Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Lataus hävis?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 48)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124171

    Terve!

    Sattuipa yhtenä päivänä sellainen kämmi, että jätin valot päälle parkatessani. Valot ehtivät olla sellaisen puolituntia päällä, kun eräs ystävällinen työkaveri soitti ja muistutti. Sen pahempaa ei ehtinyt käydä, auto starttasi vielä ongelmitta, vaikka akku on jo parhaat päivänsä nähnyt piltema.

    Lieveilmiönä tuosta episodista jäi huono lataus. Tai tarkemmin ottaen amppimittari pysyy sitkeästi alapunaisella, vaikka olen paahtanut hyvää loipakkaa reilun 50 km ja latasinpa akkuakin vielä yön yli.

    Onko jotain hajonut? Latausrele? Amppimittari? Vai vain akun energiataso meni niiiin alas, että palautuminen vaatii 1000km ajoa ja vielä pari vuorokautta akkulatusin perässä?

    #145717

    Jos syotät suoraan akulta säätimen ohittaen virtaa magnetoittiliittimeen, pitäisi laturin “antaa kaikkensa” eli jännitteen nousta ainakin 14,5 volttiin ja mahdollisen amperimittarin näyttää kierroksilla kymmmeniä ampereita (laturin max. tehon mukaan) plussaa.

    Jos näin ei tapahdu, laturissa on jotain häikkää.

    Jos taas parempaa latausta näin tehden alkaa löytymään, lienee vika säätimessä.

    #145718

    Kiitoksia vinkistä! Täytyypä tarjoilla laturin perään suoraa plussaa…, josko latausmittarin viirari heilahtaisi toiseen laitaan.

    #145719

    Se sätkän oma mittari mittaa jännitettä eikä virtaa. Jos akku on kovin tyhjä tai huonokuntoinen saattaa mittari pysyä aika pitkäänkin siellä alapunaisella. Se valkoinen alue, vaikka aika suuri onkin, jännitteessä sillä alueella on aika pieni ero. Kannattaa mitata akulle tuleva jännite koneen käydessä kohtuullisilla kierroksilla, jos jännite nousee yli 13V ei kannata kovin huolestua. Kyllä se sieltä nousee kun akku latautuu täyteen.

    #145720

    Tjaa, tuo onkin volttimittari. Jos jotain olisi oikein pahasti pielessä, niin eiköhän biili olisi jo jättänyt tielle. Aamusella kuitenkin ajoin 50km valot päällä tänne töihin, ilman ongelmia.

    Ei muuta kuin kovaa ajoa.

    #145721

    Akun kunto kannattaa tarkistaa?? Oikosulkuinen vanha akku polttaa herkästi laturin ja syö mangnetointi hiiliä isolla mangnetointi virralla…
    Niin ja lisää tietysti bensan syöntiä,, kun sieltä se voima otetaan… Oikein kytketty amppeeri mittari kertoo myös akun kunnon,, eli miten pian lataus viisari noisee liki nollaa starttauksen jälkeen??
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #145722

    Kyllä näyttää siltä, että tuo vanha akku sanoi sopimuksensa irti, ainakin puolittain.

    Mittari ei nouse valkoiselle alueelle millään. Aiemmin se nousi tuolle alueelle jo pienen ajon jälkeen. Nyt ei nouse, vaikka latailin akkua koko viikonlopun.

    Tänään käyn akkukaupassa.

    #145723

    Huomenta!

    Tulipa vaihdettua vanha piiltema uutukaiseen AD-akkuun. Latauksen mittariin tuolla ei ollut toivottua vaikutusta. Liekö latausrele saanut siipeensä tyhjää vanhaa akkua lataillessaan….

    Onko latausrele se isohko rintapellissä? Releelle menee sellainen kolminapainen liitin…

    Täytyy ennen relekauppaan menoa tehdä tuo Jukan ehdottama testi.

    #145724

    Mulle tuli sama vika amiin tuossa imu-pakosarja vaihteluprojektin yhteydessä.. Eli yks-kaks ei latausmittarin viisari noussut enää millään “sallitulle alueelle”.

    Vika oli loppujen lopuksi laturissa.

    Sähköasiat/-termit minulla hieman sumun peitossa, mutta purimme sieltä laturin päästä ulos sellaisen pienen “ruskean-bakeliitti-piiri-levyn” ja siitä oli yksi kohta kärähtänyt.. siihen sitten tinaa laitettiin.. ja taas rupesi latailemaan. Ehkä tästä epämääräisestä kuvauksesta jotain apua on.

    #145725

    @turtl3 wrote:

    Vika oli loppujen lopuksi laturissa.

    Sähköasiat/-termit minulla hieman sumun peitossa, mutta purimme sieltä laturin päästä ulos sellaisen pienen “ruskean-bakeliitti-piiri-levyn” ja siitä oli yksi kohta kärähtänyt.. siihen sitten tinaa laitettiin.. ja taas rupesi latailemaan. Ehkä tästä epämääräisestä kuvauksesta jotain apua on.

    Kiitos vinkistä! Täytyypä tutkia.

    #145726

    Se piirilevyn kappale on Ducellierissa sulake ja on syytä vaihtaa uuteen jos on palanut poikki. Hätätilassa siihen voi virittää 15A kestävän lyhyen vastuslangan pätkän.

    Uusia saa … kaupasta?

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

    #145727

    Sen baketiitti osan nimi on sulakelevy,, ja tosiaan saa siipeensä huonoa ja oikosulkuista akkua käytettäessä,, jolloin latauksen amppeeri lumemat eli virran nopeus ovat hallitsemattoman suuret.. Sulake on tarkoitettu suojelemaan laturin lataus piiriä yli virralta,, ja osin sulaneena se aiheuttaa jo etuvastusta joka ilmenee siten että virtaa ei enää kulje sulakelevyn läpi riittävästi,, jolloin jännite tippuu…
    💡 😯 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #145728

    @2cvkimmo wrote:

    Hätätilassa siihen voi virittää 15A kestävän lyhyen vastuslangan pätkän.

    Josko tuon nappaisi johdoilla ulos ja laittaisi vaihdettavan sulakkeen… 💡

    #145729

    “Hätätilassa” tarkoittaa tien päältä kotiin pääsemistä. Esimerkiksi Sitrosella piirilevyn hinta 2,50, kai näitä muillakin tavaratoimittajilla on hyllyssä vielä? Ylimääräinen kannattaa ostaa vaikka lompakossa pidettäväksi … 😆

    Itse en laittaisi alkuperäisestä poikkeavaa muunnelmaa, vaikka Sätkässä sulakkeet ja sähkövedot ovat tehtaankin jäljiltä melkoista viritystä …

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

    #145730

    2cv:n latureiden maksimi amppeeri lukema on 30 amppeeria,, Jos rakentelee tehoa syöviä lisä laitteita (valoja, radiosoitin teho vahvistimia) ynnä muita virran syöppöjä,, Suosittelen laturin vaihtoa isompi tehoiseen!!
    😯 💡 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 48)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.