Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kytkinlevy

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 26)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126405

    Hyvää alkanutta vuotta 2011 kaikille 2CV kuljettajille, omistajille, haltijoille ja sellaista haluaville sekä kaikille em. aveceille sukupuoleen katsomatta.

    Nyt kun on aikaa vielä ennen ajelukauden alkua, ajattelin kysellä tietävämpien mielipidettä seuraavaan pulmaan ja tehdä sen jälkeen tarvittavia toimenpiteitä.

    Omassa Monika – kulkimessani (2CV4 -75) on liikkeellelähtö ollut viimekesänä jo varsin nypyttävää. Kytkinlevy kulunut nyt niin loppuun, että jouduin jo viime kesänä rautasahalla ja viilalla söörnätä uusia uria kytkinlevyyn ja sainkin liikkeellelähdön pelaamaan jälleen pehmeästi. Levy oli siis niin kulunut, että kitkapintojen kiinnitysniitit ottivat lähes vautipyörään ja asetelmaan. Lisäksi kytkinlevyn pinta oli lasittunut. Mielestäni asetelma oli vielä hyvä. Käpälät olivat n. 2mm sisällä toisistaan samalla korkeudella. Yksi käpälä oli vain ollut vinossa ja syönyt sen toiselta laidalta. Kuitenkin pintaa on vielä paljon jäljellä ennenkuin painin / irroitinlaakeri menisi käpälistä läpi.

    Eli se kysymys: Oletteko yleensä uusineet koko kytkinpaketin vai riittäneekö pelkän kytkinlevyn uusiminen ja mahdollisesti irrotinlaakeri? Kannattaisiko vauhtipyörä sorvauttaa kitkapinnaltaan uuden veroiseksi? Pitääkö vauhtipyörän pultit uusia jos vauhtipyörän irrottaa vai voiko vääntää vanhoilla pulteilla kiinni,( juttua oli joskus irronneesta v-pyörästä ).

    Tässä olisi nyt aikaa tehdä tuollaisia ennen kuin ajelut alkavat.

    Hoi tietäjät, kiitoksia tiedoistanne ja neuvoistanne jo etukäteen.

    Juha

    #159725

    Viikko sitten kysyin sitroselta pelkkää kytkinlevyä, vastaus oli että myyvät nykyään vain koko pakettia.

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #159726

    Jahap jahap…

    No tuo selvitti jo paljon. Itse en ole vielä kysellyt mistään, mutta Sitrosen hinnasto näytti mielestäni pelkkää levyäkin. Tosin voi olla, että levy oli johonkin vanhempaan malliin. En katsellut niin tarkoin.

    Pitääpä aloittaa kysely.

    Entäpä sitten ne vauhtipyörän sorvaukset ja pultit, osaako kukaan antaa vinkkiä?

    #159727

    Kyllä vauhtipyörän kitkapinnan voi hiuksen hienosti sorvata, mutta ennen sorvausta on mitattava kitkapinnan korkeus paine asetelmaan nähden.
    Eli jos kytkinpinnasta sorvataan vaikkava 0.5 milliä niin kytkin asetelman alta on sorvattava saman verran pois, jotta korkeus ero säilyy samana..
    Vauhtipyörän pultit kannattaa uusia, jos ei ole tietoa kuinka monesti ne jo on ennen avattu.
    On vaarana että jos ne on vedetty joskus liian suureen momenttiin on niiden katkeamis vaara olemassa venymisestä johtuen.
    Tehdas suosittaa vaihtamista joka avauksen jälkeen…
    Itse en ole aina uusinut, jos ovat itseni ensikertaa avaamiani pultteja jolloin tiedän että niitä ei kukaan ole päässyt kiristämään murtorajalle…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #159728

    Kiitoksia vinkeistä.

    Taitaa hyvin riittää pelkän kytkinpaketin vaihto, koska vauhtipyörä ei ole ruosteessa eikä kitkapinnassa ole nähtävissä mitään urautumista tms. poikkeuksellista kulumaa. Muutama, pari kolme kohtaa oli sellaisia, joissa oli hieman sinerrystä pinnassa – lämmöt kohonneet kytkimen luistossa joskus. Nekin lähtivät kevyesti hiomalla pois.

