Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kytkinvaijeri

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 16 - 23 (kaikkiaan 23)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #147025

    Millin kuluma vivussa tai akselissa vastaa n. 20 milliä polkimen liikkeessä, joten aika pienistä klapeista on tuo säätövara kiinni. Korjaamo-opuksen mukaan siis polkimen vapaaliike tulisi olla 20-25 milliä jolloin laakerin etäisyys asetelmasta on 1-1,5 milliä. Polkimen korkeus lattiasta, pedaalilaatan alareunasta mitattuna 130 mm +-5 mm. Säätää voi taivuttamalla sitä palaa joka stoppaa liikkeen ylöspäin.

    #147026

    Mittasin 3:stä käytetystä vaijerista mitan kierreholkin päästä siihen kohtaan mistä alkaa paksu polkimen haarukkaan tuleva klimppi (joissa oli pituuseroja myös). Yritin siis mitata nimenomaan sen vapaana liikkuvan vaijerin mitan. 2:ssa vaijerissa mitta oli 107 mm ja yhdessä 110 mm.

    16 cm (160 mm) kuulostaa aika pitkältä vaikka olisitkin mitannut myös 2-3 sentin mittaisen”klimpin” mukaan.

    Toivottavasti mittaustapamme ovat vertailukelpoisia.

    #147027

    tutkailin haarukkaa ja se on tosiaan ainakin millin kulunut verrattuna toiseen haarukkaan mikä mulla on. Mikin selvityksen mukaan se on ainakin 10 mm syy vaijerin kiristyksessä. yritin ottaa haarukkaa pois mutta ei mahdu minun ymmärrykseen miten sen saa pois. akseli kun ottaa kiinni jarrulevyyn eikä haarukkaa saa pois. en kässää millä jekulla akselin saa pois. toinen vaihtoehto on jos jollain sattuisi olemaan pari senttiä kytkinvaijerin kuorta niin eiköhän sen jotenkin saisi ujutettua vaijerin päälle se kun jäisi polkimen pään säätimen sisään. mikko

    #147028

    Rumpujarrulaatikossa voi porata jarrukilpeen tapin kohdalle 12 millin reiän ja sitä kautta ujuttaa tapin pois ja paikalle.

    Levyjarrusta en tiedä – kai siihen levyynkin voi reiän porata – hehheh 😳 😉

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #147029

    @2cvjimmi wrote:

    Rumpujarrulaatikossa voi porata jarrukilpeen tapin kohdalle 12 millin reiän ja sitä kautta ujuttaa tapin pois ja paikalle.

    Levyjarrusta en tiedä – kai siihen levyynkin voi reiän porata – hehheh 😳 😉

    Voi kuullostaa tyhmältä, mutta eikös se levy lähde irti ❓ 😯

    Ainakin itse olen irroittanut levyn kun vaihdoin kytkinhaarukan… 😯

    Nelkun ja kuutosen kykinhaarukat taipuu helpostikin noin 10 mm menemättä poikki, vaikuttaa vaijerin säärövaroihin aika paljon…

    #147030

    Laiskan miehen keino tuo poraaminen…

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #147031

    Moro !!
    Mielestäni kannattaa ehdottomasti vaihtaa se haarukka, vaijerin jatkaminen on mielestäni vaivan siirtämistä ja vika jää paikoilleen ja vielä paikkaan, joka on hankalasti korjattavissa. Vetari irti ja jarrulevy pois, saattaa lähteä, jos irottaa jarrupalat (tästä ei kokemusta), jos ei lähde, niin sitten on irroitettava jarrusatulakin.
    Lasse

    #147032

    otin vetarin irti ja jarrusatulan irti ja sitten levy tietysti liikkuin ja sain haarukan akselin irti. itse asiassa sain samalla vaihdetuksi vetarin pyörän päisen kumin että tuli sekin hoidetuksi. auto rupeaa nyt olemaan nipussa ja kytkin ainakin tuntuu paljon paremmalta eikä vaijerin säätöä tarvi kirtistää lähellekkään tappiin. katotaanpa kun pääsen koeajamaan. mikko

Esillä 8 viestiä, 16 - 23 (kaikkiaan 23)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.