Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Kytkinlevy
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
18.1.2011, 18:36 #159739
On ollut sekä neulalaakeria että puslaa. Ja osaa tehdä kytkimestä sitten vallan ärsyttävän kun tuollainen neulalaakeri leikkaa kiinni, tai aloittelee sitä touhuaan… Ei irroita kunnolla, täristää, paitsi joskus satunnaisesti, lämmetessään vielä pahenee, ei mene pykälät päälle helposti jne kivaa…
Oikein pahaksi kun tuon päästää, niin sitten menee kytkinakselikin huonoksi, eli isompaa remonttia saa sitten tehdä…
19.1.2011, 07:22 #159740Mikäs mun kytkimessä repsottaa kun se ravistaa aina pari ensimmäistä liikkeelle lähtöä, sitten lämmettyään toimii kuin unelma? Kutonen kyseessä, ei aavistusta minkä kehitysversion kytkin.
18.2.2011, 10:53 #159741Sain juuri tuossa korvaani tiedon, että eräs herra oli tätä vanhaa painelaakeria sovittanut tähtimallin asetelman kanssa ja oli törmännyt seuraavaan ongelmaan: Juuri kun kytkimen pitäisi irrottaa niin suuripinta-alainen laakeri painaa juuri epäsopivasti paineasetelman väkästen päitä kytkinlevyä vasten ja tällöin kytkin ei mahdu irrottamaan. Eli en nyt sitten tiedä, että onko tätä ongelmaa, kun käyttää käytettyä kytkinlevyä, koska nyt kyseessä oli uusi paketti. Toinen vaihtoehto olisi lyhentää niitä paineasetelman väkäsiä juuri sen verran, etteivät ne kytkimeen osuisi. Kolmas vaihtoehto on käyttää sitä alkuperäistä uudemman mallista laakeria.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]18.2.2011, 11:16 #159742@Akaile wrote:
Juuri kun kytkimen pitäisi irrottaa niin suuripinta-alainen laakeri painaa juuri epäsopivasti paineasetelman väkästen päitä kytkinlevyä vasten ja tällöin kytkin ei mahdu irrottamaan.
Melkein pääni pantiksi laittaisin että syy on muualla, esim vääränmallisessa kytkinlevyssä..? Kytkinlevyn keskiö on eri “syvyydessä” käpälä- ja tähtimallin kytkimissä…
Perustan väitteeni siihen, että se on ihan se ja sama minkälaisella painelaakerilla sitä asetelmaa painetaan, ei niiden väkästen pitäisi ikuna mitenkään ylettää kytkinlevyyn asti kiinni… Siis jos on sellaiset osat mitkä sallivat osien pyörimisen, tässä esimerkissä ilmeisesti näin ei ole…
18.2.2011, 15:05 #159743Puhelimessa on asianosaisen kanssa asiaa pohdittu, ja ilmeisesti on juurikin tuossa mahdollinen syy mitä epäilin..?
No, auki on otettava joka tapauksessa, ja toisenmallista painelaakeriakin on paikalle saapumassa, joten eiköhän selvinne jossain vaiheessa… 🙄
Kuvia erilaisista kytkinversioista yritin pikaisesti löytää, kotoa ei sellaisia tietenkään tähän hätään löytynyt, arkistoa ei tullut selattua josko siellä olisi halkileikkauskuvia. Käsissä on kuitenkin tullut pyöriteltyä erilaisilla keskiöillä olevia kytkinlevyjä, käpäläkytkimeen kumpikin käy (kokemuksesta väitän näin), ilmeisesti tähtimalliseen sitten ei..?
19.2.2011, 18:22 #159744Selvinnee huomenna tai maanantaina, kun toimitan osat. Mielenkiintoinen epistola.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]21.2.2011, 17:48 #159745Sopivuuksista en tiedä, mutta vanhanmallisen levyn napa on tuplasti korkeampi tähtimallin napaan nähden.
Liki 20mm, noin silmämääräisesti. Ja vanhanmallisessa poori on kokonaan levyntasosta vaihteistoon päin.
Tähtikytkimessä poori on lähempänä vauhtipyörää. Ja kytkinakselissa on vastaava ero.Eli osia jos ristiin laittaa, voi levy ilmeisesti jäädä vain osittain poorille.
Painelaakereita ovat jatkaneet eri menetelmilllä, tämä ilmeisesti parantaa kytkimen toimintaa.
Alkuperäisasetukessa haarukka joutuu lähes liikevaransa loppuun, ennenkuin kytkin irrottaa.Aikanaan laitoin vanhaan kuluneeseen (käpälä) asetelmaan uuden levyn. Toimi huonosti ja kytkinhaarukka katkesi. Otti ilmeisesti kytkinkoppaan kiinni.
Lisäksi haarukan päät kuluu, Ja laakeriin kuluu haarukan päistä kolot.21.2.2011, 20:27 #159746Hoplaa, johan ratkesi tämäkin ongelma tänään.
Kuten jo tuossa aiemmin on muilta tullut esille niin kytkinlevyjä on ainakin kahta mallia. Nyt oli sitten tähtimallin paineasetelman kanssa eksynyt käpälämallin kytkinlevy ja todellakin, sen asetelman pienet käpäläiset raapivat levyn boorin ulkoreunoja.
Sinne sitten koottiin tähtimallin paineasetelmalle kuuluva levy ja laakeri sai pysyä edelleen isona vanhan mallisena laakerina ja hienosti toimii.Tuota käpälämallin kytkinlevyäkin pystyisi ko. asetelman kanssa käyttämään, jos lyhentäisi niitä väkäsiä hieman. Iso laakeri ei edes huomaisi moista lyhennystä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]21.2.2011, 20:56 #159747Sinne siis vahva veikkaus oikeaan osui… 😉
21.2.2011, 20:59 #159748Hyvä näin, tuli varsin mukavan tuntuinen kytkin… Ja konevaihteistopaketti 😈
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]21.2.2011, 22:32 #159749 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.