Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka LAAKERIN VÄLYS ?

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #225999

    Osaako kukaan vastata kuvassa näkyvään kysymykseen ?

    #226002

    Muistaakseni päittäisvälys on 0,07-0,14mm.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #226003

    Esim. Autobooks-kirjassa nokan end-floatiksi mainittu .04-.13 ja kammen .07-.14, jälkimmäinen ehkä tarkoittaa
    kiertokankien heittoa??? mutta käyvän näköisiä arvoja. Itse olen yhden kammen korjannut lyömällä ratasta
    sisäänpäin ja pikkaammalla monenkertaisesti jottei hyppää uudelleen ulos. Kampi oli kuin uusi, Espanjalaisessta
    moottorista. päältäpäin tutkailin ja vertailin, päättelin että ratas ei ollut pyörinyt mutta löystynyt pituussuuntaan. Ja
    liikkui todella helposti sisäänpäin. Jotta ei olisi hirttäytynyt laakeriin, laitoin ehkä parii siivua sanomalehteä väliin, kuidut
    hiertyivät helposti rikki ja välyksestä tuli tiukka ja kammesta kuin uusi. Jos laakeri muuten kulunut, saattaa rattaan uudelleenasemointi vaatia enemmän voimaa, minulla nytkin pari kampea jotka tulisivat nätimmiksi kun laakerivälystä
    tiukentaisi.
    Muuten tuossa spanjaardien koneessa kiinnitti huomiota että valurautaputket olivat kuluneet soikionmallisiksi, ilmeisesti
    ilmiö johtui tuosta kammen elävyydestä pituussuuntaansa.

    #226006

    Kyllä tuo arvo on akselin päittäisvälys. Jos tuo 0,07mm alittuu niin saattaa lämmetessä alkaa ahdistaan akselia ja rikkoa laakerin tai laakerin lukituksen. Isompi arvo taas on kulumisraja.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #226016

    Jos hammaspyörä on tullut ulospäin, niin silloin tuo hammaspyörän ja laakerin välissä oleva levy pääsee pyörimään. Normaalisti se on tiukasti kiinni hammaspyörän ja kampiakselissa olevan olakkeen välissä. Todennäköisesti kuitenkin laakeri on kulunut jos välystä on liikaa.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.