Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Lapset tahtoo kyytiin…

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121661

    …mutta vaimo ei päästä, koska tiinastani puuttuu (kolmipiste)turvavyöt takaa 😥 . Onko kukaan laittanut ko. vöitä tiinaan taakse? Miten? Ensisilmäyksellä yläpään kiinnittäminen näyttää aika hankalalta 😯 .

    #131053

    Jos haluat, että vyöt eivät ole tiellä kun irrotat takapenkin lisätilaa tarvittaessa, niin kannattaa rakentaa vyöt kiinni takapenkin kehikkoon. Tukiristikko takapenkin runkoon hitsaamalla kiinni ja siihen vyöt. Ristikko pitää myös mahdolliset matkatavarat selästä poissa kolaritilanteessa. Jotta tukevista vöistä olisi jotain hyötyä niin kannattaa myös tehdä vahvempi kiinnitys itse penkkiä varten. Alkuperäisyys tietenkin kärsii hieman, mutta tuskin lapsesi sitä huomaa… 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #131054

    Hmmm. Kuulostaa aika massiiviselta operaatiolta. Ajattelin päästä vähän vähemmällä 😉 .Lapsia tuskin tulee pitkiä matkoja tiinalla rahdattua. Lähinnä ihmettelen sitä yläkiinnikkeen kohtaa.

    #131055

    Laitoin joskus tiinaani kolmipistevyöt siten, että tein puolikkaan H- kirjaimen muotoisen raudan jonka ekaversiossa hitsasin sisälokareihin kiinni. Ylä osan rauta tuli tiinan hattuhyllyn korkeudelle poikittain. Vahvuus oli n.3mm. lattarautaa. Tähän rautaan porasin hattuhyllymallisille turvavyörullille kiinnityreiät. Reikiin tein turvavyöpultille sopivat tuumaset kierteet. Samanlaisen viritelmän oon tehnyt myös sätkään, mutta siinä rauta systeemi on pulteilla kiinni. Ota yhteyttä niin voin mailata kuvia.

    #131056

    Lapset on kevyitä, laita yläkiinnike takaluukun listan kiinnitysmuttereihin, se ei ainakaan repeä irti, eikä toisen puolen rasitus vaikuta toisellekin puolelle. Se on ainakin yhtä tukeva kuin lokasuojan kiinnike.

    #131057

    Joo, sitä luukun listaa olen silmäillyt kiinnostuneena. Näyttäisi olevan riittävän takana ainakin. Pitänee tutkia tuo Jalppiksen ehdotuskin tarkemmin. Kiitos.

    #131058

    Kannattaisi eukko panna vaihtoon 🙂

    #131059

    Olisko vaihdokkeja? 😉

    #131060

    Nameone: Miten niin “lapset on kevyitä”? Ottaen äkkipysäys 80 km/h nopeudesta, aikuinen(80 kg) ihminen painaa tällöin reilut 3000 kg!!! Oletetaan että tenava on noin kolmannes tästä, niin painoa kevyelle lapselle tulee vaatimaton 1000 kg. Takaluukun listan kiinnitysmutterit taisivat olla jotain M5 pultteja, epäilen ettei kestä tuollaisia kuormia?

    Onhan nuo lapset kiva sitoa penkkeihin kiinni jo senkin takia, ettei se 1000kg tule niskaan, mikäli ei niistä muuten välitä. Lisäksi ovat paremmin “hallinnassa” eivätkä häiritse esim. kuljettajan toimia.

    Äiteeni töissä, Invalidiliiton palvelutalo, on pari kaveria asumassa, kun auton takapenkillä oli kolarin sattuessa asiakirjasalkku. Tämä sitten tuli penkin läpi ja aiheutti sellaisen elämää hankaloittavan asian kuin neliraajahalvaus…

    Kirjoitukseni tarkoituksena EI ole tarkoituksena **ttuilla nameonelle, tarkoitus on herättää ihmiset ajattelemaan kuorman asiallista kiinnitystä! Siinä voi sattua mikäli säästää väärässä paikassa!

    #131061

    Tarkoitat siis että lasten liike-energia on n. 85440 kgm/s2?, aikuisen kolme kertaa se. Äkkipysäystä kun ei ole olemassakaan, otit voiman ilmeisesti taulukosta, vai millä hidastuvuudella laskit?
    No kuitenkin, ne 5mm pultit pitää toki vaihtaa isommaksi.
    Katsastuksessa voi tulla ongelmia vaikka olisi minkälaiset kehikot siellä, koska turvavyöt ilmeisesti pitää olla tyyppihyväksyttyjä?
    Niin koska lapset on kevyitä ja vielä kolmenpisteen vyö, niin ei tarvitse olla ihan samoja vaatimuksia kuin niiden 12mm? pultien pitäisi pysäyttää myös yli 100kg massa. 10mm pultin kun laittaa niin lokasuojan pultti korkkaa ensin, vielä kun ovat yleensä ruosteessa siitä.
    Jos lokasuojan pultti korkkaa ensin ja voima on jo jaettu kolmanteen pisteeseen ja lapset painaa 1/3 aikuisesta, niin ollaan jo n. 4.5 kertaa paremmassa tilanteessa kuin mihin vyöt on alunperin suunniteltu ja se on todella paljon. Siihen vielä lisäksi se että kolmenpisteen vyön rasitus jakaantuu myös kehoakin vasten paremmin.
    Muuten uudemmissa takapenkkien kiinnikkeissä on otettu huomioon takaa lentävät tavarat, lukitus on monta kertaa tukevampi kuin vanhemmanmallisessa.
    Vaikka ei jotain tulisi kaaliinkaan, niin yleensäkään törmäystilanteessa kaikki selän takana oleva massa ei ainakaan edistä mahdollisuuksia.

