Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Laturin kytkentäkaavio

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125686

    Voisiko joku ystävällisesti laittaa tänne näkyville kuinka laturin säätäjä kytketään, kun halutaan kolmevaihelaturin sisäinen säätäjä erottaa laturista ulkoiseksi? Ja siis ulkoiseksi säätäjäksi joko se sätkän tavallinen säätäjä tahi elektrooninen kolmella johdolla. Tarkoitus olisi korvata GSA ducelierin rikkinäinen sisäinen säätäjä sillä perusbilteemalla, joka on osoittautunut hyvin toimivaksi sätkän laturin kanssa. Myöskin olisi mukava tietää kuinka latauksen merkkivalo on toteutettu, vai onko se pelkästään tuon geesun säätäjän mahdollistama mukavuus?

    Pahoittelen että tulee nykyisin näin paljon tätä superi-geesujuttua kirjoiteltua, mutta tämä laturiasia auttaa kyllä 2cv:nkin parissa mikäli haluaa asennella tehokkaamman laturin valoja tms. varten!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #155546

    No sen syvemmin tuntematta tuon Geesun laturin sisäistä kytkentää
    niin katkaisisin sen sisäisen säätimen johdon joka menee plus hiilelle ja
    toisin uuden ulkopuoliselta säätäjältä mangnetointi johdon siihen plus
    hiilelle niin kuin se on yleensä sätkässäkin kytketty.. Latausvirta tulisi
    sitten tavanomaisesti siitä diodi sillan jälkeen…
    Latauksen säätäjälle nyt tuleva jännitteen mitta johdon voi hyödyntää ulkopuolisen
    säätäjän mangnetointi johtona.. Uudelle säätäjälle jännite virtalukon jälkeen..
    Maatto myös muistettava kytkeä,, sekä sieltä uudelta säätäjältä laturin hiilelle se
    mangnetointi johto..
    Tuolla johdon katkaisulla ohitetaan se laturilla oleva säätäjä lisäksi pitää muuttaa
    se pistoke siten että se ei kytkeydy siihen vanhaan säätäjään vaan sinne plus hiilelle..

    Periaatteessa tuon kaiken tiedätkin,, sitä en muista miten sieltä se merkkivalo on
    kytketty,, mutta noin kun selitin olen itse vastaavan homman kokeillut ja onnistui..
    Itsellä säätäjä käytössä laturissa oleva säätäjä ja kerran kokeilin kuinka sen voi ohittaa…
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #155547

    Minulla on gsa laturi missä on kolmelle johdolle paikat. Se ei kunnolla ladannut , ennenkuin asensin merkkivalon. Merkkivalolle toinen johto virta muistaakseni virtalukon pohjasta, ja toinen laturiin. Muuten sätkän johdot normaalisti. Se ei vaatinut kuin parimetriä piuhaa, kolme apiko liitintä ja merkkivalon. Minulla on pelannut hienosti.

    #155548

    En kyllä nyt ihan päässyt Manun ohjeesta vielä jyvälle niin tarkennettaan vielä hieman ❓ Helpottaa kummasti samaan operaatioon sortuvaa ja suurella todennäköisyydellä kerkiän unohtamaan nämä ohjeet vielä ennen kuin tositoimiin ryhdyn. Valmiista kytkennästä lupaan piirtää kytkentäkuvan, jonka voi suoraan heittää 2cv-Wikiin 😉 ja sieltä sen sitten lunttaan dementiassani.
    Nyt kun kuvien perusteella tässä pelataan niin kysellään vielä lisää. Kyseessä siis tämän näköinen mysteerio:

    Pun=plussaan akulle
    Vih=Ohjausvirta virtalukolta
    Kelt= Latauksen merkkivalo
    Sin=Menee yhteen laturin kolmesta käämistä

    Ja sitten siinä biliteeman säätäjässä on kolme liitintä:
    1. Ohjausvirta virtalukolta
    2. Magnetointivirta laturille
    3. Maa

    Eli mitä tuossa Ducelierin säätäjässä tapahtuu? Mihin ulkoisen säätäjän magnetointivirta kytketään? Mitkä temput kolmelle käämille laturissa? Ja onko nyt niin, että se merkkivalo on tuon ducelierin ominaisuus, muistaakseni kelt. on merkkivalon miinus ja plussaa tulee merkkivalolle virtalukon takaa?

