Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Lapset tahtoo kyytiin…
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
14.6.2004, 11:36 #1310672cvjimmi wrote:Mielestäni jos rakennetaan ns. turvavälineitä sätkään pitää ne tehdä kunnolla ja vaikka vähän ylikin. Kunnolla rautaa ja paksuja pultteja ja varsinkin kiinnitykset järkeviin paikkoihin.
On niin helppo sortua näennäiseen turvallisuuteen. Se kenties riittäisi täyttämään vaimon asettamat turvallisuuskriteerit (=näyttää asialliselta), mutta todellisuus on usein karumpi.
Väheksymättä yhtään turvallisuusasioita, onhan se niin, ettei sätkästä saa 1400-kiloisen Volvon veroista panssarivaunua millään ilveellä. Mielestäni asioiden suhteellisuudentaju pitää säilyttää hyvissäkin hankkeissa. Ei ole mitään järkeä siinä, että ihmiset istuvat turvallisesti kiinni penkeissään kuin hävittäjälentäjä katapultti-istuimessaan, kun koko sätkä siitä ympäriltä rypistyy rusinaksi pienestäkin tönäisystä. Jos kyydin passiivista turvallisuusastetta halutaan nostaa, on valitettavasti siirryttävä toisenlaisiin kuljettimiin. Aktiivinen turvallisuus onkin sitten kuskin korvien välissä, mutta sitä ei vaimoväki yleensä paljon arvosta.
Tämä seuraava ei varsinaisesti enää liity aiheeseen, mutta en malta olla kertomatta. Ostin vuosia sitten käytettynä maahantuodun matkailuauton, oikein kunnon tehdastekoisen kalliin lomaparatiisin, johon maahantuoja (yksityinen henkilö) oli itse joutunut asentamaan naama menosuuntaan istuville lantiovyöt (silloin ei vaadittu enempää). Kyseinen henkilö meni yli siitä missä aita oli matalin. Kahden hengen sohvaan oli asennettu yksi lantiovyö siten, että kiinnitys oli tehty molemmista päistä noin 3 mm puuruuvilla sohvan puurunkoon. Moinen kiinnitys olisi irronnut käsin nykäisemällä, mutta katsastuksessa se oli kelvannut (eivät olleet katsoneetkaan istuintyynyjen alle). Kaiken lisäksi kahden hengen paikkojen yli vedetty yksi yhden hengen lantiovyö ylettyi kiinnityssoljestaan juuri ja juuri yhteen silloin, kun penkissä ei istunut kukaan. Matkustajan yli se ei maksimisäätövaroillakaan yltänyt 😥 . No, kyllä me sillä autolla matkailtiin, eikä mitään sattunut. Eipä vastaavassa suomiautossa olisi ollut lantiovyötäkään.
14.6.2004, 14:05 #131068Korostan vielä että jos kiinnityksen meinaa laittaa sinne kattolistaan, niin se poikittaistuki on tärkeä ja vaatii vahvistuksen, eli käytännössä putken tai profiilin, joilla reunat saadaan pysymään paremmin linjassa.
15.6.2004, 07:13 #131069Jos sätkään laittaa kolmipistevyöt, niin miksi aina ajattelette niitä ns. normaaleja malleja? Meinaan vaan kun on olemassa HATTUHYLLY mallinen kolmipistevyö. Siinä ei ole yläkiinnitys kohtaa. Rulla tulee kuten nimikin kertoo hattuhyllylle. ( Sitähän ei sätkässä varsinaisesti ole…) Alakiinnitys alkuperäiseen turvavyömutteriin korin alaosaan. Sille turvavyö rullalle voi tehdä esim. kulmaraudasta poikittaisen palkin, jolle hitsaa jalat.(Lattarautaa.) Nämä jalat voi sitten pultata paksuilla pulteilla sisäkokariin. Sisälokarin ulkopuolelle laitoin vielä n.40cm pitkän lattaraudan “prikaksi” . Eli pultit tulevat jalkojen ja “prikan” läpi. Näin ei pelkkä ohut pelti pitele rakennelmaa.
Olen ollut tyytyväinen omaan ratkaisuuni. Tosin monikäyttöisyys hieman kärsii, koska rauta on tavallaan kiinteä eli tiellä jos penkin poistaa. Ja se on pieni mitätön haitta se. Eikä se rakennelma hirveästi paina. Eihän tämäkään sätkästä panssarivaunua tee (eikä kyllä tarvitsekkaan tehdä), mutta toivottavasti pitää lapset paikoillaan äkkijarrutuksessa tms…
Niille jotka haluavat kolariturvallisuutta parantaa suuremmin, suosittelen yhteydenottoa virallisia turvakaaria valmistavaan yritykseen! Tampereella ovat kaiketi tehneet sätkäänkin kaaria? Kaveri tilasi kilpa-autoonsa (Sumbeam imp) kaaret parivuotta sitten maksoivat silloin n.300€.15.6.2004, 09:16 #131070Eikö Tiinaan voi rakentaa taakse aivan rehellistä kaarta mikä on pultattu lattiaan sekä sivuille, vyön kohtaan tekee vielä vahvikkeen väh. 3mm, koska käsitin että lapsia varten vyöt tulee niin jää päätilaa reilusti kumminkin, ja putki kannattaa pehmustaa ei ainakaan kukaan kolhi itteään. Sitten kun ei enää tartte ottaa pulteista sen irti sekä peittää reiät vaikka millä mitä keksii. Minusta silloin se suojaa pieniltä sivutörmäyksiltä sekä jos menee nutulleen eipä lyö lapset otsaansa katuun. Muistat tehdä vaan kaikki tarpeeksi jämäkästä aineesta eikä mistään vanhasta kiikunputkesta. Sitä en osaa sanoa joudutko tekemään hattuhyllyyn jotain muutoksia mutta jos olet päässyt noinkin pitkälle en usko että se voi enää vaikea asia olla. Vesa
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.