesti nähty, että pultti kuluu kulmikkaaksi ja olisi ajan saatossa napsahtanut poikki. Alkuperäinen viritys toimii, eikä sitä kannata muuttaa.

    #164122

    @Jalppis wrote:

    Omakohtaisesti nähty, että pultti kuluu kulmikkaaksi ja olisi ajan saatossa napsahtanut poikki. Alkuperäinen viritys toimii, eikä sitä kannata muuttaa.

    Puhutaankohan me samasta asiasta… Eikö tuo “pultti” ole kantikas jo alunperin? Sellainen kolmion muotoinen poikkileikkaukseltaan?

    #164123

    Siis kyseessähän on alunperin kiila jossa on vielä osa pyöreää muotoa toisellapuolella. Tämä tappi tulee kiinni tukivarren lenkkeihin kummaltakin puolelta sokilla. Ainoa metallinen kitinä mitä jousituksesta saattaa kuulua tulee pöntön sisältä jos ne kitkapinnat ovat kuluneen jo niiteille asti tai hävinnyt kokonaan. Tällöin kannattaa ottaa pönttö auki ja uusia ne kitkapinnat pestä osat vanhoista moskista ja laittaa uutta vaseliinia sinne pöntön sisään.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 26)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.