    Nämä kysymykset sorvauksesta yms. vain siksi, koska minulla on tuossa parikin irrallista vauhtipyörää ja ne olisi ollut helppo valmiiksi sorvauttaa ja laittaa sitten vain koko kytkinvauhtipyöräpaketti uusia koneeseen. Jätetään vastaisuuden varalle tai verkonpainoiksi 😀 Tai jos jollakulla on tarvetta niin kyselköön vain, eivät ole hinnankiroissa.

    Muuten ihan vaan uteliaisuudesta, muistaakseni niitä hallussani olevia vauhtipyöriä oli ainakin kahdenlaisia, toisessa oli muistaakseni paljon paksumpi ulkokehä ja olisiko ollut vielä, että oli sellainen viiste siinä starttirataskehän vieressä. Onko tällainen vauhtipyörä kenties vapaakytkimelle tarkoitettu? Sen enempää en ole niitä tutkinut, hammasmääriä laskeskellut tai kiinnitystä tutkaillut.

    Juha

    #159729

    Kutoseen on ainakin kahdenlaista ja -painoista vauhtipyörää normaalille kytkimelle. Keskipakokytkimen vauhtipyörä puolestaan on tosi ohut ja siinä on kiinnitysreiät keskipakokehälle eikä asetelmalle ollenkaan (koska se on keskipakorummussa).

    Itse en ole läheskään aina vaihtanut sekä asetelmaa että levyä, mutta se olisi toki ainoa oikea tapa yllätysten välttämiseksi. Vielä kun paketin merkki on Valeo ei ongelmia pitäisi olla.

    #159730

    Kaivetaampas jo suhteellisen iäkäs topic ylös, kun on kerta vauhtipyöristä kyse. viewtopic.php?f=10&t=853&start=0&hilit=painava+vauhtipy%C3%B6r%C3%A4

    Ja mitä tulee tuohon kytkimeen niin itse tekisin seuraavaa: Jos haluaisin päästä erittäin helpolla tulevien varaosien kannalta niin vaihtaisin tämän loppupään kutosten vauhtipyörän koneeseeni ja siihen sitten Valeon tähtimallin paineasetelma. Levy taasen riippuu vaihteistosi kytkinakselista. Toinen vaihtoehto on etsiä käpälämallin paineastelman korvaavaksi osaksi tehty tähtimallin paineasetelma. Jasu minulle tällaisen aikoinaan myi ja hyvin on pelannut. Cassiksen luettelossa olen muistaakseni vastaavan nähnyt. Syy miksi kartan näitä käpälämalleja on se, että se vikaantuu herkemmin ja on tuntumaltaan raskaampi käyttää.

    Ja taas painelaakeri…siinä on menty /c edellä puuhun näissä uudemmissa. Nimittäin siihen tähtimallin paineasetelmaan kuuluva painelaakeri on pinta-alaltaan pienempi ja käytännössä se ajan kanssa porautuu läpi siitä paineasetelmasta. Tämän kun pelimiehenä korvaa sillä vanhemmalla laakerilla niin johan mennään taas 100tkm, että hujahtaa.

    Viime kesä opetti taas kantapään kautta, että kun kone ja vaihteisto on erillään niin kannattaa vaihtaa ainakin painelaakeri, jos nyt edes kytkin näyttää, että sillä vielä ajelee.
    Nm. katsoin superin painelaakeria, että “hyvinhän se pyöri, eikä ääntäkään vielä antanut” ja ei mennyt kuin kuukausi, kun alkoi rallatus. Nyt on edessä jälleen koneen irrotus ennen ranskanreissua…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #159731

    Käykö siis kumpi vain painelaakerimalli tähtikytkimelle? Ittelläni ollut vain käpäläkytkimiä.

    #159732

    @Isoo-Jukka wrote:

    Käykö siis kumpi vain painelaakerimalli tähtikytkimelle? Ittelläni ollut vain käpäläkytkimiä.

    Tätä kun tarkemmin mietin niin itse en ole käpälämallin painelaakeria sotkenut tähtimallin paineasetelman pariksi muuta kuin visa-kokeilussani, mutta siinä tuo toimi. Tosin siinä on mitoitus hieman toinen… Eli vastatkoon sellainen, jolla on tieto tai kyseiset osat käsissä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #159733

    Eiköhän siinä mainitussa Valeon paketissa ole painelaakeri mukana.
    Karvonen kertoo tarkemmin.

    #159734

    @Isoo-Jukka wrote:

    Käykö siis kumpi vain painelaakerimalli tähtikytkimelle? Ittelläni ollut vain käpäläkytkimiä.

    Käy. Ja tulee “parempi” just sen takia käpäläkytkimen laakeria käyttäessä mitä Akaile tuossa tarinoi…

    On noita tullu jokunen ristiinnaitettua, ja selviteltyä että mikä mitenkin käy, ja monesti just kirjojen vastaisesti…

    Ja sit näitä mielipidejuttuja, itte en taas tykkää yhtään uudemmasta mallista, antaa huonomman tuntuman just sillä alueella kun luistattaa pitäs, käpälämallissa on selkeämpi toiminta-alue… Mutta makuasioita ovat nämä…

    #159735

    No niin, eilen tilasin uuden kytkinpaketin. Pakettiin kuuluu levy, asetelma sekä irrotin- / painelaakeri. Painin- / irrotinlaakerin mallista, koosta enkä merkistä tiedä, mutta uskoisin sen olevan paras kompromissi tähän pakettiin?? Asetelma on näissä malleissa se käpälämalli. Hinnaston mukaan ainakin on Valeo, mutta en huomannut vielä erikseen tarkastaa. Takuuhan näissä on, jotenka olkoonpa sitten Valeo tai Liidingiidinluistoalisää, mutta nyt saa uudet vermeet ja matka jatkuu. Ja onhan tuon vaihtaminen sellainen parintunnin juttu, joten eipä tuossa nyt suurista puhuta vaikka useamminkin vaihtaisi. Tuleepa tekniikka tutuksi ja työkalut pysyy paremmin käsissä kun roplaa usein jotakin. 😀

    #159736

    Kytkinpaketti saapunut. Valeo oli tuotteen valmistaja.

    Hyvä, hyvä, nyt vaan jossakin vaiheessa kuljin pukille ja uudet härppeet kiukaan ja loodan väliin. Ja keväällä sitten iloisia ja pehmeitä kilometrejä… 😀

    #159737

    Moro !!
    Suosittelen vaihtaa se pieni laakeri kampiakselin pään sisässä, johon kytkinakseli laakeroituu koneen päässä. Näin ainakin pääset eroon ravistavasta kytkimestä.
    Nimim. en vaihtanu ja ravistelee aina välillä

    :)) Lasse

    #159738

    Hetkinen, siis mikäs laakeri siellä on? Olen vissiin katsonut huonosti, koska kuvittelin siellä olevan vain jonkinlaisen “o-renkaan”, joka sopivasti puri kiinni juurikin 1/4 tuuman vääntiöllä olevaan hylsyn jatkopalaan. Siitä sai mainion keskitystyökalun, kun laittoi varteen sopivan kumiletkunpalan ja vähäsen teippiä, tuli tiivis ja oli levy heti kohdallaan.

    Tiedän kyllä, että esim. Taunuksessa on sellainen pieni neulalaakeri, halkaisija n. reilut 10 mm ja pituus saman verran.

    Pitääpä tarkastaa tuo asia kun alan vaihtamaan kytkintä. Onko siis -75 nelkussakin tuollainen laakeri vai onko se vain kutosten osasia? Pitääpä tutkia noita irrallisia lohkoja ja kampuroita.

    Juha

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 26)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.