Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Laturi hajosi?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121495
    jan

    Nyykytin (2cv6 vm-83) jätti sunnuntaina tielle ensimmäistä kertaa hankinnan jälkeen, kokonaista 6000 km ongelmitta taivallettuaan. Kiitokset vielä sille Kajaanin harrastajalle, joka neuvoi puhelimen kautta akkuasiassa, kun liftasin kotipuoleen, ja tietysti vielä BX porukalle, joka tarjosi kyydin.

    Akkuvirran loppuminen oli syynä matkan katkeamiseen, ja koska sähkölaitteet sammahtivat yksi toisensa perään päättelin vian olevan laturissa. Vekotin tuli uudella akulla mukavasti parkkipaikalleen seuraavana päivänä. Tänään irroitin laturin ja akun kyljessä olleen mustan laatikon.

    Helpoin tapa toimia nyt, olisi tietysti marssia paikalliseen autosähköliikkeeseen ja pyytää tarkastamaan laturi (ja laittamaan kuntoon), mutta kun nyt kohdalle sattui, niin minua kiinnostaisi oppiakin jotain ja kenties säästää euroja. Niinpä haluaisin tietää, että kuinka voin itse selvittää onko vika todellakin laturissa? Näkeekö laturin sulakkeesta heti, jos se on palanut (mustassa laatikossa – Ducellier – on kolme sulakekäämiä, onko laturin sulake siellä ja onko tuo laatikko jokin latauksen säädin)? Missä muualla vika voi olla, ja kuinka se paikallistetaan? Jos laturi (ISKRA, 14V30A) paljastuu vialliseksi, missä vika voi siellä olla ja mistä tietää, että esim. laakerit tai hiilet tulee vaihtaa? Mitä kaikkea yleensä pitäisi vaihtaa tai öljytä? Onko operaatio hakala? Laturin akseli kyllä pyörii ihan iloisesti, eikä rahise. Ennenkuin/Jos alan enempi itse sohlaamaan olisin kiitollinen viisaampien neuvoista.

    Kiitokset vastauksista,
    jan

    #130035

    Minä sinuna laittaisin sätkän käyntiin ja menisin nykäsemään akkukaapelin irti jos autosi sammuu niin on mitä luultavammin vika laturissa, mutta jos jää käymään niin voit minusta etsiä vikaa muualta. Toiset voi sanoa sulle muita keinoja mutta minusta tämä on helpoin tapa. Ei muuta kuin kokeilemaan. Vesa

    #130036

    Akunkengän irrottamisella vauhdissa kyllä varmistaa ainakin sen, että laturi on viallinen. Jos laturi on ehjä ja suorittaa em. toimenpiteen, niin tällä konstilla se viimeistään mitä todennäköisemmin hajoaa. Vaihtovirtalaturi ei kestä ilman akkua. Vanhan tasavirtalaturin toiminnan voi kyllä testata irrottamalla akunkengän, mutta ÄLÄ kokeile sitä vaihtovirtalaturilla.

    Masa

    #130037

    Niin, yleismittarilla mitataan kengät kiinniollessa jännitteen muutoksia ja siitä näkee lataako mitään ja lataako oikean määrän.
    Säätimen+laturin pitäisi työntää ~13.8-14.6V…
    Yleismittareita saa välillä 3e:lla, ainakin minulle on ihan tärkein työkalu.

    #130038

    Lataamattomuus voi johtua myös säätäjästä eli siitä kolmi-tai kaksinapaisesta mustasta laatikosta. (vanhemmissa kaksi uudemmissa kolme napaa.) Laturin laakeri tulee vaihtaa silloin kun laturi alkaa pitäämään kovaa ujellusta ja “rohinaa”, eli harvoin. Laturin hiilet tulee vaihtaa jos ne on kuluneet loppuun. Luulisin että ongelmasi on juuri nuo loppuun kuluneet hiilet… Jos on ongelmia löytää esim. nuo hiilet laturista, niin netistä löytyy laturin “räjäytys kuvia” ja niiden avulla aukeaa laturin salat…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130039

    En ole masan kanssa nyt aivan samaa mieltä jos kaapelin irrottaa hetkellisesti niin väitän ettei niin nopeaa laturin palamista tapahdu, en tarkoittanut mitään ajoa tai kierroskokeilua sillä jos laturi puskee virtaa niin kyllä sen jo tyhjäkäynnillä huomaa eikä sitä tartte kuin hetki pitää irti niin sätkä sammuu kuin talinkynttilä tai jää käymään. Olen tehdyt sen monesti omalla sekä vieraiden autoilla eikä missään ole tapahtunut laturin palamista, sekä tiedän erään tapauksen missä toinen ajoi melkein 50km pelkän laturin voimalla kun akku oli räjähtynyt( mennyt oikariin )Vesa

    #130040
    jan

    Kiitoksia vain neuvoista kaikille.

    Hankin sähkömittarin, laitoin laturin ja säätimen paikalleen, ja olen viikonlopun aikana mittaillut jännitteitä ja ajanutkin pari lenkkiä. Uusi akku antoi moottori sammutettuna 12,6 volttia, moottori käynnissä lähes aina 15,4 V, mutta tyhjäkäynnilla alimmillaan 12,6 V, ja joskus ryypyllä kylmänä hetkellisesti 15,9 V. Laturin navoista mitattuna lukemat sensijaan vaihtelivat aika vilkkaasti mittarin ruudulla 2-6V:in välillä. Voiko tuosta mitään päätellä?

    Eli tyhjäkäynnillä ei usein lataa ollenkaan, mutta muuten alkuperäinen vika näyttäisi hetkeksi korjaantuneen. Laturille ja säätimelle en tehnyt mitään, laitoin vain paikalleen. Sähköliittime ja kengät olivat kyllä kiinni silloin kun vehje jätti tielle – tarkastin ne silloin hyvin. Ehdin jo tilata uudet hiilet, ja mahdollisesti vaihdan ne, mutta ei tässä kai voi nyt muuta tehdä kuin odotella ja ajella vara-akku kontissa. Jos vika sattuu uusimaan, niin sitten on kai säädin vaihdettava.

    t. jan

    #130041

    nuo säätäjät omaavat joskus kummallisia vikoja… yhdessä ajokissa katkeaa lataus kokonaan kovilla kierroksilla… saattaa olla, että tuo sinun ongelmasi oli vain huono kontakti jossain, mutta sen näkee sit myöhemmin jos ongelma uusiutuu.

    Mukana kannattaisi pitää vara säätäjää ja laturia jos sellaiset jostain halvalla saa. Ja muista tarkkailla volttimittaria…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130042

    Tyhjäkäynnillä ei pitäisikään pahemmin ladata, joten se on ok.
    Mutta 15.4V on liikaa->säädintä voi itsekin säätää, tai hanki uusi,
    on halvempi kuin uusi akku (mulla olisi uusi säätäjä myynnissä).
    Mutta ennen sitä, tarkista missä kohtaa laturilta tulevassa johdossa on huono liitos tai katkos, nimittäin jännite ei saa laturilta mitattuna heitellä sen enempää kuin akulta suoraankaan.
    12.6V on muistaakseni juuri se minkä uusi akku antaa, eli mittari ilmeisesti näyttää oikein.
    Laturissa tuskin on mitään vikaa.
    Tässä tilanteessa voit kyllä vara-akun jättää kotia, kun laturi lataa liikaakin.

    #130043

    …jos latausjännite nousee noinkin ylös (yli 15 V). Eli jos akku pääsee kuivahtamaan, niin se ei enää ota virtaa. Kannattaa aina silloin tällöin tarkastaa akun nestepinnan taso; kennojen pitäisi olla nesteen peitossa. Myös ns. huoltovapaissa akuissa ( sellaisia ei oikeasti ole olemassakaan…) on yleensä korkit joiden kautta kennoihin saa lisättyä TISLATTUA vettä. Mitään muuta sinne akkuun ei sitten saa kaataa…

    #130044

    Korkea latausjännite voi johtua huonosta maadoituksesta akun ja korin välillä. Akultahan menee paksu johto vaihdelaatikolle, joten sinne maadoitus on todnäk kunnossa – jos ei olisi niin käynnistysmoottorikaan ei toimisi kunnolla.

    Sen sijaan moottori-vaihteistopaketista koriin voi olla huono kontakti, jos alkuperäinen maadoitus on poikki. Silloin virta kulkee vetoakseleiden, vaijereiden yms huonojen sähkökontaktien kautta. Minulla tällainen vika oireili siten, että laturi antoi liian korkeaa jännitettä, ja esimerkiksi kun vilkku oli päällä, ajovalojen jännite vaihteli ihan silminnähden. Keitin yhden akun ja savustin kaksi säädintä ennen kuin vika lopulta löytyi. Kiitokset vain Weltille hyvistä neuvoista, jotka johtivat vian jäljille.

    Alkuperäinen maadoitus on johtosarjasta rintapeltiin. Jos sitä ei löydy tai sen kunto arveluttaa, kannattaa lisätä kunnon johto (paksuus 4 tai 6 mm2) vaihdelaatikon ja korin välille. Liitoksista tulee kestävät, kun juottaa kaapelit liittimiin, eikä luota pelkkään puristusliitokseen joka vanhemmiten tahtoo hapettua.

    #130045

    jos rupeat säätämään säätäjästä latausta alemmas niin älä laita säätäjän muovikantta paikoilleen ennenkuin lataus on kohdallaan. Yleensä nuo säätäjät vaativat hetken ennenkuin lataus asettuu paikalleen säädön jälkeen, joten on mahdollista, että joudut pienin väliajoin kumartumaan konepellin alle muuttamaan latausta, eli siitä muovikannesta tulee hidastava tekijä tienpäällä.

    Varsinkin vanhat nelkun säätäjät, mitkä “vilkuttavat valoja” teettävät yleensä hommia ennenkuin akku tottuu uuteen latausjännitteeseen.

    Sätkän kanssa hommat on aina yksinkertaisia ja hommat sujuu rasvatusti! 😆 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130046

    Tere taas tulin jälleen kiusaamaan muita, eikö näin uusissa sätkissä ole se umpinainen säätäjä akunkupeessa niin ainakin luulin. Minusta tolla jännitteellä rikkoo akun alle aikayksikön, meillä kävi juuri akku oikarissa tapaus missä lataus oli melkonen 15-17 voltin välissä, akku oli melkein sulanut kun oli kuivunut ja jännitettä senkun piisasi, mutta laturi kesti. Mutta jos haluat vanhan säätäjän niin mulla taitaa olla, sekä yksi kpl näitä uudenpia muistaakseni vihreä, mustalla pohjalla jos haluat niin saat.

    #130047

    >Uusi akku antoi moottori sammutettuna 12,6 volttia, moottori
    >käynnissä lähes aina 15,4 V, mutta tyhjäkäynnilla alimmillaan 12,6 V,
    >ja joskus ryypyllä kylmänä hetkellisesti 15,9 V.

    Kannattaa tosiaan tarkistaa se maadoitus, ja laittaa maadoitusjohto vaihdelaatikon ja korin välille jos vähänkin epäilee että alkuperäinen on viallinen.

    Minulla oli varsin samanlaista oiretta, jännite oli korkeanpuoleinen. Oli tietysti kivaa, kun oli kirkkaat valot ja pyyhkijät toimivat nopeasti, mutta turhautti ostella akkuja ja säätimiä…

    Uusi maadoitusjohto korjasi vian.

    >Laturin navoista mitattuna lukemat sensijaan vaihtelivat aika
    >vilkkaasti mittarin ruudulla 2-6V:in välillä. Voiko tuosta mitään
    >päätellä?

    Siis ei käsittääkseni kannata mitata laturin napojen välistä jännitettä, vaan navan ja miinuksen eli rungon väliä. Isommassa liittimessä (paksumpi johto) pitäisi olla sama jännite kuin akullakin. Jos siitä joskus tulee sanotaan 14,5 V tai enemmän, niin latausjännite on liian korkea.

    Ohuempaa johtoa pitkin se säädin ohjaa laturia tuottamaan sen verran virtaa kuin on kulloinkin tarpeen akun lataamiseen ja sähkölaitteiden ruokkimiseen. Sen takia sen pienen liittimen jännite vaihtelee.

    #130048
    jan

    Terve taas,

    Kiitoksia Veskulle säädintarjouksesta, mutta ehdin jo pikaistuksissani tilata uuden latauksensäätimen, sellaisen pienen ja täysin umpinaisen. Mielenkiintoiseksihan tämä meinasi mennä, onnistuin sytyttämään pienen palon konehuoneen puolelle. Laturin plusnavan juureen upotettu valkoinen muovieriste oli näet irronnut, enkä tuota huomannut johtimia kiinnittäessäni. Tuloksena oikosulku akunkenkää kiinnittäessäni, tulipellistä akkuun vievän maajohdon sulaminen ja tästä radiolle vievän liitoksen palaminen.

    Aluksi epäilin, että laturi oli viallinen ja tarkastutin sen autosähköliikkeessä, mutta laturi toimi niinkuin piti. Aika kauan kesti ennenkuin huomasin/ymmärsin, että tuossa pitäisi olla jonkinlainen eriste välissä – nyt asia tuntuu hyvinkin selvältä. Alkuperäinen eristerinkulakin löytyi auton alta. En löytänyt vaihdelaatikosta korille menevää maadoitusta, joten laitoin sille välille leveän ja latuskaisen maadoituskaapelin. Lisäksi yhdessä laturinpuolikkaita kiinnipitävistä tangoista oli kiinni abikoliitin, mutta laturin maadoitusjohto oli tiessään. Tein tähän uuden johdon, kuten tuossa neuvottiin, 4mm2 johdosta ja kolvasin liittimet kiinni.

    Jännitti kyllä kun laitoin kengät kiinni ja kun käänsin avaimesta, mutta vekotin hyrähti heti käyntiin. Kaikki sähkölaitteetkin toimi. Uuden säätimen siis kulkimeen vaihdoin. Vanha oli ilmeisesti viallinen, autosähköliikkeessä sanoivat että “näyttäisi päästävän kaikki läpi”. Mittasin arvot: 12,6 – 13V akusta (vasta ladattu), 14,4V käynnissä kierrosten kanssa, joten nyt taitaa olla kaikki taas kohdallaan? Akun ja sähköjen kanssa pitää näköjään olla todella tarkkana. Kiitoksia vielä kaikista neuvoista.

    Jan

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.