Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Lataa, muttei valot päällä -Ratkaistu-

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129037

    Onko herrasväellä ehdotuksia? Kahta säätäjää kokeilin ja molemmilla helähtää 13V rikki ilman valoja, mutta valoilla vain 12.2V. Laturi Ami Super, joka on käytännössä sama kuin GS, mutta ilman sisäistä säätäjää, eli hyvinkin identtinen sätkän aparaatin kanssa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173355

    Kokeilisin itse ensiksi toisella laturilla muuttuuko tilanne.. 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #173356

    Sepä se, mutku sattuneesta syystä laiskottaa 😆 Notta tarkootan vaan, että tuollainenhan ilmeisesti voi johtua kuluneista hiilistä, mutta ostin tän laturin pari vuotta sitten uutena, joten en pidä sitä todennäköisenä. Voiko jonkun vaiheen käämin katkeaminen aiheuttaa tuon? Eli 2/3 pelissä ja valojen myötä tehot loppuu kesken?

    Laturi piti kesän puolivälissä omituisia nakutusääniä, mutten tuolloinkaan jaksanut juuri olankohautusta enempää reagoida.

    (Ja ei, en ole laiskistunut sohvan pohjalle ihraantumaan, vaan muu elämä pitää kiireisenä ja harrastaminen minimissään..Valitettavasti. )

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173357

    Yli 13 Volttia on vielä liian vähän latausjännitteeksi, 14 pitäisi mennä jo rikki näillä lämpötiloilla (jos on kompensoitu laturi). Onhan maat ja muut piuhat kunnossa?

    #173358

    Isot kuapelit akusta startille ja laturiin ja samaa kaliiberia myös maadoitus koriin. Olisko ollut 35 neliömillistä, kun nuo tein. Kontaktit pitäisi olla kunnossa, mutta voisihan ne tarkastaa. Onko niin, ettei kellään vastaavaa latausvikaa ole nokattimellaan ollut?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173359

    Lähinnä se lataussäätimen ja virtalukon ympäristö mistä se tarvittava latausjännite haistellaan kannattaa katsoa, miksei myöskin laturin sulakelevy, jos on.. Itsellä kun räsy latasi 18 volttia niin syyllinen oli virtalukko joka hukkasi 3,5 volttia sähköstä itseensä. Ja sitten kun ei ladannut, niin sulakelevy oli mennyt poikki kun joku rähmäkäpälä varmaan irrottanut akun koneen käydessä tai tiputtanut jakarin latausnavan ja maan väliin..

    #173360

    Nappaa hyppylangalla hetkeksi herätevirta suoraan akulta. Pitäisi nousta 18-19 voltiin ellei ylikin. Ei kannata pitää valoja ym härpäkkeitä päällä testin aikana. Puola kestää kylllä hetkellisesti. Eikös GS:n laturissa hiilisilta irtoa parilla ruuvilla? =Helppo tsekata.

    #173361

    Tässä yön yli miettineenä olen tullut siihen tulokseen, että hiilet siellä todennäköisesti on lopussa taikka kollektorin pinta hapettuneena/lasittuneena, vaikka onkin kovin tuore laturi. Ajelin kuitenkin espanjan reissun invertteri päällä siten, että jääkaappi sai isoa volttia tuon invertterin kautta. (Pysyi safka kylmempänä kuin 12 voltilla) Välillä tuonkin reissun aikana huomasi, ettei laturi jaksanut antaa riittävästi tehoa ja akku rupesi vajenemaan.

    Tämän laturin hiilisilta näytti olevan niiteillä, joten täytynee tänään ottaa tuo laturi käteen.

    Sähkönsyöttöä latauksen säätimelle kokeilin eilen kahdella eri tavalla; kytkentä joka siellä on ollutkin, eli Manun neuvoma releytys ennen säätäjää ja toisella tapaa, eli perinteisesti suoraa virtaa säätäjälle ilman välirelettä. Ei vaikuttanut tulokseen. Virtalukko ohjaa päävirtarelettä, joten kuormaa tai haittaavia hapettumia virtalukon pohjalla ei ole.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173362

    Laturin kapasiteetti on yleensä mitoitettu siten että auton kaikille sähkölaitteille riittää käyttövoima ja lisäksi akun varauksen ylläpito siihen päälle..
    Nyt kuitenkin näkisin että invertteri ottaa niin ison virran että auton laturi toimii kokoajan ylikuormalla aiheuttaen mangnetointihiilien ja liukurenkaiden ylimääräisen kulumisen sekä laturin ja diotien ylikuumenemisen josta voi seurata diotien tai kenttäkäämien vaurio tai sulakkeen palaminen jos sellainen suojaus ylivirrasta laturista löytyy..
    Toisin sanoen tilannetta voidaan verrata tilanteeseen jossa vanha oikosulkuinen akku aiheittaa vähän vastaavan tilanteen..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #173363

    Jeps.

    Muistelen tuon olevan 45A laturi, eli P=UI–> 12*45=540Hattiwattia. Invertteri ottaa maksimissaan 150W (suojattu), joten kyllä valoille yms. jää vielä aika reippaasti tehoreserviä. Mutta tuostahan se todennäköisesti silti johtuu. Raportoin mitä löydän.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173364

    Dodiin, laturi vaihdettu. Ilmeisesti uusien elimien hylkimisreaktio alkoi tällä potilaalla, sillä tuo laturi on yksi harvoista koneeseen vaihdetuista osista 😀 Ja nyt takaisin meni edellinen laturi ja samantien alkoi lukemat ylittää 14 voltin. (14.2 volttia max näytti tulevan, lataa tyhjäkäynnilläkin yli 13).

    Ja missäkö vika? No hiilissä!


    Maadoitetun hiilen päähän kulunut olake.

    Miksi?

    Huono hiiliharjojen passaus jo tehtaalta lähtien. Osa hiilestä on aluksi kulkenut osittain kollektoripinnan ulkopuolella ja lopulta kulunut olakkeelliseksi. Kun kollektorin hinkkaus hiileen loppui, alkoi roottori saada maita vain sen olakkeen kärjen kokoiselta alueelta, joka ei riittänyt lataukselle valojen kanssa. Samalla löytyi syy sille aiemmalle nakutusäänelle, josta mainitsin aiemmin: Hiilen olake oli kulkenut kahden kollektorin välisessä laaksossa ja laakson pohjalla on knöölejä, jotka tönivät jousitettua hiiltä ylöspäin. Samalla kontakti katkeaa ja viereinen alue oli kollektorista tummunut.


    Tässä vielä kuva missä niiden hiilien pitäisi pintaa hinkata, eli huomattavasti keskemmällä. Tämä on oleellista laturin keston kannalta, sillä laakereiden välysten lisääntyessä hiilillä täytyy olla “toleranssia” roottorin päittäisvälykselle. Kollektoreihin kuluu myös urat ajan kanssa, joten mitä keskemmällä hiiliharjat ovat niin sitä leveämpi laakso siihen kairautuu, eikä tämän topikin kaltaisia ongelmia ilmaannu.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.