Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Laatikkoko rällättää
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
4.8.2008, 16:34 #124323
Ajaessa kuuluu rällättävä ääni johon sekoittuu välillä hiukan terävämpiä
kilahduksia. Moottorijarrutuksessa ei kuulu eikä voimakkaammassa vedä-
tyksessä. Paremminkin tasasta vauhtia mennessä tai kevyessä vedossa.
Laatikon laakerointia tai hammaskosketuksesta tulevaksi epäilen, voisiko
tulla silmälaakerista koska kytkin ravistaa. Ravistus voi johtua monesta
muustakin syystä mutta väljä silmälaakeri ehkä voisi näitä ääniä aiheuttaa. Onko jollakulla tietoa tai kokemusta vastaavasta ja antaako
aihetta toimenpiteille, kyse siis 2cv 6 vm -77.Hausjärvi / Hy-Ri
4.8.2008, 17:22 #146703Silmälaakeri jos vialla on, niin se ilmenee vain silloin kun kytkin painettuna on. Kytkimen ollessa ylhäällä, ei laakerin osaset pyöri toisiinsa nähden, eli vaikka olisivat kuinka päreinä, eivät ääniä pitele… Voi kyllä ravistusta aiheuttaa, kuten lopulta senkin ettei kytkin aikansa temppuiltuaan kunnolla enää edes irroita…
Muuten tuo kuvailu voisi viitata vaihteistoon hyvinkin, ehkäpä voiteluaineen puutostautiin. Kannattaa aloittaa öljyjen vaihdosta, sillä saa diagnoosia edistettyä kivasti. Muutenkin tuota laatikon öljynvaihtoa kannattaa suosia, sitä harva tekee vaikka alunpitäen ohje on että niitä saisi vaihdella 30 000km:n välein… Kuka muistaa vaihtaneensa näin usein..?
4.8.2008, 18:35 #146704Kytkin toimii muuten hyvin lähtiessä vaan vähän ravistaa.
Öljyt laatikkoon vaihdoin viime talvena, näillä uusilla öljyillä
ajettu n. 4000 km. Ei vuoda ulos, ihan on pysyny kuivana.
Ääni ei ole kamalan paha, sellasta rallatusta. Jos ei pahene
syksyn aikana niin en tee mitään vielä. Mietitään ja talvella
sitten otetaan tarkempi selko.
Sillä kyselen kun ajo kokemukset on tämän tyyppisellä ajo-
pelillä vielä vähäiset, niin ei tiedä onko vika vai ominaisuus.Hausjärvi / Hy-Ri
4.8.2008, 21:16 #146705Onko mitään eroa millä vaihteella ajat? Yleensä kun looda rupeaa rallattamaan niin äänet on selkeästi vaihteesta kiinni.
Mä vaihdan loodaöljyt 15000-20000km välein ja tulen tihentämään vaihtoa visan myötä, koska vaihteiston kestävyys muodostuu akilleen kantapääksi niillä newtoneilla sanoi Jeroen Cats…Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]5.8.2008, 09:41 #146706Rallatusta kuuluu jo ykköselläkin juuri ennen vaihtamista, eli kaikilla
vaihteilla, lisääntyy vauhdin kasvaessa.Hausjärvi / Hy-Ri
5.8.2008, 10:13 #146707Eli silloin se on jompikumpi perän laakereista… Kumpaistakin pystyy vaihtamaan 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]5.8.2008, 10:26 #146708Kiitos diaknoosista 😛
Tutkailen kuvia ja kyselen taas tarkemmin kun asia tulee ajankohtaiseksi.
Vai olisiko asiaan puututtava pikimmiten, työt mulla taas alkaa eikä näin-
ollen sitikalla ole paljoakaan ajoa edessä.Hausjärvi / Hy-Ri
6.8.2008, 16:31 #146709Taisi löytyä ääntä antava vaiva.
Vasen vetoakseli, akselin ulomman ja sisemmän liitos kohdan boorit
väljät. Käsijarru kiinni ja kun navan laipasta kääntää niin mittasin
pyörän pultista liikettä 6-7 mm. Ajossa on ollut sama tunnelma kuin
moottoripyörällä ketjujen ollessa löysällä. Tässä on kai vaihdettava
koko vetoakseli, sellaista olen siinä tapauksessa vailla. 😥Ajaa tällä voi mutta haitanneeko katsastuksessa, sekin on edessä.
Hausjärvi / Hy-Ri
6.8.2008, 19:45 #146710Meidän Acadianessa rällätti, kun painoi kytkimen pohjaan ja lykkäsi kakkosta sisään. Ylempi takalaakeri oli väljä ja vaihdoin sen parempaan käytettyyn nelkun lootasta ja vaiva katosi. Vaihtaminen sinänsä ihan simppeli juttu.
Toivottavasti olisi jompikumpi noista laakereista. Väljyys tuntuu kyllä kun laakereita heiluttaa niiden kiinniollessa. Hyvässä laakerissa ei ole juuri välystä mihinkään suuntaan.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.