Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Kysymys äänieristyksestä
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
20.4.2005, 07:38 #122009
Mitkä mahtavat olla perussäännöt, jos yrittää alentaa kulkimen ohjaamoon kantautuvaa & johtuvaa melua?
Onko esim. niin, että moteuritilan puolelle tulee pehmoista/huokoista ääntä absorboivaa eristettä ja ohjaamon puolelle esim. rintapeltiin, lattiaan etc. bitumimattoa?
Reiäthän tietty pitää tukkia vimosen päälle, mutta noiden eristemateriaalien käytössä on siis aukkoja tietokannassa.
Vai käyttäisinkö sittenkin kuulosuojia … tai nautiskelen sätkän suomasta äänimaailmasta sellaisenaan enkä värkkäile lainkaan kenties ruostepeikkoa ruokkivien ratkaisujen kanssa?
Mosa
20.4.2005, 07:46 #132640Ma tapasin kerran saksalaisen kaverin joka oli poistanut ruosteen autostaan parhaansa mukaan ja massannut sen jalkeen ruoste-jollain-monjalla lahes joka paikan. Maali paalle ja hiljeni jo tolla. Suunnitteli kylla mattojen laittoa, mutta en tieda tarkemmin. Poista resonoinnit ensin ja kuuntele sitten uudestaan ja hammasty. Kaikenlainen tiivistys auttaa.
Mua kans kiinnostaa tuo matto homma. Ken tietaa, vastatkoon.20.4.2005, 08:32 #132641Bituumimaton kanssa kannattaa vähän ajatella, mihin sitä laittaa. Ajan kanssa tuo bituumimatto imee vettä itseensä kuin sieni, jos sitä laittaa lattialle. Laitoin bituumimattoa kabiinin puolelle rintapeltiin siten, että lattianrajaan jätin reilusti vesivaraa. Polkimien syvennyksien alapuolella ei siis ole muuta kuin maalattua peltiä. Itse en laita lattialle muuta kuin saunanritilämaton,ruohomaton ja kumimatot.
Ääni vaimenee, kun se kulkee harvemmasta aineesta tiheämpään. (Vai toisinpäin? 😆 😳 ) No kuitenkin: Minulla on konehuoneen rintapellissä bituumimattoa ja samaten sisäpuolella. Sisäpuolelle laitoin bituumimaton päälle vielä Cardicin mustan pehmeän vaahtomuovieristeen. Eli ajatellaanpa näin: Moottorin meteli lähtee koneesta–>törmää bituumimattoon–> osa vaimenee–>osa jatkaa peltiin–> osa kimpoaa pellistä takaisin bituumimattoon ja vaimenee—> osa menee pellin läpi ja vaimenee toisen puolen bituumimattoon—> osa menee bituumimaton läpi vaahtomuoviin ja jäljelle jää se mitä jää. Käsittääkseni tuo vaahtomuovi vaimentaa erityisesti korkeita ääniä esim.kilinöitä… Vastaava systeemi on käytössä veljeni sätkässä ja toimii hyvin.
Reiät ovat asia jota ei saa unohtaa. Ääni leviää reiästä samoin kuin kovalla paineella ruiskutettu neste. Itse tukin kaikki ylimääräiset reiät ja kaikki läpiviennit toteutan läpivientikumien ja silikoonin avulla.
Peräkontti on vielä kysymysmerkki. En haluaisi laittaa sinne mitään erityistä äänieristystä. Verhoilut teen superloonista ja “huopa”kankaasta. Takasisälokasuojat ovat ainoa kohde, jota olen massannut (2x ulkopuolelta)
Toivottavasti tästä on nyt apua jollekulle. Pohdimme näitä äänen ongelmia aika paljon joitakin vuosia sitten veljeni kanssa ja tällaisiin ratkaisuihin päädyimme.
Niin ja se vielä, että bituumimatto ja yleisruostesuojamassa ovat valmistettu täysin samoista aineista. Bituumimatto on kohtuullisen nopea asentaa. Massaa tarvitsee levittää paljon ennenkuin päästään samoihin tuloksiin äänenvaimennuksessa… Ja ruostevaurioita korjattaessa voin kokemuksesta kertoa, että tuollainen matto on paljon helpompi irroitaa kuin sivelty tai ruiskutettu massa…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]20.4.2005, 14:02 #132642Monimutkaisten ja hermoja raastavien järjettömien testien perusteella näyttäs siltä, että tuo Cardicin tms. vaahtomuovityyppinen eriste olis aika hyvä. Siinä on myös enemmän tai vähemmän kosteutta ja scheissea hylkivä pinta (musta tai kiiltävä). Sisusrakenne on vaahtomuovimainen, mutta ei tuntuis imevän vettä yhtä hanakasti. Se on näppärä spray-liiman kanssa liimailla konepeltiin sekä rintapellin konehuoneen & ohjaamon puolelle (teoriassa ei tartte edes lisäliimoja, mutta ainakin konepellissä rupes repsottaan kun kone innostu hönkymään löylyä). Mustan kun valitsee, niin ei välttämätä tartte edes mitään verhoilua sisäpuolelle päälle sökötellä (hattuhyllyn kohdalle). Vaahtomuovisuus toimii myös siinä, että kaikki läpiviennit saapi tehtyä jo valmiiksi niin tiiviiksi ku itellä kärsivällisyys ja leikkelytarkkuus riittää, ei tartte sotata silikonien tai sikafleksien kanssa. Jalppiksen kanssa kun näitä meidän pakuja eristeltiin, niin tuolla kyllä sai ylivoimaisesti hiljaisimman lopputuloksen. Jos hiljaisuudesta nyt tässä yhteydessä voipi puhua… Mulla se menee sisäpuolella ihan siihen runkoaukon rajaan asti, miellyttävä on polkasta kaasu pohjaan ku on vylliä välissä – ei kato kolaha niin kovasti!
