Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Lämpöä ja tietokoneen tuulettimia

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125001

    Oletteko kokeilleet/käyttäneet sätkässä tietokoneen tuulettimia puhkumaan ilmaa etiäpäin? Riittääkö esim. tuollainen 80mm x 80mm puhallin ja kestääkö se pitkään? Tarkoitan siis lämpöputken yhteyteen asennettuna… Kaivelin hieman romppeitani ja reilut kaksi kourallista erilaisia puhaltimia olisi nurkkiin jääneinä, joten jos niistä vaikka jotain askartelisi 🙄

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #150728

    Kutvosen etupenkillä odottelee yksi puhallin asennusta. On vaan muuta askaretta vielä ennen virityksiä. Esim. moottori vaihdossa, etupyörän laakerit, vanteet, renkaat……….sitten kello, la-puhelin, navigaattori, radio, kaiuttimet, vahvistin?….j.n.e ja se puhallin. 😀

    #150729

    Ensimmäinen ongelma voi tulla muovisten lapojen murtumisessa kovalla pakkasella puhallinta käynnistellessä. Muistan niitä kyllä asennetun takalasin aukipitämiseksi.

    Nuorna poikana lainasin sätkän käynnistysavuksi äitini tukankuivaajaa, josta katosivat siivet samantein.

    #150730

    @Isoo-Jukka wrote:

    Ensimmäinen ongelma voi tulla muovisten lapojen murtumisessa kovalla pakkasella puhallinta käynnistellessä. Muistan niitä kyllä asennetun takalasin aukipitämiseksi.

    Minulla taisi olla ainakin yksi metallisiipinen tuuletin siellä. Vanhoissa tietokoneen virtalähteissä käyttivät sellaisia, nykyisin kun kaikki taasen on särkyvää… 🙁

    Mutta entäpä tuulettimen laakeroinnit tms. kun onhan se lämmönvaihtimilta tuleva ilma kuumempaa kuin tietokoneen sisällä pyörivä, varsinkin jos on tehostetut vaihtajat?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #150731

    Itse aikoinaan suunnittelin laittaa samalla tavalla puhaltimet,, mutta tulin siihen tulokseen,, ettei maksa vaivaa..
    Lämmönvaihtimilta tuleva ilma voi sulattaa todennäköisesti puhaltimen?? En silti ole siitä varma??
    Jos joku viitsisi kokeilla ensin kestävyyttä vaikka uunissa laittaen puhaltimen pyöriin sinne
    ja lämpö vaikka 150 astetta,, niin näkee kauanko kestää pyörittää?? Siinä olis testin paikka…
    💡 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #150732

    Jos oikein turbopuhaltimen haluaa, laittaa GS:n flektin. Kestää lämpöä ja mahtuu pellin alle.

    #150733

    Niimpä,, vielä kun laittaa riihen sen nopeuden säädön,, olisi varmaan ihanne ratkaisu… 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #150734

    Tuota harkitsin myöskin, mutta tila/meteli/teho/saatavuus suhteessa aloin miettimään näitä muita ratkaisuja. Ecasilta saisi puhallinta joka käy suoraan lämpöputkeen, mutta koska minulla noita tuulettimia on entuudestaan niin sen takia asiaa kartoitan. Luulisi, että joku olisi tuollaista tietokoneen tuuletinta kokeillut käytännössä?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #150735

    Eikös esim tuollaisia rikkisyöpyneitä Ebereitä myös loju vähän joka nurkassa. Ainakin siinä jumalattomassa tuubissa, oliko se BN-4, on lämmönkestävä puhallin, eikä ole halkaisialtaan liian iso.

    #150736

    Eben puhallin on raitisilma puolella ja työntää ilmat pesän sokkeloista läpi.. 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #150737

    Moro !!
    Itse pähkäilin joskus ko. puhaltimen asennusta jalkatilaan sen ilman tuloreiän jälkeen. Olis helppo kiinnittää ja kokeilla miten kestää ja putkiin konehuoneessa ei tarvitsisi koskea. En tiedä toimisiko käytännössä 🙁
    Lasse

    #150738

    Tiinaan näitä siis suunnittelen, jolloin se muoviliitosputki konehuoneessa antaa option suht helpolle rakentamiselle. Muistelen, että joskus muutama vuosi sitten mittalin sinne mahtuvaksi 80mm tuulettimen. Korin ja putken väliin saattaa joutua laittamaan pienen välilevyn.. Pakkohan tätä on kokeilla, kun moni on sitä kerta miettinyt 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #150739

    Bilteman veneen moottoritilan tuuletin on miulla Tinskussa ollut noin kymmenen vuotta, edelleen puhaltaa ja on varsin tehokas. On yhdellä putkiliitännällä, samankokoisella kuin alkuperäinen, laippakiinnitys rintapeltiin. Eikä ollut edes kallis, tuskin nykyäänkään…

    #150740

    En yleensä näihin tekniikkakeskusteluihin osallistu, kun en siitä juurikaan mitään ymmärrä. Tietokonepuhallin minulla pyörii kesät talvet takaikkunalla. Pysyy takaikkuna kuivana ja virtaa ei kuulu juurikaan. Viime Poronkusemalla minulla oli jalkotilassa 3- nopeuksinen Fordin puhallin. Asennuksen ensimmäinen vaihe oli viilata tunnustiedot pois. Yli 20 asteen pakkasessa tämä oli ainoa lämmönlähde ja lämpöä riitti.

    #150741

    Jepsistäkeikkaa, eiköhän näillä jonkunlaiseen alkuun päästä…Viimeistään syksyllä sitten 😀

    Nm. Hyvin suunniteltu on vain seuraavan version esihistoriallinen jäänne, vai miten se meni 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.