Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka latausjännite

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126647

    olen ulkona kun lukiukko eli kerrotko miten latausjännite mitataan ? mikko

    #161171

    Otappa yhteyttä Hesan jakariin… Hän osaa ehkä ratkaista lataus ongelman… 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #161172

    Tarviiko näistä kaikista tehdä omat topicit? 🙄

    #161173

    Yksinkertaisesti volttimittarilla koneen käydessä akun navoista.
    Onkos sun laturissa sulakelevy ehjä?
    Löytyy sen sen Paksun kaapelin kengän alta. Jos löytyy.

    #161174

    Mittarin punainen eli plus piuha laturin isolle liittimelle ja musta maahan, vaikka laturin runkoon. Sitten mittarin valitsija sopivalle skaalalle: tasajännite ja esim. 0-20 V alue.

    Jos sätkässäsi on aluperäinen latausmittari, se näyttää nimenomaan voltteja vaikkei siinä mitään numeroita olekaan. Kohtuukierroksilla sen pitäisi nousta suurinpiirtein keskelle tai vähän yli, kun hetken odottelee. Älä pidä ajovaloja päällä.

    #161175

    mittasin laturilta ja näyttää 12 v aivan kuten akun navoilta. mikäs vois olla vikana ? ei vissiin kannata liiemmin ajella jottei joudu hinausautoa kutsumaan ? mikko

    #161176

    Onko remmi ehjä ja omalla paikallaan, elikkä laturi pyörii. Tai ei laturi mutta sisus, pieni välihuomautus. Heilahtaako viisari sitten yhtään, vai sammuuko auto kun nykäset akunnavan ylös.

    #161177

    remmi on paikallaan ja kireällä ja laturi pyörii. latausviisari nousee punasen ja harmaan rajalle kun auto käy. en ole kokeillut akunnavan nykäsyä irti. eikös akun navoilta mitattaessa pitäisi näyttää jotain 14 v ? mikko

    #161178

    Pitäisi, jos lataa, mutta jos laturista ei “tuotantoa tarjolla ole”, niin silloin akun jännite pysyy siinä 12 voltin tuntumassa…

    Sama noin 14 volttia pitää näkyä laturin navassa, kuin akun navassakin, kuten myös startin navassa jossa alkujaan on liitos laturin ja muun järjestelmän kesken.

    Vikapaikkoina sitten on..:

    -laturin hiilet
    -laturin sulakelevy (ei kaikissa latureissa)
    -laturin diodit
    -latausrele eli lataussäädin
    -piuhat säätimen ja laturin välillä
    -säätimelle menevä syöttöpiuha

    Laturin toiminnan voi testata, kuten taidettiin jo jossain yhteydessä mainita, laittamalla Exc-piuhaan akulta “suoraa sähköä”, latausjännitteen pitäisi lähteä nousemaan huomattavasti näin toimiessa. Siis jo ihan tyhjäkäynnillä tai pienellä kierrosten nostolla, enempi kierroksia nostaessa voi sitten jännitteitä löytyä yli 20 volttia, joten isommin en suosittele kaasua painelemaan näin kytkiessä…

    Säätimen Bat -napaan pitäisi tulla akkujännite kun avaimesta on virrat päälle käännetty, Exc -navassa on sitten jotain jännitettä, plussan puolella (muistaakseni?) 5-9 volttia tai sinnepäin latausvirran tarpeesta riippuen… Säätimen on myös syytä saada hyvin maita eli säätimen runko on oltava hyvin rintapeltiin ruuvattuna (vanhempi ratkaisu) tai “sen kolmannen piuhan” on oltava kunnossa…

    Josko näillä etteenpäin..?

    #161179

    jotta en ryssi testausta niin exc lienee laturin ohuempi piuha ja siihen akusta piuhalla virtaa ? säätimessä on liitin mihin tulee kolme piuhaa eli bat lienee joku niistä ja kolmas sitten maa. laturissa on sulakelevy, jos nyt oikein katsoin. mikko

    #161180

    @mikko46 wrote:

    jotta en ryssi testausta niin exc lienee laturin ohuempi piuha ja siihen akusta piuhalla virtaa ? säätimessä on liitin mihin tulee kolme piuhaa eli bat lienee joku niistä ja kolmas sitten maa. laturissa on sulakelevy, jos nyt oikein katsoin. mikko

    Oikeastaan jokaiseen kysymykseen vastaus on kyllä.

    -Exc on laattaliittimellä laturissa, “se toinen” lenkkiliittimellä M6 -mutterin alla
    -säädin on siis “liitinmallia” eli uudenmaa painosta, keskimmäinen on maa, laidoista sitten löytyy nuo muut mainitut
    -hyvin on todennäköistä että vika olisi siellä sulakelevyssä, Killan varastossakin näitä on, hintaan 2,20€

    Jos tuo sulakelevy sitten palanut on, niin tilapäisen pikakorjauksen voi tehdä piuhalla yhdistämällä, mutta tosiaan vain tilapäiseen käyttöön. Koska jos tuon paikkauksen tekee turhan tukevaksi, niin seuraavaksi sitten palaa laturista käämit/diodit, ja on hinnaltaan/vaivaltaan aivan eri kertaluokkaa se…

    #161181

    kytkin virran akusta exc:n ja mittari näytti n 12 molemmista laturin piuhoista eli ei noussut. säätimen molemmissa myös n 12 kun virta kytketty. kertooko tämä jotain missä vika olisi ? mikko

    #161182

    Keroo vain, ettei taida tapahtua latausta. Pitäis tulla ulos kierroksilla 14-15 V.

    Toistan tämän vinkin: Vedä piuha suoraan akulta laturin pieneen liittimeen (magnetointi). Se on yhtä kuin laturille komento ladata täysillä. Jos nyt ei neula nouse tai kierrokset eivät selkeästi tyhjäkäynnillä putoa, on laturissa joku vika.

    Jos taas tuolla tavalla tehden alkaa lataamaan, vika on todennäköisesti säätimessä.

    #161183

    Kuten on jo mainittu, kytkemällä akusta sähkö sinne laturin Exc -liittimeen, pitäisi laturin ladata reippaasti, enemmän kuin tuon “tavoitellun” 14-15 volttia.

    Nyt tehty testi viittaa vain että vika on laturissa, ei sitä mikä sitä laturia vaivaa…

    Annetuilla tiedoilla, laturi on rikki. Varmaksi ei tosin voi sanoa, näkemättä, mutta vahvasti siltä vaikuttaisi.

    #161184

    Mahd. vika: Kenttäkäämit noista pakkaa aikaa myöten sieltä etupuolelta hapettumaan poikki, kun lakkaus rikkoutuu…

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.