Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu LA-puhelinten käytöstä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123794

    Laitanpa uuden ketjun johon voidaan höpistä enemmän tuosta LA-puhelinten tekniikasta ja käytöstä että pysyy tuo tapahtuma- ja hankintaprojektiketju http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?t=3390 puhtaampana..

    LA-puhelimen historiaa voi lueskella LA-asema Laardin sivuilta:
    http://lakutsu.net/laardi/la/pala_la-puhelimen_historiaa.html

    Laardilla on muutenkin aika hyvää tietoa harrasteesta, tosin määräysten osalta vanhentunutta.
    Niitä voi lueskella entisen Telehallintokeskuksen, eli nykyään viestintäviraston, eli lyhennettynä Ficoran nettisivuilta http://www.ficora.fi/

    Uusimmat voimassaolevat LA- ja CB-puhelimia koskevat määrykset:
    http://www.ficora.fi/attachments/suomi_R_Y/5t1j0IZWV/Files/CurrentFile/Viestintavirasto15X2007M.pdf

    Yleisiä määräyksiä radiolaitteen käytöstä toissavuodelta, selväkielisinä:
    http://www.ficora.fi/index/luvat/luvastavapautetutradiolaitteet/lvr12006.html

    Mikäli reissaa ulkomailla olisi lällärin syytä olla CEPT PR27-mallinen (40 kanavaa FM) asiaankuuluvine hyväksymismerkintöineen, sitä saa käyttää ilman lupaa kaikissa CEPT-maissa. Muista lähettimistä saattaa huonolla tuurilla tulla sanomista ellei niille ole käyttölupaa..

    CEPT maalista (tietty englanniksi):
    Albania Andorra Austria Azerbaijan Belarus Belgium Bosnia and Herzegovina Bulgaria Croatia Cyprus Czech Republic Denmark Estonia Finland France Georgia Germany Greece Hungary Iceland Ireland Italy
    Latvia Liechtenstein Lithuania Luxembourg Malta Moldova Monaco Montenegro Netherlands Norway Poland Portugal Republic of Macedonia Romania Russian Federation San Marino Serbia Slovakia Slovenia Spain
    Sweden Switzerland Turkey Ukraine United Kingdom Vatican

    Kanavien käytössä saattaa olla jotain kansallisia suosituksia, tyyliin suomessa rekkamiehet kanavalla 19 ja ranskassa 5, eli kannattaa kuunnella kanavan liikennettä ja maan tapoja ja tarpeen mukaan vaihtaa höpinäkanavaa.

    @miki wrote:

    Jos tiedätte mistä saisi, tai saisi tehtyä tavallisen 60-lukulaisen teleskooppiantennin näköisen, niin kertokaa. En millään viitsisi sitä muovibratwurstia pakuun laittaa.

    Onko kirkas teräspiiska tarpeeksi näköinen? Tosin niissäkin on kela joko antennin ala- tai yläpäässä, mutta sopisi tyyliin paremmin kuin lasikuitukeppi?

    Ei mikään ihme jos kanavilla on hiljaista kun laitteet on komerossa! Höh! 😥

    #142889

    Siinäpä tuli tuhti tietopaketti – kiitos kaapelimiehelle – ( telehallintokeskus = ficora …. miksen mä sitä hokannut )

    #142890
    #142891

    Tossa Alan100:ssa ei tosiaan ole “liikoja toimintoja” 😀
    Itse kaipasin ainakin signaalimittaria.. Lisäksi laite on turhan herkkä kohistelemaan, kohinasalpaa saa pitää melkoisen tiukalla ja FM-kohina särkee korvat. Halpahan se on, ei voi kiistää 🙄 . En silti suosittele varauksetta..

    #142892

    Hyvä tietää, lisää vinkkejä?

    #142893

    Ei ole kalusto kaapissa, vaan myytynä eteenpäin Rompetorin tiskin kautta …

    Mää olen sen verran kärsimätön luonne, että kysynkin nyt kommenttia tyyliin “tää XXX-123 on se laite, joka Sätkään kannattaa ulkomaanmatkailu huomioiden leipoa ja tähän kannattaa liittää antenni zzz-555 ja lisävarusteena qwerty14”.

    Eli: mikä olisi se Sätkä-default-matkailumalli _nykyään_, asiantuntijat?

    Nimim. “Tsekkeihin” …

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

    #142894

    Jaa asijan tuntiat? No, vastaan silti 😀
    Ainakin mä pidän tuota Danita 3000AM:ää todella onnistuneena laitteena, ainoa ominaisuus mikä tökkii on skannauksen viive.. jää jäkittämään sille kanavalle millä on liikennettä, ja jatkaa vasta ~10 sekunnin hiljaisuuden jälkeen, eli käytännössä kun etääntyy asemista niin paljon ettei toinen enää kuulu.. Laite ei rutise turhia, kohinasalpa toimii paukkumatta ja FM-kohina on miellyttävän hiljainen, ei juuri erotu AM:stä. Kohtuu herkkä pelikin on, joka tosin ajoneuvokäytössä ei ole niin tärkeä ominaisuus (nykylaitteilla) auton omien häiriöiden takia.

    Tuo Danita 3000AM on CB-puhelin (40 kanavaa FM 4W / AM 1W), joka on sallittu suurimmassa osassa eurooppaa, koetan kaivaa maalistan jostain.. Paljon matkaavalle voisi suositella “multinorm”-konetta josta löytyy kunkin maan kansalliset asetukset, ja sillä voi laskea läpi euroopan “EU”-asennossa, joka vastaa PR27-laitteita (40 kanavaa FM 4W). Danitalla tyyppi on 3000Multi, mutta en semmoista ole päässyt kokeilemaan, ainakin vastaavan näköinen Alan 87+Multi kohisee FM:llä ihan yhtä kovaa kuin “normaalit” laitteet, sätkässä on tosin sen verran meteliä ettei satunnainen kohinasalvan kohahdus juuri haittaa..
    Ainiin, kun ostatte sätkään LAata, huomatkaa että matkustamossa saattaa olla meteliä.. Halpalaitteissa ei välttämättä ole tarpeeksi tehoa kaiuttimessa. Tätä voi jonkun verran korjata asentamalla lisäkaiuttimen (esim. vanhoja Nokian HF-sarjoja näkyy olevan kirpparit pullollaan, niissä on hyvä se suorakaiteen muotoinen kaiutin), mutta aina sekään ei välttämättä riitä.

    Itse en enää osta laitetta ilman skannaustoimintoa, koska haluan höpötellä muille ja kanavien selaaminen käsin ajon aikana ei ole kivaa. Jos yhteyksiä pitelee vaan sätkäväen kanssa ja letka-ajossa, ei ominaisuutta tarvitse, koska kanavathan sovitaan etukäteen (jos ei CH6..).

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.