Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Kytkinakselin öljyvuoto
- Tämä aihe sisältää 22 vastaukset, 8 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 4.5.2018 at 22:38 gustaf toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
26.2.2017, 18:43 #238477
Rättäreiden kanssa varmaan lähes kaikki mahdollinen on jo kokeiltu, joten onko kukaan testannut kytkinakselin öljyvuodon vähentämistä jatkamalla kytkinkopassa olevaa akselinholkkia vetopyöröstön suuntaan?
Tuohonhan mahtuisi sisähalkaisijaltaan D20 mm holkki, pituutta noin 35 mm. Millin pellistä olisi helppo tehdä, avoin saumakohta alaspäin että sisään roiskunut öljy pääsee valumaan pois. Hitsaten kiinni alkuperäiseen akseliholkkiin ja sauman tiivistys vaikka Super Epoksilla tms.
Mielestäni tuo vähentäisi lautaspyörän heittämän öljyn päätymistä kytkinakselille, tietysti tasauspyörästön keskiosa heittää edelleen öljyä jatkoputken avoimeen päähän, mutta sitäkin voisi jollain hieman hillitä (esim. O-rengasta akselille roiskesuojaksi).
Onko tässä jotain mitä minä en nyt huomaa?
1.3.2017, 09:42 #238519Esitän tässä vain oman mielipiteeni. Jos kytkinakselin molempien päiden laakerointi on kunnossa ja läpiviennin vuotoputki on auki eikä läpiviennissä ole näkyvää vauriota niin en näe mitään ongelmaa kytkinakselin vuodon takia koska sitä ei pahemmin ole. En virittelisi mitään lisä holkkia hyväksi koettuun systeemiin mutta jokainen saa tehdä mielensä mukaan.
Kari Nieminen
Järvenpää
Tu-Jä-Ke1.3.2017, 12:14 #238524Joskus on huomattu että vaihteiston kannessa oleva ilmareikä on tukkeutunut,, josta on aiheutunut se että vaihteiston lämmetessä sen sisälle kertyy ilmanpainetta joka purkautuu kytkinakselin kautta ulos kuljettaen mukanaan tasauspyörästön heittämää öljyä,, ellei vaihtesto pääse kannen ilmareijän kautta henkittämään.. 🙂
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂1.3.2017, 17:50 #238530Laakeroinnit ovat OK, ja jos kytkinakseli ja kytkinkopan holkki olisivat uutta vastaavassa kunnossa mitään ongelmaa ei tietenkään olisi.
Tuolla on ilmeisesti ajeltu vaihteiston kiinnitysmutterit löysällä, akseli on kulunut vastakierteen kohdalta halkaisijamittaan 19.8 mm (nimellismitta lienee 20.00) ja holkissakin on yläpuolella lyhyellä matkalla pientä kuluma jälkeä.
Hengitysreikä on auki ainakin nyt kun osat on pesty.Jos kenellä on myynnissä hyväkuntoista kutosen kytkinakselia ja mahdollisuus varmistaa ettei vastakierteen halkaisija alita lukemaa 19.95 mm voin sellaisen ostoa toki harkita.
Tietty sitten melkein kannattaisi vaihtaa sekin kytkinkopan holkki tai koko kytkinkoppa.Vaihteisto on ollut minulla jo pitkään käytössä ja toiminut hyvin, eikä se öljyvuotokaan mitään kohtuutonta ole ollut.
Nyt se on remontissa vaihteiston ylemmän akselin laakerien ja vetopyörästön laakerien uusimisen takia.
Jos hyvää akselia ei löydy asennan tuon jatkoholkin, tuleepahan sekin sitten testattua kun tuo laatikko joskus palaa takaisin käyttöön.1.3.2017, 21:33 #238561Sen holkin voi sorvata uuden. Teet kuluneen akselin mittoihin käypäisen. Näin on tullut joskus tehtyä ja tais jopa toimia.
1.3.2017, 22:19 #238563Tietysti niinkin.