    Ja vielä siihen kommentti, että mikäli ihmettelette, miksen mene Motonettiin ja osta uutta sisäistä säätäjää suosiolla niin se johtuu siitä, että kun tämän muutoksen olen tehnyt, on tuo nykyinen laturi nopea korvata hätätapauksessa vaikka sätkän laturilla tekemättä sen enempää sähkötöitä tienpäällä! Toisekseen tuo sisäinen säätäjä on turhan kuumassa paikkaa, kuumuus kun kummasti lyhentää elektroniikan ikää.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #155549

    @veera 1-2 wrote:

    Minulla on gsa laturi missä on kolmelle johdolle paikat. Se ei kunnolla ladannut , ennenkuin asensin merkkivalon. Merkkivalolle toinen johto virta muistaakseni virtalukon pohjasta, ja toinen laturiin. Muuten sätkän johdot normaalisti. Se ei vaatinut kuin parimetriä piuhaa, kolme apiko liitintä ja merkkivalon. Minulla on pelannut hienosti.

    Joo noita latureita on niin kuin isommissakin sitikoissa sellaisia joiden mangnetoinnin alku
    imbulssi tulee startatessa,, mutta käynnin aikana se hoituu merkkivalon kautta..
    Näissä latureissa on säätäjä kiinni itse laturissa,, sisäistä kytkentää en ole selvittänyt..?
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #155550

    Tuosta laturin kuvasta ei voi tyhjentävästi vetää mitään johtopäätöksiä,,
    pitäisi tietää mistä laturin sisältä tai säätäjästä se tulee tuo keltainen johto??
    Sitten pitäisi tietää mistä punainen johto tulee.. Tuo sininen johto on minulle
    mysteeriö??
    No kuitenkin vaihtovirta laturi on hyvin yksinkertainen kun poistetaan siitä tuo säätäjä..
    Sisältä löytyy ankkuri joka pyörii ja jossa on liukurenkaat ja joihin hiilet koskettaa,,
    toinen hiili plus syöttää virran ja toinen hiili maattaa virtapiirin,, tämä toimii vaihtovirtalaturin
    mangnetoijana jota jännitteensäätäjä syöttää sopivalla virralla pyrkien lataus jännitteen säilymisen jossain 14,3 voltissa..
    ulkokehän käämeiltä otetaan lataus virta käyttöön tasasuuntaus diodisiltojen kautta akulle…
    Nämä kaksi toimintaa ovat erilliset virta piirit..
    On periaatteessa sama onko säätäjä kiinni laturissa vai rintapellissä johdotus pitäisi olla silti
    samanlainen kytkennältään.. Eli säätäjän mangnetointi virta kytketään plus hiileen ja toinen hiili maatetaan..
    virtalukolta otetaan se (mitta) jännite säätäjälle minkä mukaan se syöttää laturin mangnetointia..
    Luulen että tuossa kuvan säätäjässä on johtoja vain ne kolme,, eli mangnetointiin (plus) hiilelle
    menevä sekä mittajännitteen sisään meno säätäjään sekä se maadoitus,,
    Ottaisin tuon säätäjän irti tuosta paketista ja tutkisin miten se on kytketty??
    Siitä voi jo pähkäillä paljonkin miten pitäisi toimia…

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #155551

    Vinkkinä tähän aiheeseen..
    Jos löydätte kirjastosta Auto tekniikan käsikirja sarjan osan Sähkölaitteet painettu
    vuonna 1984 niin siellä kirjan sivuilla 180,185 ja 186 on hyvät kuvat kytkennästä
    ja olisivat skannattavissa sieltä,, mutta minunkin skanneri on niin vanha että ei sitä
    saa kytkettyä nykyisiin koneisiini.. Eikä ole saanut aikaiseksi uuttakaan hankkia..
    😥 🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #155552

    Onneksi on näitä kuvia 😆 :

    Siinäpä sitä tiirailtavaa

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #155553

    En tiedä onko vaihtovirtalaitteessa merkitystä magneettikentän napaisuudella, mutta periaatteessa toinen hiili on maissa, toiseen tulee säätimeltä virta. Alkuperäinen säädin saattaa hyvinkin säätää maan kautta, mutta sillä ei ole merkitystä jos korvaat säätimen kokonaan ulkoisella. Kenttäkäämitys tuottaa juuri niin korkeata jännitettä kun roottorin magneettikenttä sallii, eli säätämällä roottorin magneettikenttää, säätyy latausjännite. Voiko tuota monimutkaisemmin sanoa?

    #155554

    Periaatteessa kun tuosta hiili paketista tutkii kumpi hiili menee maihin niin se toinen pitäisi sitten saada kytkettyä siihen uuden säätäjän mangnetointi johtoon ohi tuon poistettavan säätäjän..
    Diodi sillasta lataus suoraan akulle..
    Jos laturista löytyy ylimääräiset 3 diodia joiden miinus pää on kytketty kunkin vaiheen käämin päähän,, niin ne diodit on kytketty plus päistään yhteen ja siitä lähtee merkkivalon johto..
    Tuossa kytkennässä näyttäisi olevan merkkivalon kytkentä suoritettu tuolla elegtroonisen säätäjän sisällä, joten siitä ei sitten sen kummempaa tietoa..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #155555

    @miki wrote:

    En tiedä onko vaihtovirtalaitteessa merkitystä magneettikentän napaisuudella, mutta periaatteessa toinen hiili on maissa, toiseen tulee säätimeltä virta. Alkuperäinen säädin saattaa hyvinkin säätää maan kautta, mutta sillä ei ole merkitystä jos korvaat säätimen kokonaan ulkoisella. Kenttäkäämitys tuottaa juuri niin korkeata jännitettä kun roottorin magneettikenttä sallii, eli säätämällä roottorin magneettikenttää, säätyy latausjännite. Voiko tuota monimutkaisemmin sanoa?

    Tuostapa juuri on kysymys,, hyvin sanoit.. 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #155556

    Muutama valokuva pikaseltaan ilman selityksiä tässä,, tutkikaa kytkentöjä..
    Ei välttämättä ihan samat kun sätkän tai geesun laturissa…



    Alla kuvassa latausvalon omat diodit näkyvät hyvin,, näitä ei ole sätkän laturissa..

    Tämä alla oleva kuva on lähinnä sätkän laturia.. On yksinkertainen..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #155557

    Juu alkanee seljetä: Kuvista ja kaavioista päätelleen staattorin sisempi liukurengas onpi + ja ulompi teräsrengas on – ? Tähän plussaan kiinnitän säätäjältä magnetointivirran ja miinuksen lykkään maihin? Alkuperäisen säätäjän sininen johto on ilmeisesti sen merkkivalon heiniä? Eli kaavioiden perusteella latauksen mv tulee plussaan virtalukolta ja yhteen kenttäkäämeistä, josta se saa maita aina siihen asti, kunnes laturin induktio alkaa toimimaan? Kiitokset Manu kuvista!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #155558

    Se latausvalo kytketään kaikkiin vaiheisiin diodeilla..
    Noista kaavioista käy selville että niissä tuo latausvalo on kytketty kultakin vaiheelta
    yhdellä diodilla joiden kolmen vaihteen diodit (kenttä diodit kuva 1) ovat sitten
    yhdistetty siihen merkkivalille menevään johtoon.. D+
    Nämä diodit sitä varten kun laturin kaikki kolme vaihetta syöttävät vaihtovirtaa joka
    pitää tasasuunnata jotta se voidaan yhdistää merkkivalon kautta kulkimen virtapiiriin
    jossa tietenkin on vastassa tasavirta…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #155559

    Tästä wikiin:

    Citroen GS-sarjan kulkimiin on ollut Ducelier-merkkistä laturia sisäisellä latauksensäätäjällä. Kyseisen laturin voi istuttaa myös pienin muutoksin 2cv:n keulalle, jolloin käytössä on suurempi määrä amppeereja. Sisäinen säätäjä on elektroninen ja räätälöity kyseistä laturia varten. Säätäjän rikkoontuessa se on korvattavissa seuraavalla kytkennällä:

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.