20.4.2005, 18:19 #132643Itse olen tärvännyt bitumia rintapellin lisäksi ohjaamonlattiaan ja voin sanoa, että siellä ei ollut mitään hyötyä eristyksestä. Sitä cardikin vaahtomuovi eristettä, jota toppokin mainostaa, on rintapellissä konehuoneen puolella pellinpäällä, ja ohjaamon puolella bitumin päällä.
Desibeli mittarin mukaan ei ole kulkimeni kaikken hiljaisin, mutta parannusta entiseen on.Ransakalaiset ovat muuten keksineet ratkaisun meteliin! Kutsuvat sitä EARIKSI! 😉
6.5.2005, 09:13 #132644Toinen ranskalaisten keksinto on Xantia Break, on muuten meluisan Tiinan jalkeen hiljainen!
6.5.2005, 16:34 #132645JA PYH!
19.11.2005, 00:28 #132646Onko karhuvillasta mitään iloa äänen eristämisessä? Tiedän, että se on epäkäytännöllinen ääneneristyksessä, mutta ainahan voi kokeilla.
19.11.2005, 10:42 #132647Olen yhden astianpesukoneen hiljentänyt karhuvillalla, se oli ainoa hötö mitä uskalsi tunkea sähkölaitteiden väliin ja kyllä tarvittava melutaso saavutettiin..
Miten ajattelit käyttää karhuvilla järkevästi, tai sitoa sen peltiin kiinni?
Johonkin rakoihin sitä voi tunkea kyllä, mutta kun ilmakin menee läpi niin ei se paljon ääntä eristä.
Mahd. täyteenä sitä voisi käyttää vaikka jonkun bitumin kanssa.19.11.2005, 16:45 #132648Kun omaa pakuani kasailin keväällä niin sinne muistaakseni tuli rintapeltiin kabiinin puolelle ensin neulahuopa-bitumimatto-neulahuopa (ainakin kerran… en tosin muista tuliko kaksikin kertaa)
ja sen jälkeen alkuperäisen näköinen harmaa kerni. Pakua ei ole eristetty millään muulla, paitsi että matkustamon lattiaan on ruiskutettu ns. panssarisuoja maalin alle. Isäni kanssa ajellessa totesimme että on hiljaisempi kuin 12 kaakkinen pikkupaku, jossa rintapelti on eristetty viimeksi 1958 tehtaalla. Siihen pakuun on neulahuopaa lisätty takaosan kattoon, takalokareiden päälle ja matkustamon kattoon. Se auttaa ns. räminälltä, joten tekee hiljaisemmaksi. Omasta pakusta pitäisi vielä peittää loput peltipinnat sillä neulahuovalla, jolloin se hiljenee vielä lisää. että näin meillä!!!19.11.2005, 20:32 #132649Niin ja sekotus vuorivilla ja jotain voi olla hankala keksiä käyttökohteita.
Ruosteenestoon ei sovi yhteen, lämmönestoon ja äänieristykseen varauksella, riippuu aineyhdisteestä.19.11.2005, 20:59 #132650@nameone wrote:
Niin ja sekotus vuorivilla ja jotain voi olla hankala keksiä käyttökohteita.
Ruosteenestoon ei sovi yhteen, lämmönestoon ja äänieristykseen varauksella, riippuu aineyhdisteestä.Mitähän tuossa ajettiin takaa? Nyt menee jo aika vauhdilla yli, mitähän sieniä on tullu syötyä?
20.11.2005, 08:09 #132651Varmaan jotain pahempaa kuin itse eilen illalla, koska tota on jo jatkunut pitkään… 😀
20.11.2005, 08:15 #132652Joku tainnut sekottaa ne vihreet ja punaset napit keskenään!!!
20.11.2005, 09:13 #132653Tarkoituksena oli herätellä ajatuksia eri käyttötavoista kun sitä kysyttiin.
Puhuin siis vuorivillan sekoituksesta johonkin toiseen aineeseen.
Ruosteenestoon vuorivilla ei sovi yhteen koska vuorivilla saattaa sitoa kosteutta vaikka se olisi johonkin sekoitettuna, en sanonutkaan että kukaan käyttäisi vuorivillaa ruosteenestoon. Lämmönjohtumisenestoon, tarviiko selittää? Äänieristykseen onko teillä yhtään mitään ajatuksia?
Jos esittelen asioita miten sitä ei voi käyttää, niin tekeekö se minusta epäkäytännöllisen tai tyhmän?
Voitteko te analysoida paremmin vuorivillan käyttökohteita, vai onko teistä koko ajatus mielipuolinen?
Jos ette ole itse miettineet asiaa yhtään, niin ei mikään ihme että ajatus tuntuu oudolta, monestihan se on juuri näin. -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.