Ehkä se kuitenkin kannattaisi tehdä nimellismittaan niin voisi vielä helposti tarvittaessa vaihtaa akselin ilman tarvetta holkin kalvaukseen. Ei se akseli kuitenkaan ole tasaisesti ohentunut koko pituudeltaan.
Ja sen uuden holkinhan voisi tehdä jo valmiiksi pidennettynä versiona 🙂Oleellisempi juttu tuossa lienee se vastakierre, jos se kuluu matalaksi niin ei se toimi vaikka olisi kuinka pieni välys holkkiin.
Mikäli tuon kanssa haluaisi kikkailla niin ehkä sitä kierrettä voisi yrittää syventää vaikka jollain Dremel-laikalla, jos ei elämässä mitään muutakaan tekemistä ole….Ei tämän kanssa onneksi kiire ole, pitää pähkäillä tilannetta.
2.3.2017, 11:58 #2385812.3.2017, 17:45 #238597Kiitoksia!
Olin varma että joku on asiaa jo miettinyt, ei vaan tule noita ranskankielisi sivostoja harrastettua.15.3.2017, 10:54 #239227Moro !!
Kolmesta laatikosta mittasin ja sain tuon saman mitan eli 19,8 mm. Lienee oikea mitta. Akselin kierre näyttää kuluneelta, mutta ei sitä kait ole. Kierre on tylpänmallista ja antaa ensivaikutelman, että olisi kulunut. En ole törmännyt vuotavaan kytkinakseliin. Holkkin sisäreikää on vaikea mitata, kun ei tönäri mahdu kummaltakaan puolelta sisään.
Korjatkaa, jos olen väärässä.
Lasse15.3.2017, 19:57 #239235Moro vielä !!
Oli laatikko sopivasti auki ja sain mitattua holkin sisäreiän, tuossa laatikossa 19,85 mm.
Lasse15.3.2017, 21:11 #239239Moi,
kiitokset mittauksista.
Kierteen kuuluu kyllä olla tylppä (aivan kuten nokka-akselissakin), oma muistikuvani on että olisin joskus itse mitannut jostain akselista sen 20.00.
Joltain ulkomaalaiselta foorumilta jäi mieleen kommentti että D19.7 vuotaa varmasti.
Siellä esitettiin sellainen nyrkkisääntö että kierre on käyttökelpoinen jos sen juuressa oleva harjanteiden väli on silmämääräisesti suurempi kuin kierteen harjanteen leveys.En tuosta akselista ala sen isompaa ongelmaa tekemään, mutta kun vaihteisto nyt on osina niin oli hyvä tilaisuus miettiä tätäkin.
Sen jatkoholkin asennan vaikka ajatus ei niin suurta kannatusta saanutkaan 🙂18.3.2017, 02:00 #239273Minäkin jatkoholkkia kannata. Holkin kuluneisuudesta voi tehdä päätelmiä ihan visuaalisesti, minulla useampi holkki kulunut epäkeskeisesti, myös sormenpäillä tunnustelemalla voi tehdä epätasaisuusvertailua, sormenpäillä huomaa uskomattoman pieniä epätasaisuuseroja. Nuo epätasaisesti kuluneet olleet nelkuissa, olisiko viimeisiä vedellyt kampi ja kulunut pusla tehneet tehtävänsä?
18.3.2017, 16:19 #239292Nimnenomaan yläreunastaan on minulla kulunut. Luulisin etttä tuohon vaaditaan löysällä olevat vaihteistonkiinnitys mutterit.
Kammenpuslan pitäisi olla todella huonosssa kunnossa että akseli pääsisi noin paljon vinoon.3.5.2018, 20:12 #252457Missä tuo vaihdelaatikon ilmareikä sijaitsee vai onko tuo ilmareikä pelkkää legendaa?
3.5.2018, 20:35 #252459Ainakin kutosen laatikossa on noin D1 reikä vaihteiston yläpuolella olevan kannen etureunassa.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.