- Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Laakereista
Voiko rullalaakerin korvata kuulalaakerilla? Käsittääkseni rullalaakeri on suunniteltu sellaiseen tarkoitukseen, jossa laakeriin ei kohdistu päittäiskuormitusta, eli laakeri “kantaa” ainoastaan rullille kohdistuvaa taakkaa? Kuulalaakeri taasen sietää erinäisiä vääntöjä paremmin? No nyt kun selailen noita laakeriluetteloita niin huomasin, että vastaavan kokoista kuulalaakeria saisi edullisemmin kuin rullalaakeria. Herää kysymys, mitä kyseinen muutos aiheuttaisi vaihteistossa? Tuleeko alemman akselin liikkeistä “tiukemmat” kuulalaakerin pienempien akselin suuntaisten välysten ansiosta, joka taas sotkee pinion rattaan passauksen lautaspyörään? Vai käykö ainoastaan niin, että saan pidempi-ikäisen laakerin vaihteistooni?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]
Kuulalaakerin sivuttainen kuormitettavuus on pienempi kuin rullalaakerin…
Johtuu siitä että kosketus pinta on paljon pienempi sillä kuulalaakerilla…
Suosittelen laakerien korvaamista alkuperäisen mallisilla,, toisekseen rullalaakeri
antaa akselille lämpöliike varan kun akseli on toisesta päästä lukittu paikoilleen..
Kokeilla tietysti voi mutta uskoisin suunnittelijan tienneen minkä mallisen laakerin
on kyseiseen paikkaan laittanut… 💡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂
Copyright © 2023 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste