Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka latausongelmia

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127803

    Palaan taas tähän jo ilmeisesti useinkin läpikäytyyn aiheeseen. Vinkkejä on useita ja mahdollisia vikakohteita vielä useampia.

    Historia: ajettu joitakin tuhansia kilometrejä, kunnes eräänä päivänä tuulettejan/laturin hihna katkesi ja vaihdettiin uuteen.

    Ongelma: laturin mittarinäyttö nousee vaivoin pois punaiselta valkoiselle alueelle ja putoaa heti punaiselle kun kone
    on tyhjäkäynnillä.

    Tähän asti tehty: uusi tuulettajanhihna kiristetty, uudet hiilet, johtoliitokset puhdistettu, koneen päältä tuleva, etupeltiin
    menevä “maajohto” tarkastettu.

    Akun jännite mittarilla mitattuna: 13 V. Kun auto käy, mittarin lukema on 13,5 V, Tuottaako laturi liian matalaa jännitettä ?

    Laturin kunnon tarkistukseen on vihje:

    Vedä piuha suoraan akulta laturin pieneen liittimeen (magnetointi). Se on yhtä kuin laturille komento ladata täysillä. Jos nyt ei neula nouse tai kierrokset eivät selkeästi tyhjäkäynnillä putoa, on laturissa joku vika.

    Jos taas tuolla tavalla tehden alkaa lataamaan, vika on todennäköisesti säätimessä.

    _________________
    Isoo-Jukka

    Saisiko tähän tarkennuksen. Johto vedetään ilmeisesti akun miinus navasta?

    Eli siis kyseisen tarkistuksen jälkeen yhteenveto:
    – Jos ei neula nouse, laturi on rikki,
    – jos nousee, jännitteen säädin on rikki. Ja tästä selviää uudella säätimellä.
    – Jos ei uudella säätimellä asia korjaannu, vika on sittenkin hapettuineissa johtoliitoksissa.
    – jääkö vielä muita vaihtoehtoja – akku tiensä päässä tms.

    Jälleen kerran neuvoista kiitollinen

    #167020
    jym

    Saisiko tähän tarkennuksen. Johto vedetään ilmeisesti akun miinus navasta?

    -se vedetään suoraan akun plusnavasta

    //jym

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #167021

    ^Ja vastaava kytkentäpiste löytyy laturistakin, ettei tarvitse edes kymmensenttistä piuhaa pitempää katselemaan lähteä. Laturilla on kaksi liitosta, laattaliitin joka tulee säätimeltä sekä M6 -pultin alla akulle menevä. Irroittaa laattaliittimen ja tarjoilee sitten näiden kahden mainitun pisteen väliin piuhaa.

    Pitäisi “käyntiäänen” muuttua selvästi, ja tyhjäkäyntikin saattaa pudota hieman. Varovasti kaasua lisäten jännitteen pitäisi alkaa nousemaan, reippailla kierroksilla (joita tällaisessa tilanteessa vältellä kannattaa) jännitteen saa nousemaan liki pariakymmentä volttia… (joo, ja säätimen maajohdon huono kontakti tekee saman, koettu on)

    Yksi vikamahdollisuus lisää: Jos laturi on sellaista mallia jossa on sulakelevy (M6 -pultin alla, +pari pienempää ruuvia) niin “toisen puolen” palaminen osaa tehdä juuri tuollaista, eli lataa mutta heikosti…

    #167022

    Kiitos vinkeistä. Näillä opeilla vika oli helppo paikallistaa.
    Vika nimittäin löytyi siitä sulkelevystä, jossa oli särö.
    Vaihto vaikutti positiivisesti myös koneen käyntiin.
    Nyt neula vaeltelee nätisti tyhjäkäynnillä valkoisella alueella
    ja vauhdin kasvaessa plussalla oikeassa laidassa.

    #167023

    Loppuihan se lataus lopulta ja jo aiemmin tinattu sulakelevy oli kuvan mukaisessa kunnossa. Toinen sulakelevy on varalaturin. 🙂

    Korvasin väliaikaisesti kuparijohdolla ja palovakuutusta ei ole. Saakos näitä sulakelevyjä jostain uusia vai ajellaanko tällä(kin) väliaikaisratkaisulla hamaan tappiin asti?

    Yksipuolaisen ratin takaa,

    Visa-mies

    [url url=http://visamies.wordpress.com]visamies.wordpress.com[/url]
    [url url=http://instagram.com/visamies]instagram.com/visamies[/url]
    [url url=http://facebook.com/visamies]facebook.com/visamies[/url]
    [url url=http://youtube.com/visamies]youtube.com/visamies[/url]
    [url url=http://twitter.com/visamies]twitter.com/visamies[/url]
    [url url=http://visamies.galleria.fi]visamies.galleria.fi[/url]
    [url url=http://sitruunapatonki.fi]sitruunapatonki.fi[/url]

    #167024

    Auto-Artikkeli Vantaa…

    #167025

    Tai käy kysymässä paikallisesta autosähkö liikkeestä. Täälläpäin ainakin on saanut sellaisesta.

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.