Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Lataus katosi – ja palasi!
- Tämä aihe sisältää 6 vastaukset, 4 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 29.3.2016 at 15:53 Herra_Pii_Poo (Miikka Rauhala) toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
28.3.2016, 13:56 #225838
Tarkoitus oli lähteä koeajelulle kaasuttimen putsauksen jälkeen, mutta kun käynnistin koneen, tuli neljän vuoden takainen Ahvenanmaan reissu mieleen. Käynnistäessä ja kaasua painaessa latausmittari lähti normaalisti nousemaan, mutta melkein heti neula heilahti alas, eikä enää noussut.
Kaikki johdot tarkistin, olivat paikoillaan. Hihna pyörittää. Laturin hiilet kunnossa ja tasaisesti kuluneet. Laturi on merkkiä Femsa, neljä vuotta käytössä – ei ollut uusi, mutta kunnostettu. Kokeilin toista lataussäädintäkin, mutta ei ollut mitään vaikutusta. Yleismittari näytti koneen käydessä vain akun napajännitettä, n. 12,5 V sekä akun plussasta, että suoraan laturista. Mitään ei näyttäisi tulevan ulos.
Onko nyt uskottava, että laturi hajosi just nyt? Huomenna aamulla olisi pitänyt mennä katsastukseen…
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
28.3.2016, 17:19 #225840Annappas hyppylangalla laturin takana suoraa sähköä siihen liittimeen, johon säätäjän johto kytketään. Tämän pitäisi nostaa latauksen jopa 17 volttiin. Mikäli näin ei käy:
-sulake palanut laturista
-hiilet loppu tai kosketus kollektoripintoihin huono
-joku käämilangoista poikki.Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]28.3.2016, 19:22 #225841Pitää kai ottaa laturi irti, kun en siitä sulaketta katsomalla löytänyt. Vanhassa Duselieerissä se oli ihan näkösällä, mutta tästä Femsasta ei ainakaan johtoliitäntöjen läheltä mitään sulakkeen näköistä löytynyt. Ja hiilet oli ok.
Tuosta hyppylankajutusta on Apua-Helpissäkin maininta “Kytkemällä akun + napa johdolla suoraan laturin EXC liittimeen ulostulojännitteen tulisi kohota yli 14 V”. Onko tämä EXC se hiilissä oleva lattaliitin?
Peijooni sentään, kun viat tulee juuri silloin, kun ei pitäisi. Kun hain sätkän talvisäilöstä, lataus toimi ihan oikein: Akun navoilta mitattuna kone käynnissä jännite oli 14 ja risat.
Mutta kaasuttimen putsaus sentään onnistui, kone starttaa ja käy nätisti.
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
28.3.2016, 20:11 #225843Siihen laturiin tulee varmaan kaksi johtoa.Toinen paksunpi 10 mm mutterin alle ja toinen ohut lattaliittimellä.Se antaa herätevirran.Sulaketaulun kolmas ylhäältäpäin.Myös pyyhkijät ja vilkut katoaa jo se sulake on palanut.
Sen johdon olen korvannut suoraliitännällä siten että puolaan tulevan jatkuvan virtajohdon päästä olen ottanut virran johdolla jossa toisessa päässä on lattaliitin.Noin 35cm johto.Lattaliitin siihen laturin lattaliittimeen.Toinen pää siihen puolaan tulevan johdon pään sisään.johto tietysti kiinni siihen puolaan ja käynnistys.Jos volttimittari kohoaa niin laturi on ehjä.
Minulla on yleensä vika ollut siinä virtajohdossa jonka toinen pää on releessä ja toisessa päässä se lattaliitin.
Lataa akku ja mene katsastukseen.Kyllä täydellä akulla pystyy valojenkin kanssa puoli päivää ajelemaan vaikka ei lataisikaan.näin sanoo seppon
28.3.2016, 20:43 #225844Sulakkeet katsoin myös, ei ollut palaneita. Kuljin on 2cv4 vm. 1971 ja siinä on kaksi sulakerasiaa. Pyyhkijät ja vilkut on siinä eri sulakkeiden takana.
Vilkut ei ole koskaan toimineet kuin ainoastaan silloin, kun kone on käynnissä ja laturi lataa. Olen aina ollut siinä käsityksesssä, että se on kulkimen ominaisuus. Pari vuotta sitten kun lataus hävisi hetkeksi (ja palautui, kun irrotin ja pistin uudestaan kiinni sen hiililtä tulevan lattaliittimen), huomasin sen ekaksi siitä, kun vilkut ei toimineetkaan.
Tuohon laturille tulee itseasiassa kolme johtoa, 10mm pulttiin tulee paksun johdon lisäksi ohut johto ja kolmas on se lattaliitin. Mikähän lienee, kytkentäkaavioissa pulttiin näyttäisi tulevan yksi johto.
Mutta katsastukseen en nyt voi mennä, kun ne vilkut ei toimi.
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
29.3.2016, 15:20 #225855Laiskaksi muuttunut vilkkurele ei jaksa toimia kuin korkealla jännitteellä. Toisaalta syynä voi olla esim. virtalukon kytkinpintojen kuumeneminen ja sitä kautta jännitteen aleneminen niille laitteille, jotka ovat ko. lukon takana.
Se ohut johto 10mm ruuvin alla lienee jokin jälkiasennus lisälaitteele tms. Tämä paksu syöttöjohdin ei muuten ole minkään sulakkeen suojaama ja siitä kannattaa pitää hyvää huolta.
29.3.2016, 15:53 #225857Kiitos vihjeistä, lataus palasi paikoilleen aamulla puoli tuntia ennen katsastusaikaa, ehdin ajoissa jopa, vaikka kiire tuli.
Menin aamulla pihalle askartelemaan hyppylankaa ja vaihdoin ehjiltä näyttäneitä sulakkeita uusiin ja hypin yleismittarin kanssa pitkin pihaa, ja sain kuin sainkin latauksen toimimaan. Missään vianhakuohjeissa ei lukenut magnetointivirran sulakkeesta mitään, kiitos seppon vinkistä!
Kaiken kiireen keskellä toinen lähivalokin oli pimentynyt ja piti vielä juosta sisältä uusi polttimo. Polttimon kannasta oli yksi liitin murtunut irti. Mutta ehdin ajoissa konttorille, tosin aamupalaksi kiiressä söin vain verenpainelääkkeen, niin että olipa aika huimaava aamu…
Katsastusmies sitten muljautti melkein vaihdekepin irti, mutta se on toinen juttu se. Antoi kuitenkin lapun, jossa lukee “Hyväksytty”.
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.