    #131062

    Eikö turvavyöt minun tietääkseni saa laittaa vain omilla pulteilla kiinni, ja ne on taatusti enemmän kuin 5mm, jos laittaa vaikka kuinka pienelle niin pitää ne olla kunnolla eikä pelleillä millään nappipulteilla, enemmin on laittamatta kuin laittaa pelleilemällä. Yhdyn Jasun mielipiteeseen täysin kyllä lapselle paino moninkertaistuu kun äkkipysäys tulee, sen voi vaikka kokeilla ajat seinään 40km/h niin eipä takapenkki edes pysy kiinnikkeissään ja kaikki mikä siellä on tulee niskaan. Älkää neuvoko mitään älytöntä sillä lapsi on varmasti tärkeämpi kuin sätkä. Vesa

    #131063

    Nämä ilmi tulleet asiat on hyvä ottaa huomioon, mutta ei tässä kuitenkaan mitään panssarivaunua olla tekemässä.
    Voihan sinne tehdä vaikka 10* vahvemman kiinnityksen, mutta onko siinä mieltä? Sätkän turvallisuus siitä ei ainakaan lisäänny.

    #131064

    Eikös se ollut niin, että jos pitää pikkulasta sylissä etupenkillä – niin jo 30-35 km.n nopeudesta äkkijarrutus (ei -pysäys) aiheuttaa sen ettei voimakkaampi pitäjäkään saa lasta pysymään näpeissään ja sitten kuuluu helposti “Pläts” 😥 tuosta tuulilasista.

    Mielestäni jos rakennetaan ns. turvavälineitä sätkään pitää ne tehdä kunnolla ja vaikka vähän ylikin. Kunnolla rautaa ja paksuja pultteja ja varsinkin kiinnitykset järkeviin paikkoihin. Lantiovyöt saa sätkässä ainakin hyvin kiinni – kolmipisteen yläkulma on ongelma, niin kuin tiedämme – omassa kiinnitys on takaikkunan yläpuolella olevan “palkin” kulmissa hitsatuissa kolmiolattaraudoissa.
    Mietittäväksi jää, että jos todella vöitä kolaritilanteessa tarvitaan, niin miten kestää sätkän kori kyseisten kiinnityksien kohdalta – tuleeko pelti ns. mukana? ❓

    Pienistä lapsista kommenttina – poika täytti juuri 13 vuotta ja lukeutuu lapsiin – mutta mitat ovat pituus 181 cm, 68 kiloa ja kengännumero 46 – se pienistä lapsista 😉

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #131065

    @nameone wrote:

    Tarkoitat siis että lasten liike-energia on n. 85440 kgm/s2?, aikuisen kolme kertaa se. Äkkipysäystä kun ei ole olemassakaan, otit voiman ilmeisesti taulukosta, vai millä hidastuvuudella laskit?

    Olet aivan oikeassa sen äkkipysäyksen suhteen, varsinkin sätkällä liikkuessa, ellei sitten osu isompaan moottoripyörään(Goldwing tms)… Ns. auton kanssa kolaroitaessa em. voimat ovat kyllä paljon suurempia vauhdin muuttuessa päinvastaiseen suuntaan, vrt. sätkä n.600kg/Volvo n. 1400kg. Kyllä se Volvo edelleen suunnan näyttää, sätkä korkeintaan hieman hidastaa etenemistä.

    Onkohan kukaan keksinyt ratkaisua tuohon 2cvjimmin esittämään ongelmaan? Sätkän yläpalkki ei taida olla ollenkaan niitä tukevimpia.

    Jasu

    #131066

    Siis lähtökohtahan on että siitä yläkiinnikkeestä saa vähintään yhtä vahvan kuin lokarin kiinnikkeestä ja sen ei luulisi olevan vaikeata.
    Seuraava askel on turvakehikon rakentaminen, joka suojaa ylhäältä, sivulta ja takaa tulevilta iskuilta. 💡
    Jasu, Oli puhe muute Dyanen yläpalkista, muistutan vain ettei lähde hakoteille, sätkän reunat pääsee painumaan lähes esteettä auton sisäänpäin. Sätkään kyllä voisi tehdä sellaisen poikittaisen palkin.
    Dyanenkin palkin voisi tehdä vahvemmaksi, että se estäisi paremmin kiinnityskohtien taittumisen.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.