Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka lataus mittaus

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128172

    Moro!

    Mitä muutoksia tarvitsee tehdä jos nyt on 2cv6 lataus mittari mutta jos laittaa specialin mittariston niin siinä on vain latauksen merkkivalo. Eli ei taida toimia kytkemällä atausmittarilta suoraan valonjohtoihin?

    Mikko

    #168713

    Mulla ei ainakaan spesialin mittarissa ole latauksen merkkivaloa.Öljynpaineen varoitusvalo ja jarrunesteen/palojen varoitusvalo.
    Jossain 64-68 vanhoissa spesialin mittarin kaltainen mittaristo,jossa latauksen varoitusvalo.

    #168714

    @cee4 wrote:

    Moro!
    Mitä muutoksia tarvitsee tehdä jos nyt on 2cv6 lataus mittari mutta jos laittaa specialin mittariston niin siinä on vain latauksen merkkivalo. Eli ei taida toimia kytkemällä atausmittarilta suoraan valonjohtoihin?
    Mikko

    Joo ei toimi. Vaihtovirtalaturissa tulisi olla liitin latausvalolle mutta eipä ole rättärin laturissa moista liitintä.. 🙄
    Mutta asenna amppeeri mittari,, niin pärjäät ilman jännitemittaria.. 💡

    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Amppeerimittarin_asennus” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168715

    Latauksen merkkivalo oli vanhoissa tasavirtalaturijärjestelmissä 60-luvun lopussa, jolloin oli käytössä myös tuo pienempi mittaritaulu, joka myöhemmin tuli hieman modifioituna 2CV Specialiin 70-luvun loppupuolella. Silloin ei latauksesta ollut kojetaulussa mitään informaatiota, riisuttu malli näet.

    Myöskin aivan ensimmäisissä 12 V vaihtovirtalatureissa oli varoitusvalon kytkentämahdollisuus. Tällöin laturilla on erikoiset lisäliittimet (Ducellier).

    #168716

    Siinä vaihtovirta laturissa tulee niillä uros liittimillä sulakelevy laturiin kiinni. Itselläni on Meharissa sellainen se valo. Toinenkin laturi nurkista löytyy, mutta on mallia Ami 6/ AK 350 eli siihen vanhus kutos koneeseen.

    #168717

    Tällaiset piikitkö?

    Paitsi, että noihin taisi liittyä tämä?

    Näistä oli jossain Nyytisissä juttua, vaan kun en muista mikä näiden virka oli ja en tuon jutunkaan ilmestymisajankohtaa… tää voi olla täysin ohi latausasian (jota pahoittelen, jos noin on). 😳

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #168718

    Juuri tällainen. Ehkä vastaavan koplauksen voisi tehdä normaaliin laturiinkin?

    #168719

    Kuvan kytkentä ei ihan sama kun tuossa ylemmässä rättärin laturin kuvassa.. Mutta periaatteen näkee hyvin..
    Merkkivalo tarvitsee omat tasasuuntaus diodit laturin joka vaiheelta omansa.. Rättärin laturissa niitä ei ole sisään rakennettu kuten tässä kytkennässä on..
    Ylemmän kuvan valkoinen erillinen tasasuuntaa paketti hoitaa sitä tehtävää joka tässä kytkentäkaaviossa on tuo kuvan kohta 9..

    Asiaa hiukan sivutaan myös tuolla wikillä..
    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Laturin_kiinte%C3%A4n_lataus_s%C3%A4%C3%A4timen_vaihto_ulkopuoliseen.

    Ja täällä.
    https://www.2cv.fi/forum/viewtopic.php?f=10&t=5410&start=0/

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168720

    Oliko niin, että jos käyttää Visan tai muun Sitikan laturia, jossa on sisäänrakennettu säädin, tulee ohuelle piuhalle sähkö virtalukon kautta nimenomaan merkkivalolta ja paksuun jatkuva plussa ? Vaatii muistaakseni tuon valon nimenomaan toimiakseen.

    Pitäisi juuri tuollainen kytkeä toimintaan…

    Tällaisen (italiankielisen) kaavion löysin, jossa verrataan normaalia kytkentää ja sisäänrakennetun säätimen tapausta. Voisitteko asiantuntijat tulkita kansankielelle, kiitos.

    #168721

    Muissa uudemmissa Citikoissa toimii noin kun oikean puolen kuva esittää..
    Tuossa kytkennässä mangnetointi jännite otetaan suoraan laturin sisältä siellä olevalle jännitteen säätäjälle ja tarvitsee vain tuon mittajännite tiedon virtalukolta mekkilampun kautta..
    Vanhemmissa laturi versioissa oli sitten erikseen merkkivalon liitin..
    Näin olen asian ymmärtänyt..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168722

    Niin minäkin, epäilyttää vain voiko kykentä olla niin simppeli 😉 Kohta kokeillaan Pasin Rynikseen…

    Mitä kuvastaa tuo piuha G virtalukon ja merkkivalon väliltä haarautuen?

    #168723

    Kyllä se on juuri kuten mustahattuinen selitti. Laturi saa merkkivalon läpi herätevirran, ja toimiessaan jännitteensäädin saa syötön erillisiltä magnetointidoideilta (kaaviossa nro 9).
    Eli lampun kärähtäessä laturi ei välttämättä ala ladata.
    Lamppua ei kuitenkaan voi jättää välistä, koska sitten moottorin käydessä virta ei katkea avaimesta. Sähkö kun tulee laturin magnetoinnista virtalukolle päin.
    Tuossa italiaanojen kaaviossa tyhjä johdonpää voisi olla erillisen lataussäätimen jännitesyöttö. Jota ei tarvita kun ei ole säädinta enää.
    Helpointa on laittaa jännitemittari siihen spesiaaliin, itellä on ollut juuri näin jo vuosia.

    #168724

    @18heppainen? wrote:

    Helpointa on laittaa jännitemittari siihen spesiaaliin, itellä on ollut juuri näin jo vuosia.

    Olen samaa mieltä. Vaikka amppeerimittari näyttää reaaliaikaisesti kuormitusta niin se on silti yksi vikakohde lisää sähköjärjestelmässä. Toki sitä on myös volttimittari, mutta hajotessaan se ei vaadi sähköjen uudelleenkytkentää. (Mittarin ohitusta)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168725

    No eipä mulla ole ikään amppeerimittari hajonnut. ❓
    Toisekseen amppeerimittarin sähkökytkentä rättäriin oikein tehtynä vaatii vain johdon päiden vaihdon startin ison mutterin alta..
    Ei siis mikää uudelleen sähköistys..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168726

    En kirjoittanut uudelleen sähköistyksestä, vaan kytkennästä. Kytkennästä joka “vaatii vain johdon päiden vaihdon startin ison mutterin alta..” On totta, että amppeerimittarin hajoaminen on melkoisen epätodennäköistä, mutta jos jotain muita puoltoääniä pitää kaivella niin volttimittari ei rahallisesti ota sen enempää kuin amppeerimittarikaan… Tämä aihe on vähän sellainen makuasia, jossa ollaan taas rajamaastossa “rakentaakko lisäviritelmiä sätkään vai eikö rakentaa”.

    Mitä tulee tuohon latauksen merkkivaloon niin se on erittäin hyvä varuste erityisesti silloin, jos haluaa pitää kabiinin mahdollisimman minimalistisena. Onpahan edes jotain osviittaa lataako vaiko eikö lataa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.