Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Lämmin rättäri?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 36)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #130700

    Ei kun viritetty kone pitäisi saada pysymään nimenomaan viileämpänä kuin vakiokone.
    Mineraaleilla ajettuun koneeseen kun laittaa synteettistä, niin voi olla että ne stefat pidä sen jälkeen enään mineraaleillakaan, näin voi käydä myös stefan hoitoaineilla.
    Yleensä synteettiset kyllä pysyneet hyvin sisällä.
    Talvella kyllä laittaisin synteettiset, vaikka vähän vuotaisikin, tai sitten sille koneelle olisi ehkä syytä tehdä jotain.

    #130701

    Joo kyllä mä teenkin koneelle jotain: vaihdan siihen öljyt ja säädän venttiilit huomenna ja jatkan ajoa. 8) 2cv:n kone tuli ulos tehtaasta silloin kun synteettisistä öljyistä ei oltu vielä kuultukaan ja sen aikaiset mineraalit olivat suorastaan naurettavia, silti sätkillä on puksuteltu vuodesta toiseen ilman ongelmia. Tämä minun mineraalikoneeni ei syö öljyä, ei vie normaalia enemmän bensaa, ei kolise,nostaa hyvin öljynpaineet, vastaa kierroksiin hyvin, vääntää hyvin ja lähtee näpäyttämällä käyntiin. Onko koneessani jotain vikaa? 🙄 joten annan koneen olla ihan rauhassa nokilla…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130702

    @Akaile wrote:

    Joo kyllä mä teenkin koneelle jotain: vaihdan siihen öljyt ja säädän venttiilit huomenna ja jatkan ajoa.

    No nythän sulla vaihtuu samaan vahinkoon ne venakopan tiivisteet, kun kerran tiedossa on mistä kone vuotaa öjyä 🙄

    Yksipuolaisen ratin takaa,

    Visa-mies

    [url url=http://visamies.wordpress.com]visamies.wordpress.com[/url]
    [url url=http://instagram.com/visamies]instagram.com/visamies[/url]
    [url url=http://facebook.com/visamies]facebook.com/visamies[/url]
    [url url=http://youtube.com/visamies]youtube.com/visamies[/url]
    [url url=http://twitter.com/visamies]twitter.com/visamies[/url]
    [url url=http://visamies.galleria.fi]visamies.galleria.fi[/url]
    [url url=http://sitruunapatonki.fi]sitruunapatonki.fi[/url]

    #130703

    @Akaile wrote:

    Joo toi öljy-homma on testattu ihan käytännössä tässä vuoden sisällä. Kone toimii ja käy PALJON nätimmin, mutta öljy ei vaan pysy sisällä. Synteettinen tuli ulos venttilikoppien tiivisteiden välistä. Tiivisteet olivat kohtuullisen uudet, mutta ensin ajettu mineraaleilla. Venttiilikopat pystyi laittamaan kohtuullisen kireälle, koska ne oli ne amin alumiiniset venttiilikopat, silti välistä tihkui öljyä. Kuljin, jota käytän, “kuluttaa” öljyä 0.5 litraa/5000km ja vaihdan öljyt ja säädän venttiilit 5000km välein, joten on periaatteessa aivan sama kumpaa syötän koneelle. Jos/kun väsään koneen osista niin sitten saatan syöttää synteettistä.

    Mitäpä sitä turhaa vaihtamaan öljyjä, ts. jos olet ajanut ennen mineraaliöljyillä, niin aja jatkossakin.
    Jos saisin tuliterän sätkäkoneen, niin en yhtään epäröisi laittaa täyssynteettisiä öljyjä. On niillä etunsa verrattuna vanhoihin mineraalitervoihin nähden. Ei tarvi ajatella kuin jo talvikäyttöä, niin täyssynteettiset ovat perusteltuja.
    Toisaalta, jos kone on puolikuntoinen, syö öljyä reippaasti jne, niin turhaa sinne on laittaa kalliita öljyjä. Bilteman öljyillä voi silloin ajaa, remonttia odottaessa.

    #130704

    Visamies: jos nyt alan käyttämään täyssynteettistä on vaarana se, että myös kammenstefat jne kovettuu ja alkaa vuotamaan. Ajan ensin nämä tiivisteet loppuun.

    Räppänä: muotoilen uudestaan: “Jos/kun väsään koneen osista niin sitten saatan syöttää synteettistä.” = kun väsään uuden koneen, käytän siinä täyssynteettistä. 🙄

    En ole missään nimessä yrittänyt kiistää synteettisen öljyn etuja, mutta koska siitä saattaa aiheutua noita vuoto-ongelmia niin……

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130705

    Tiivisteiden vuotamisasiasta vielä: jostakin luin vastikään, että Mobilin paksumpi synteettinen olisi joillekin tiivisteille epäsopivaa jonkin lisäineen takia. Saman merkin ohuempi 0W-synteettinen on hellävaraisempaa. Nämä tiedot oli Mobilin asiantuntija antanut.

    Itse olen 2CV-koneissani käyttänyt Teboil Diamondia. Tiivisteongelmia ei ole ollut.

    #130706

    amikutoseeni:
    Mistä luit noista öljyistä?

    Voi olla että olen asista täällä maininnutkin, mutta muistutan että mineraaliöljyä ja synteettistä voi myös hyvin sekoittaa, jolloin tuloksena on puolisynteettinen. Ei mikään huono vaihtoehto esim. kesäisin.
    Mineraaleista hyviä ja halpoja ovat ainakin teho oil ja teboilin silver.

    #130707

    @Akaile wrote:

    Joo kyllä mä teenkin koneelle jotain: vaihdan siihen öljyt ja säädän venttiilit huomenna ja jatkan ajoa. 8) 2cv:n kone tuli ulos tehtaasta silloin kun synteettisistä öljyistä ei oltu vielä kuultukaan ja sen aikaiset mineraalit olivat suorastaan naurettavia, silti sätkillä on puksuteltu vuodesta toiseen ilman ongelmia. Tämä minun mineraalikoneeni ei syö öljyä, ei vie normaalia enemmän bensaa, ei kolise,nostaa hyvin öljynpaineet, vastaa kierroksiin hyvin, vääntää hyvin ja lähtee näpäyttämällä käyntiin. Onko koneessani jotain vikaa? 🙄 joten annan koneen olla ihan rauhassa nokilla…

    Niinpä. Se pitää paikkansa, että 2cv kun tuli markkinoille, silloin ei tiedetty synteettisistä öljyistä. Kuten ei paljon mistään muustakaan.
    Teknokemia on kehittyvä ala. Öljyt ovat kehittyneet 50 vuoden aikana paljon, tosin ei niin paljon kuin kuvitella saattaisi.
    Eihän kukaan enään pese lipeällä vaatteitansa 🙂
    Noin yleensä ottaen, ennen pidettiin saavutuksena 150 tkm määrää ilman koneen avaamista. Monen auton kone ei päässyt edes sinne asti. Ennen pidettiin saavutuksena, etenkin 60-70 luvuilla, että sai auton käyntiin 25 asteen pakkasilla ilman lämmityksiä jne. Wartburg ja Mosse olivat poikkeuksia viimemainitussa asiassa
    Kehitys menee tässäkin menojaan. Tuo km-määrä ei ole nykyautoille yhtään mitään, kuten ei pakkasmääräkään. Tosin poikkeuksia löytyy.
    Materiaalit, suunnittelu ovat kehittyneet 50-vuoden takaisesta aika huimasti.
    Tosin, eipä näitä nykyautoja enään pysty korjaamaan ihan joka ukko tai akka.
    Joka tapauksessa. Nykykehitystä kannattaa hyödyntää, mitä tulee öljyihin.
    Joku saattaa sanoa, ja perustellustikin, että uudet öljyt ovat kalliita. Toisaalta harva meistä ajaa enään 50 tkm vuodessa sätkällä, kuten Sahtivaari on joskus ajanut. Mutta jos ajaa talvella, niin koneen säästösyistä kannattaa vaihtaa uudempiin öljyihin. Jo pelkkä ajatus, että uudet öljyt helpottaa käyntiin saamista talvella, on mieltä lämmittävää.
    Mikään ei ole niin tylsää kuin aprikoiminen, lähteekö se käyntiin vai ei.
    Tuntien myöskin sätkän öljynkiertojärjestelmän, miten hitaasti alkaa paineet laskea kylmänä normaalitasolle, niin tässäkin suhteessa suosin nykyöljyjä. Ennen ei ollut mitenkään harvinaista hajoittaa pakkasilla öljynlauhduttajaa. Senkään korjaaminen ei ole välttämättä hauskimpia toimenpiteitä, saati sitten mitä maksaa uusi lauhdutin.
    Joku tietysti sanoo, että 5-10 w öljyt keksitty. Toki, viitsiikö näillä ajaa pitkiä matkoja sitten.
    Helpommalla ja vähemmällä päänvaivalla pääsee, kun pitää synteettiset öljyt kesät talvet. 0-40 w öljyillä voi ajaa huoletta kesät talvet.
    Ja nekin, jotka ajavat sätkällä kesäisin, hyötyvät uusien öljyjen eduista. Esim laaja viskositeetti antaa paremman suojan kuumana käyvälle koneelle, ts. öljy pysyy riittävän paksuna kuumanakin ja eikä menetä voitelutehoaan. Tosin kesäkeleillä voi käyttää paksuja erikoisöljyjä, jos vain uskoo sen hyötyyn.

    #130708

    Toi 0w-40 on vaan aika kallista kesäkäyttöön.
    10w-50 tms. kesällä halvempaa ja jopa parempaa varsinkin ilmajäähyyn.

    #130709

    >amikutoseeni:
    >Mistä luit noista öljyistä?

    En muista, olisiko ollut sitruunapatonki-keskustelu. Sieltä ei voi hakea kuin otsikoista joten en nyt löydä sitä juttua.

    #130710

    Laajasta viskositeetista (0-50 w) hyötyy Sätkän kone kesällä. Nimittäin, sätkässä on aikamoinen lämmönvaihtelu kuormituksen mukaan. Ainakin näin sanovat, joilla on kuutosessa lämpömittari.
    Eli tässä tulee nimenomainen hyöty laajasta viskositeetista. Toisinsanoen, öljyn voiteluteho pysyy hyvänä eri kuormitustilanteessa. Eli ilmapuhallinjäähdytteinen pystyy hyödyntämään paremmin kuin vesijäähdytteinen kone, joka käy varsin tasalämpöisesti.

    Itselläni ei ole lämpömittaria, vaan käytän näppituntumaa ja käryn määrää :/
    Laittaisin sellaisen, jos vaan jostain löytyisi anturi. Meinaan siihen öljypohjan toiseen reikään.

    #130711

    Tuota kylmänkestoa tarvitsee vain kylmäkäynnistyksissä, silloin ilmajäähdytteinen on yhtä kylmä kuin vesijäähykin.
    Normaalissa ajossa 2cv:ssä 40 riittää hyvin, 50 jos ajaa kuumana kovaa.
    Öljynlämpö nousee hitaasta köröttelystä kaasupohjassa ajoon n. 10C, joka ei ole mitenkään paljoa. Vesijäähyssäkin jos termari aukeaa 85C, niin propelli alkaa pyörimään vasta esim 105C.
    Ilmajäähdytteisen ominaisuuksiin kuuluu, että lämpö saattaa tietyssä tilanteissa karata käsistä, myös siksi on lämpömittari.
    Eli ne kenellä ei ole lämpömittaria, niin joutuvat käyttämään paksumpia öljyjä.

    #130712

    Kyllä paksu öljy pisemmän päälle kalliimmaksi tulee kuin öljynlämpömittari….Se öljynlämpömittarin anturi on helppo laittaa venttiilikopan kanteen, saat siihen kiinni minkä tahansa anturin haluat.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130713

    @Akaile wrote:

    Kyllä paksu öljy pisemmän päälle kalliimmaksi tulee kuin öljynlämpömittari….Se öljynlämpömittarin anturi on helppo laittaa venttiilikopan kanteen, saat siihen kiinni minkä tahansa anturin haluat.

    Joo tietty. Venttiilikoppaan saa helposti laitettua anturin. Käsittääkseni siinä paikassa anturi antaa vääriä arvoja, eli 10-15 astetta näyttää liikaa. Yksi vaihto olisi kai laittaa öljypropun paikalle anturi.

    #130714

    Jos sen mittarin anturi ei sovi öljypohjan tyhjään paikkaan (16*1,5), niin laita adapterilla. Esim messinkisia saa valmiitakin.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 36)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.