Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka KYTKINONGELMA

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123234

    juuri kun sain kaikki kuntoon ja moottori hyrräsi kun enkeli niin lähdin koeajolle ja uusi ongelma ilmeni. kun painaa kytkintä niin kuuluu kummaa ääntä. en oikein osaa kuvailla millaista mutta jotain kevyeltä hinkkaamiselta se kuulostaa. vissiinkin jotain häikkää kytkimessä (voiko ajella ennen korjausta vai voiko kytkin lakata täysin yhteistyön ?). katsoskelin hayenesin ja killan joskus tekemää korjausopasta mutta ei oikein auennut kuinka hankala homma (pystyykö innokas peukalo ei keskellä kämmentä sen itse tekemään) on kytkimen uusiminen on ja mitä kaikkea kannattaisi uusia jos hommaan ryhtyy ?? osat eivät Sitrosen sivuilla näyttäneet kovin kalliilta; kytkinlevy Valeo 42- painelaakeri 29- ja mitä muuta nyt sitten tarvittaisiinkaan.
    minä rupean olemaan maanvaiva rättäriharrastajille kun en, vielä, hallitse rättärin tekniikkaa ja kyselen kaikesta. yritystä on mutta ei tietoa.
    terveisin
    mikko

    #139145

    Vaikka en asiasta mitään ymmärrä, niin olettaisin kytkimen painelaakerin aiheuttavan tuota ääntelyä.
    Joku varmaan kohta kertoo, josko sitä voisi hieman voidella.
    Omassani Wanhuksessa kuului kanssa eka lenkillä kitinää, mutta ääni hävisi vähitellen.
    Tuossa Wanhuksessa on voiteluputki painelaakeri öljyämiselle erikseen, mutta uudemmista ei ole tietoa.
    Jos avaat, niin samalla vaivalla kytkin ja painelaakeri. Ehkä painelevykin.

    #139146

    Mikäli se ei ravista rajusti tai muuta omituista niin ei ole minkäänlaista syytä huoleen. Olen huomannut, että kun kuljin seisoo pitkään niin ajoon lähdettäessä kuuluu hinkkaavaa suhinaääntä, mikä häviää jo ensimmäisellä lenkillä. Painelaakeri taasen pitää kovempaa ääntä ja se on enemmänkin vollotus mikä kuuluu ajoittain kytkintä painettaessa. Painelaakeri voi kestää pitkäänkin vaikka pitääkin ääntä. (nm. tiedän kulkimen jolla on ajettu yli neljä vuotta painelaakeridiagnoosin jälkeen…) Mutta kytkimen huolestuttaessa voit toki ostaa jo valmiiksi uudet osat, mutta huomio seuraavat seikat: On olemassa ainakin kahta-kolmea erimallista paineasetelmaa ja kytkinlevyä. Sen tunnistaa vauhtipyörästä periaatteessa. Uusimmissa oli ns. tähtimallin kytkin (-82 eteenpäin) ja ohut vauhtipyörä. Itselläni on tällaisen sarjan kytkinlevy, mutta erimallinen paineasetelma. (Eli niitä osia voi kyllä miksailla mikäli vaihdelaatikon akselin booritus sen sallii)

    Tässä nyt nopeasti jotain. Vastaan kyllä lisää mikäli askarruttaa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #139147

    kytkin toimi normaalistikun kun hain talvilevolta ja ajoin helsinkiin. vaihdoin brillirenkaat auton etupää nostettuna pukeille ja kun sitten tänään lähdin koelenkille niin silloin kumma ääni rupesi vaivaamaan kun kytkintä painaa. vuosikymmeniä sitten kun oli joku vanha kärry, ei tosin rättäri, niin muistan kun painelaakeri rupesi vetämään viimeisiä niin ääni oli kyllä muistini mukaan varsin kovaa rohinaa.
    täytyypä vaan rohkeasti ajella ja toivoa että ääni häipyy.
    mikko

    #139148

    Eihän sinulla ruvennut vain pelti laahaamaan vauhtipyörään. Minusta ainakin kuullostaa siltä kun kerroit vaihtaneesi prillit.

    #139149

    ei ollenkaan mahdotonta mutta eikös “hinkkauksen” pitäisi silloin kuulua koko ajan ?
    mikko

    #139150

    juuri niin ajattelin minäkin. Mutta painelaakeri pitää kyllä sellaista ääntä ja mulla ainakin jonkin ajan kuluttua se päästi toimintasavut ulos. Kotiin vielä ajoin, mutta hyllystä uusi painelaakeri ja hyvä tuli. tämä siis Tinskulla kutosen konella. Nythän on toiset murheet. 😆

    #139151

    Painelaakeri jos jumittaa, on on ehdottomasti korjattava, muuten hetken kuluttua on kytkin elementin käpälät tai tahti kytkin elementti entinen.. Olen huomannut, että painelaakeri kannattaa pitää upotettuna öljyyn, jos on ylimääräinen hyllyssä, vaikka vanhakin,,, onhan sitten toimiva varaosa, jos tarvitsee.. Laakeri on kuula mallinen ja öljy imeytyy siitä pienestä rakosesta laakeriin kun liottaa sitä öljyssä…
    😉 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #139152

    Ja säästäväinen Kiltalainen tietenkin purkaa vioittuneen painelaakerin, marssii laakerikauppaan josta ostaa tilalle uuden laakerin, kasaa mysteerion uudella laakerilla hyvin voideltuna ja laittaa kaappiin odottamaan tulevaa tarvetta..! Painelaakerin sisältä tosiaankin löytyy standardimitoituksella oleva urakuulalaakeri… 😉

    Ja näin on uusi painelaakeri hyllyssä odottamassa, reilusti alle kympin sijoituksella…

    #139153

    Ei välttämättä pidä jatkuvaa kahinaa, ennemmin kun kaasua painelee se saattaa koveta ja hiljetä. Olen nähdyt kun on vauhtipyörässä heittoa niin pellin laahaus ääni oli pätkittäistä. Mutta se on aika helppo todeta, alkaa tekemään joko vauhtipyörääm jälkeä tai kulumaan pellin kulma. Jollet muuten huoma taivuta pytyn pellin kulmaa että siihen tule reilu rako. Yleensä kuskin puolelta on ottanut kiinni. Välillä tuleva ääni saattaa olla melko kovakin. Kokeile niin et ainakaan tee turhaa purkua.

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.