Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Laiska laturi

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #226027

    Liikkeelle lähdettäessä laturin mittarin viisari nousee reppaasti
    lähes yläasteikon punaisen rajalle. Pysähdyksen jälkeen mittari heräilee juuri ja juuri. Kaupunkiajossa viisari pysyy asteikon alaosan punaisella. Maantiellä saa antaa kierroksia, että neula nousee valkoiselle alueelle tai sitten ei nouse kuin jossain vaiheessa muutaman kilometrin jälkeen. Eli laturi tuntuu elävän aivan omaa elämäänsä. Hiilet on vaihdettu.
    Voiko neulan asennosta päätellä suoraan latausjännitteen. Laturi on vanha, eli onko se vain laiska vaiko jo vahuuttaan väsähtänyt.

    #226030

    Laturi ei vanhuuttaan väsähdä, melkeimpä yleistäisin, että se joko toimii tai ei toimi.
    Alkuperäinen latausmittari ei kerro aina totuutta kaikkien näiden vuosikymmenten jälkeen. Valkoinen alue on jotakuinkin 12.5 voltista 14.5 volttiin, mutta jos esim. korin ja akun välinen maadoitus on huono, tuo mittari voi huijata parikin volttia.

    Tapauksessasi epäilen vanhaa mekaanista latauksen säätäjää. Tarkempia mittauksia varten suosittelen kuitenkin yleismittaria. Suora mittaus akun navoista ja sen perusteella toimenpiteet.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #226038

    Jännitemittarit tuntuvan olevan järjestään joko säädettyjä näyttämään liian vähän tai sitten liitokset hapettuneet.
    Ainakin Dyanen mittarit olleet tällaisia ja ne voi ja kannattaa kalibroida uudelleen. Olen ollut pitkään tyytyväinen mittariini, valot päällä neula on nyt keskiviivalla, ilman valoja viisari n. 2-3 mm yli keskiviivan, 14,5 v pitäisi olla
    latausjännite elektronisella säätäjällä. Säätäjät niin halpoja että tuskin kannattaa kahta kertaa miwettiä hankintaa,
    minullakin ylimääräisiä ja Piilteemastakin löytyy sätkään käypä ulkoinen säätäjä (tä’män hetken tilannetta en ole tarkistanut.).

    #226044

    Piilteemastakin löytyy sätkään käypä ulkoinen säätäjä (tä’män hetken tilannetta en ole tarkistanut.).

    Bilteman hyväksi havaittua ulkoista säätäjää ei ole saanut enää vuosiin, valitettavasti. Tästä johtuen olen siirtynyt Hügon-säätäjien piiriin. Mekaanisen säätäjän jätän yleensä varalle.

    Tähän itse aiheeseen liittyen tuli mieleen, että monesti myös itse akku on syypää huonolle latauskäyttäytymiselle. Akun sisäiset pienet oikosulut alkavat haitata virran vastaanottoa ja sisään ei mene sitä mitä pitäisi. Napajännitekin saattaa olla hetkellisesti oikea, mutta esim. starttauksen jälkeen jännite romahtaa merkittävästi. Omien kokemusten mukaan laadukas akku kestää 5-12 vuotta, josta jälkimmäinen maksimi yläraja. 8 vuotta lienee lähempänä keskiarvoa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #226060

    Hain Sitroselta uuden säätimen. Nyt neula nousee n. 500 m ajon jälkeen rasterin ja valkoisen alueen rajalle
    Siinä neula pysyy aika tarkkaan. Ylemmäs ei nouse korkeillakaan kierroksilla ja hieman alemmas putoaa tyhjäkäynnillä tai kun on päällä valot,
    pyyhkijät, tomtom jne. Eiköhän tällä pärjätä.

    #226064

    …neula nousee n. 500 m ajon jälkeen rasterin ja valkoisen alueen rajalle
    Siinä neula pysyy aika tarkkaan. Ylemmäs ei nouse korkeillakaan kierroksilla ja hieman alemmas putoaa tyhjäkäynnillä…

    Sanoisin, että sulla on 2-3voltin jännitehäviö mittarin ja akun välissä, ja/tai virtalukon ja säätäjän välissä. Jos jälkimmäinen niin käytännössä säätäjä antaa pikkuisen väärää magnetointivirtaa laturille. Tämän vuoksi tarkastelu suoraan navoista ja toimilaitteiden kytkentäpäistä yleismittarilla on oleellista. Eli esimerkiksi tupakansytyttäjän navoista mitaten saa osviittaa, onko korin ja akun välinen maakontakti huono. Nämä seikat vaikuttavat latauksen tasoon, valojen välkkeeseen, johtojen kuumenemiseen, valojen kirkkauteen jne.

    Toimiahan se saattaa näinkin vaikka maailman tappiin, mutta pienillä perusasioilla saa mm. em. asiat paremmalle tolalle.
    2-3 volttia kuulostaa vähäiseltä, mutta esimerkiksi sätkän hehkulamppupolttimossa tämä on 27% tehonpudotus yhden polttimon kokonaistehosta. Se on paljon muutenkin heikkotehoisilta valoilta.

    Rakentavana vinkkinä tämä muillekin, ei oo pakko jos ei haluu 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #226069

    Juuri näin. Sähköt kannattaa pitää kunnossa.
    Laitoin ylimääräisen maadoituksen kytkinlaatikon ja korin välille. Tällä ei kuitenkaan tunnu olevan vaikutusta asiaan.
    Yleismittarilla mitattuna jännite akun navoissa on auton seisoessa 12,75, samoin tupakan sytyttimestä mitattuna välillä plus ja runko.
    Koneen käydessä tyhjäkäynnillä, mittarin neula on rasterilla ja jännite akun navoissa 13,50, kuin myös laturin ja rungon välissä.
    Valoille tuleva jännite on tällöin 12,05. Moottori pysäytettynä valoille tulee 11,85, eli hävikkiä on jonkin verran, mutta katsotaanko
    tämän olevan vielä hyväksyttävän toleranssin sisällä.

    #226073

    Lataussäätimen releistys ideoitiin taannoin ja on käytössä osoittautunut toimivaksi..
    Tällä kytkennällä jää pois ainakin virtalukon pohjan aiheuttamat jännitehäviöt.. 🙂
    Ohje täältä.

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #226074

    Mulla on käyttökulkimessa rele vietalukolla eli kaikki sen jälkeiset laitteet saa tuoretta sähköä. Siitä huolimatta ogelman kerran aiheutti kuitenkin jälkiasennettu amperimittari, jonka sisäiseen vikaantuneeseen kytkentään hukkui voltteja ja käytännössä kaikki virta starttausta lukuunottamatta kulki tuota reittiä. Ehkä pelkkä jännitemittari olisi riittävä.

    Toinen hupaisa ilmiö oli kerran hyvin voimakkaasti kirkastuvat ja himmenevät valot ja vieläpä ihan vapaaseen tahtiin. Syy oli lopulta löystynyt magnetointijännitteen liitin laturissa, joka sai elektronisen säätimen vetämään ihan omia johtopäätöksiään. Ilmiö poltti molemmat ajovalojen langatkin, kun jännite kävi välillä liki 20 voltissa.

    #226075

    Kiitoksia hyvistä vinkeistä. !

    Täytyypä kokeilla releen laittoa tilaisuuden tullen. Nyt näyttää, että elektronisella säätäjällä
    ilman, että yhtään toimilaitetta on päällä, neula nousee kierroksilla lähes pystyyn ja yleismittari
    näyttää akun navoissa 14,5 v jännitettä. Eli häviöistä huolimatta virtaa riittää.

    #226080

    Sittenhän kaikki on niin kun pitääkin.. 🙂

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #226084

    Edellä mainitsin jännitemittarin kalibroinnista: mittarin takaosassa ruuvi jolla voi säätää näytön, kaikissa autoissani
    viisari ollut laiska ja mittarin seuraaminenkin ollut vaikeaa kun neula on liikkunut niin vähän. Voi helposti jäädä huomioiamatta esim.
    latauksen loppuminen.

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.