Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka lataus takkuilee

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124227

    tyhjäkäynnillä lataus toimii ok mutta kun kierrokset nousee ajossa niin lataus putoaa joko harmaalle tai punaselle eli ei lataa. kun kierrokset taas laskee niin lataus toimii. hihnan olen uusinut eikä se ole löysällä, hiilet ok eli mikä mättää ? mikko

    #146225

    Kuulostaa jokseenkin tutulta vialta, mutta kun en muista, oliko vika lopulta säätäjässä vai huonoissa hiilissä. Veikkaisin, että oli säätäjässä. Pudotti yläkierroksilla latauksen kokonaan pelistä pois…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #146226
    LPN

    Veikkaisin säätäjää, mistään mitään tietämättä. Vaihtovirtalaturin ominaisuuksiin kuuluu ladata heikommin tyhjäkäynnillä kuin kierroksilla.

    #146227

    Veikkaan kanssa säätäjää,, jos on alkuperäinen mekaaninen niin siinä on jännitteen säädössä vastusta vaihtava kärkipari joka toimii siten että pienemmällä jännitteellä tulee magnetointi virta pienemmän vastuksen kautta jolloin magnetointi virta on isompi.. Mutta kierroksilla jännite nousee ja kärki vaihtaa isomman vastuksen käyttöön,, nyt jos tuo kärki on palanut niin ei yhdistä enää ollenkaan ja lataus häviää… 💡 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #146228

    Asia selviää syöttämällä hiilille (siihen pienempään liittimeen laturilla) akulta suoraan sähköä. Jos nyt jännitemittari nousee kierroksilla, ei laturissa ole vikaa, vaan säätimessä.

    Ko. toimenpide jäljittelee säätimen käskyä “lataa täysillä”. Tätä täysillä lataamista ei kuitenkaan kannata jatkaa, jos jännitemittari nousee huomattavasti punaiselle.

    #146229

    Latausongelmissa kannatta tarkistaa myös säätäjän maadoitus.
    Jos jännitesäädin on töpsäkkeellä, maadoitus kulkee johtosarjan kautta. Maadoisturuuvi löytyy tuulilasille menevän lämpöputken ja akun välistä, usein on hapettunut.
    Jos säätäjä on rintapellissä erillistä maajohtoa ei taida olla, maadoittuu suoraan kiinnitysruuveista.
    Toinen aika yllättävä vikapaikka on virtalukon pohja, jos on huono kosketus. Putoaa säätäjän saama jännite, eikä toimi lataus kunnolla.
    Omassa sätkässä oli jälikimmäinen, kun laittoi vilkun päälle vaihteli latausjännite yli 2volttia vilkun tahdissa.
    (ja pilkuviilaajille, erillinen jännitemittari, spesiaalin taulussa kun ei mitään näyttöä ole.)

    #146230

    Erillinen mittari on tosiaan hyvä olla,, jos sähkö ongelmia tutkii ja korjaa… 💡 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.